Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Nødløsninger

with 4 comments

Det lille foderhus er slet ikke nok til de mange fugle, som gerne vil have mad i vores haver; derfor måtte jeg for et par måneder siden finde en nødløsning, en skål på ben, i læ af huset, ikke kønt, men den blev tømt hver gang jeg fyldte op.

Jeg har vist vist et par billeder fra spadsereture heromkring, og der kommer flere; – men det er også en slags nødløsnings-ture, jeg har svært ved at gå, det er højre hofte og venstre knæ, der som tidligere nævnt kan give stiksmerter, så jeg pludselig ikke kan støtte på benet, derfor går jeg meget forsigtigt. Men man kan godt finde oplevelser alligevel: Her den smukke strand ved Helenekilde Pensionat, eller “badehotel”?

Lægen på Adea ville operere en ny hofte i al hast (det har jeg fortalt før), men da hun fortalte om risikoen, og at efterfølgende træning var nødvendigt, så takkede jeg nej. Der var flere grunde end de her nævnte. Hun nævnte også at jeg kunne anskaffe en sammenklappelig stok, så jeg havde noget at støtte på i nødstilfælde. Må man tage sådan en med i et fly?

Written by Donald

Sunday, March 3, 2024 at 13:49 GMT+0000

Posted in Liv

Tagged with , , ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du bor i smukke omgivelser. Det har jeg skrevet før, men det tåler gentagelse.
    Jeg har lige været på Malta, og der så jeg flere danske turister med stok, såvel med og uden klappe-sammen-funktion. Man kan vist også få teleskop-stokke. I værste fald kan den vel checkes ind som bagage, men det tror jeg ikke er nødvendigt, hvis den overholder målene for håndbagage.
    Jeg forstår din skepsis mht. operation, genoptræning kan være en sej omgang.

    Eric

    Monday, March 4, 2024 at 14:37 GMT+0000

    • Tusind tak – ja der er meget smukt, og mange muligheder for varierede ture her. Jeg er glad for at jeg endte her, og at det var billigt dengang, altså, det er stadig sådan at lige netop vores område her ligger i underkanten af niveauet for huse i Hovedstadsregionen, meget mærkeligt. Min fornemmelse er at det stiger nu, eftersom Hillerød Novo og andre virksomheder i Hillerød tiltrækker mange mennesker.

      Det er egentlig morsomt at jeg glæder mig lidt over at der var mange turister med stok! Men det er vel fordi jeg føler, at så er jeg ikke alene.

      Min skepsis beror på at jeg to gange har været en ud af 1000 udenfor statistikkerne.

      Donald

      Friday, March 8, 2024 at 12:33 GMT+0000

  2. Jeg er enig med Eric. Selvfølgelig bør stokke (evt. sammenklappet) kunne medtages som en art håndbagage. Selvfølgelig er der moderationer. F.eks. skriver Icelandair: “Spadserestokke eller stokke må kun bringes ombord på flyet, hvis de benyttes til hjælp hos bevægelseshæmmede. · Vandrestave til fritidsbrug kan ikke accepteres …” - for alle eventualiteter kan du forespørge dit flyselskab til næste CA-rejse i april (evt. check deres hjemmeside for håndbagage etc.).

    Og endelig: Smukt Kattegat-motiv.

    Adderende: Hofteoperation versus fysisk optræning er en evig diskussion, hvor mulige konsekvenser nøje overvejes og medicinsk belyses, forinden kniven eventuelt slibes; dette upåagtet om det er offentlig eller privat lægehjælp.

    hulegaarddk

    Monday, March 4, 2024 at 20:18 GMT+0000

    • Jeg ringer til Lufthansa igen efter at læse vejledningerne grundigt. Det skal nok gå.
      Mange tak for opmuntring til ikke at være så bekymret for at måtte indse at jeg er gangbesværet. Det var nok især kommentaren om at hvis jeg kunne melde mig til Pilates efter tandlæge-turen, så er jeg “operationel”.

      I mit svar til Eric skriver jeg som sandt er, at jeg to gange har været en ud af 1000 som faldt udenfor statistikkerne: Første gang 2018 med nedsat nyre med 570 creatinine, og anden gang 2019 med CRP på 500, begge gange “reddet på stregen”. Lægerne, der gerne vil operere, siger at man efter 3 år med restitution og bedring kan se at immunsystemet er forbedret, og det skulle ikke være noget problem … men da lægen i ADEA listede mulige bivirkninger op og skulle have underskrift på at det har jeg forstået (det fik hun, jeg HAR forstået) så sagde jeg nej tak.
      Simon lægen i Hillerød opmuntrede mig ikke kun fordi man gerne vil spare en hofteoperation, men fordi han mente at det ville forbedre min livskvalitet, mit energi-niveau, at lave træning (mere end jeg gør nu).

      Mange tak for de altid positive kommentarer! 🙂

      Donald

      Friday, March 8, 2024 at 12:39 GMT+0000


Leave a comment