Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Polsk ferie- og badeby, Sopot

Man stopper op og kigger en gang extra - og mon ikke også det er meningen?

Man stopper op og kigger en gang extra – og mon ikke også det er meningen?

Lidt research gav en forklaring. Sopot er en badeby udenfor Gdansk, og det er et sted med mange restauranter og store badehoteller. Det er et turist-sted. Huset her er en restaurant og turist-attraktion, og det virker jo, det kan man jo mærke på sine egne øjne, der er ved at falde ud af hovedet.

Her er texten, som formentlig var transformeret til Google-English og som jeg derfor oversætter til gammel dansk:

Der var en lille plads og et musik- og kaffehus kaldet Kawiaret førhen. Bygning af “Det Skæve Hus” begyndte i Januar 2003 og allerede December samme år var det færdigt.

Ved at hente (klik) større billeder kan man se hvor meget arbejde der er udført med inddækninger mv.

Ved at hente (klik) større billeder kan man se hvor meget arbejde der er udført med inddækninger mv.

Der er to indgange, en fra facaden ud mod Monte Cassino-gaden, og en anden indgang fra Haffnera Gaden (parallel “bagved”).

Bygningens stil er baseret på billeder og malerier af Jan Martin Santser (Jan Marcin Szancer), en berømt polsk kunstner og børnebogsillustrator, og Per Dahlberg, svensk maler, som bor i Sopot.

Vinduesglassene er dog helt plane ...

Vinduesglassene er dog helt plane …

... men bemærk det fine arbejde med indfatning af glassene og kobling til murværket

… men bemærk det fine arbejde med indfatning af glas og kobling til murværket

Hvor man har kunnet forme cement har man fået runde former også i de bærende konstruktioner

Hvor man har kunnet forme cement har man fået runde former også i de bærende konstruktioner

==============================================================================

Mærkeligt nok minder dette mig om mange andre huse, som man har hørt om eller set eller set billeder af. Det er som om arkitekter og bygherrer en gang imellem får lyst til at prøve noget andet, noget, som egentlig ikke svarer til materialernes natur, og kaster sig ud i drømmende fantasier. Nogle er mere vellykkede end andre, smag og behag er forskelligt, selvføglelig, men bl.a. Gaudi har vundet mange hjerter.

Her er en anden bygherre, som ikke har bygget for turisterne:

Shelter :: The Hobbit House

This is a house I built for our family in Wales. It was built by myself and my father in law with help from passers by and visiting friends. 4 months after starting we were moved in and cosy. I estimated 1000-1500 man hours and £3000 in materials. Not really so much in house buying terms (roughly £60/sq m excluding labour).

Hobbit-inspireret interieur - med brændeovn, der som det siges er en fornyelig, lokal, rigelig ressource

Hobbit-inspireret interieur – med en ovn til brænde, der, som det siges, er en fornyelig, lokal, rigelig ressource

Forsiden af et selvbygget hus, inspireret af hobbit-huse

Forsiden af et selvbygget hus, inspireret af hobbit-huse

Hvor vil du helst bo?

Written by Donald

Friday, July 5, 2013 at 10:06 GMT+0000

Posted in Byggeri

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er da meget muligt, at “brændeovn, der som det siges er en fornyelig, lokal, rigelig ressource”, men hvad med brændet? Har ni tenkt på det? 😉
    Med den nye måde at bruge ståltrådsstykker i beton på kan man jo lave helt nye former af betonbyggeri, med skaller i enorme spændvidder. Selv Gaudi vil måbe fra sin himmel.

    AagePK

    Friday, July 5, 2013 at 11:42 GMT+0000

    • Ja ja, AagePK – det er rettet. Ja ja, det har vi tænkt på 🙂 Jeg kan næsten ikke undgå sætningsknuder, men jeg prøver.

      Gaudi ville blive henrykt over mulighederne, ingen tvivl om det. Jeg kan bare ikke lade være med at spekulere på, hvad han bedst ville kunne lide, Sopot Centrum Rezydens eller Simon Dale’s Hobbit-inspirerede huse, Guggenheim eller Sydney-operaen. Ingen tænker vel på Copenhagen-Operaen.

      Donald

      Friday, July 5, 2013 at 12:46 GMT+0000

  2. Så der der da noget ved eksperimenterende arkitektur!

    Jeg ville rigiig gerne bo i det polske hus, som jeg synes er virkelig smukt. Hvis jeg af en eller anden grund var blevet nødt til at tage ophold i det walisiske, ville jeg gøre, hvad jeg kunne for at slippe derfra så hurtigt som muligt.

    Rasmine

    Friday, July 5, 2013 at 12:38 GMT+0000

    • Ja det er spændende og det er også tankevækkende, Rasmine. “Only three generations ago most of us had ancestors living in the countryside and were skilled in woodwork, plants, craft, weaving and so on.[…]”

      Det glæder mig at du synes det polske hus er smukt. Jeg tror det fungerer godt i sammenhængen, som et tivoli-agtigt indslag i turistens hedebølgeprægede hverdag 🙂

      Donald

      Friday, July 5, 2013 at 12:47 GMT+0000

      • Ment som en joke eller ej – jeg fastholder, at det er smukt, og at jeg gerne ville bo i det polske hus. Noget andet er, at jeg ikke ville bo i Polen …

        Rasmine

        Friday, July 5, 2013 at 13:22 GMT+0000

        • Der kan sikkert reserveres et værelse, hvis man nu har lyst til at være i Polen. Jeg overvejede at medtage andre billeder fra badebyen, som kunne illustrere stedet i solskin og med det gamle feriehotel, der troner majestætisk ved en hvid sandstrand på linie med Dueodde og den slags flotte sandstrande 🙂

          Donald

          Friday, July 5, 2013 at 14:50 GMT+0000

  3. Det var dog fantastisk – præcis som i en tegneserie … man skulle ikke tro, det kunne lade sig gøre i virkeligheden.
    Gad vide, om gulvene er lige? 😉

    Ellen

    Friday, July 5, 2013 at 20:03 GMT+0000

    • På billede nr.1 er gulvene lige og klinkerne er firkantede, Ellen. Jeg har også grinet ad detaillerne. Men det, som jeg holder mest af ved billederne, er at de håndværksmæssige detailler ser ud som om de er lavet af håndværkere med 117 års erfaring!

      Donald

      Friday, July 5, 2013 at 20:06 GMT+0000

  4. Spennende med ikke A4-byggerier. Jeg synes det er morsomt.
    Hm… Umiddelbar reiselyst fremkalt.
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Saturday, July 6, 2013 at 8:52 GMT+0000


Comments are closed.