Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvornår er det forår, 1.Marts eller 15.April?

with 2 comments

Forleden var der en eller anden der sagde at 1.Marts er den første forårsdag. Det kan jeg ikke forstå at man siger i Danmark, måske giver det mening nogle steder i Tyskland. Der kan være nattefrost indtil 15.Maj (det lærte jeg af “Farmer” som desværre ikke skriver naturjournal mere; vi har brug for formidling om landbrugets udvikling, ligesåvel som vi bør have daglige infusioner om videnskab og politik.)

Men det er mere rimeligt at sige 15.April, eller bare 1.April, så er det efter jævndøgn, og vi 3 fulde måneder efter Julens Lysfester. Selvfølgelig er der forskel på årene, nogle år har vi set æbletræer (eller mirabelle) blomstre i Januar, men derefter ligesom lukke ned, når der kom en kuldeperiode, og vi ved jo godt at æbletræer ikke får æbler, hvis frosten ødelægger knopperne og blomsterne ikke bliver bestøvet.

Her er lidt forårssymfoni: En lille “forårsvalmue”, en staud af en slags, har venligst spredt sig i min have; naboen troede jeg dyrkede opium. Vandet står højt i vandhullerne i Vejby-Dalen – et landbrugsområde, som får mig til at tænke på “Den Lykkelige Dal”, på grund af det milde landskab.

Erantis blomstrer 2 steder i min have; – kvalkved træet og ribis har knopper, som er lige ved at folde sig ud.

3.række er vandhullet (igen) og så et billede med en gåseflok, der trækker henover vandhullet. Der har været en meget større flok, som jeg desværre ikke fik billede af.

Sidst må jeg tilstå at jeg ikke har sørget for æstetisk fuglefodring, men da jeg i februar kunne se at fuglene ikke længere kunne finde mad i de nedfaldne æbler, og fuglesangen forstummede, og min lille solsort kom hen til køkken vinduet og bad om mad, så fandt jeg en skål og satte den, så rotter forhåbentlig ikke tog af den – men fuglene har været så glade for den, fylder jeg den om morgenen, er den næsten tom om aftenen. Det lille foderhus er meget pænt, men det er slet ikke nok mad; ikke desto mindre er blåmejserne glade for det, fordi de åbenbart føler sig mere trygge.

Written by Donald

Thursday, February 29, 2024 at 23:20 GMT+0000

Posted in Byggeri, Fugle

Tagged with , ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvornår det er forår, afhænger af hvem du spørger. Pr. definition er marts, april og maj forårsmånederne, så derfor starter foråret i princippet 1. marts. Der hvor Charlotte bor i Wiltshire, er foråret cirka tre uger foran i forhold til os.
    Jeg synes i hvert fald ikke, det begynder helt henne i midten af april – der kan være mange skønne forårsdage i marts, og der kan komme snestorm sidst i april. Der er jo (heldigvis) ikke noget ang. vejret, der ligger fast i vores del af verden.

    Ellen

    Monday, March 4, 2024 at 11:06 GMT+0000

    • Jeg troede egentlig at forår var bestemt af at vintergækkerne var afblomstrede og forsythia begyndte at se gule ud, og altså ikke af en dato.

      Jeg kan godt huske nogle forrygende skønne forårsdage i Marts, men husker også at jeg kørte i sne om morgenen 1. maj 1987 – men dog hjem i almindelig vådt vejr, ikke engang slud lå der tilbage på Hillerødmotorvejen.

      Vi er som regel lidt bagefter her, og derfor vil jeg ikke spænde forventningerne for højt i begyndelsen af Marts. :mrgreen:

      Donald

      Monday, March 4, 2024 at 12:21 GMT+0000


Leave a comment