Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for July 1st, 2013

Jordbærplukning er en vanskelig kunst

Jeg ville aldrig kunne tjene en dagløn på at plukke jordbær. Jeg tænker over, hvordan gør professionelle jordbæravlere og -plukkere? Det ville nok hjælpe, hvis planterne stod i rækker.

I betragtning af, at jeg kun plantede to rækker jordbærplanter og ikke har passet rækkerne og egentlig ikke gjort andet end at hive de værste udløbere ud og hive lidt af citronmelissen op, så er høsten her stor og god.

Der er nok jordbær til 4-6 personer fra en overfladisk plukning

Der er nok jordbær til 4-6 personer fra plukning i fredags

Jordbærplanter fik lov at stå som bunddække

Jordbærplanter har stået som bunddække

I dag fik jeg plukket endnu flere; de ender med at blive til jordbærgrød

I dag fik jeg plukket endnu flere; de ender med at blive til jordbærgrød

Findes der flere jordbær-arter/slægter eller er det genetisk samme plante? Disse jordbær smager bedst, mens de er hvide og lidt røde. Når de er dybrøde, er de for bløde og den syrligt, lækre smag forsvinder.

Der er vel til et par skåle mere

Der er vel til et par skåle mere – dette billede er taget efter plukning af skål-2!

Eller skal jeg forsøge at bage jordbærtærter?

Written by Donald

Monday, July 1, 2013 at 20:38 GMT+0000

Posted in Brok

Myreplage

Jeg er gået igang med tommelfingeren, jeg tværer myrer ud langs fundamentet, hver gang jeg ser nogen.

Det er i de kommende dage, at myreplagen vil være værst. Det ser ikke ud som om lokkedåser, lokkemad og myrepulver har gjort det helt af med myrerne, men de er vistnok blevet mindre og færre. I dag må jeg købe flere lokkedåser og en ordentlig gang Bayer insektgift, det er det eneste, der hjælper. Det økologisk pyrethrin har ikke samme dræbende virkning.

Har du myreplage i år?

Written by Donald

Monday, July 1, 2013 at 9:14 GMT+0000

Posted in Brok