Efterårsløv
Hvordan kan det være, at det første billede i en serie ofte er det bedste? Jeg kan ikke forklare det. Jeg kan heller ikke forklare, hvad jeg laver, når jeg udser mig et motiv – jo lidt kan jeg sige om det, selvfølgelig, men da et billeder siger mere end 1000 ord, så vil 500 ord være for lidt til at dække alle de overvejelser, man gør sig. Jeg har lært meget af min skolekammerat, og sidenhen meget af en lærebog, som jeg ikke kan finde mere – hvilket somme tider gør mig fortvivlet! –
Her er et par billeder fra en spadseretur gennem Tisvilde Hegn, en rute fra Bækkebrovej til Asserbo Ruin. (Nogen siger “Slotsruin” men det er næsten for stort et ord til denne lille fæstningsø, som har været en udpost i et større system.)
Solen skinnede, himlen var blå, træerne havde stadig nogle smukke røde og orange blade, men der var ikke et sted med et panorama, som åbnede sig, eller den oplagte lysning med et knaldrødt skovbryn. Jeg var gået forbi denne lille bøg, et ungtræ, som ikke havde smidt bladene som de voksne træer gør. Efter den var skovvejen egentlig ret grøn.
Jeg gik tilbage til den unge bøg – den stod og lyste op, så den var vel et billede værd. – Og så ender det med at jeg synes det er det bedste fra turen. OBS: Ingen af billederne er superlækre professionelle kunst-skud. Jeg vil ikke forherlige dem.
Vakkert
Klem på deg ❤
Mormor
Sunday, November 13, 2016 at 11:06 GMT+0000
Takk Mormor – hvor var jeg heldig at kunne gå en tur midt på dagen!
Donald
Sunday, November 13, 2016 at 21:12 GMT+0000
Jeg tænker vi har en kombination af en meget skarp billediagttagelsesevne (eller evnen til at se) og intuition som bevirker at vi ser gode motiver – hvis bevidstheden i øvrigt er indstillet på at det er det vi skal. Som jeg ser det har du jo en aldeles glimrende sans for motiver – og så skidt med forklaringer.
Jørgen
Sunday, November 13, 2016 at 18:34 GMT+0000
Men det må forholde sig sådan, at der er to slags intuition, den erfaringsbaserede og en anden mere ubestemmelig. Den ubestemmelige lader vi ligge 😉
Dér hvor erfaringen ikke kommer forrest i hukommelsen, melder den sig som en følelse “i mellemgulvet” eller mavefornemmelse eller hvad man siger tror jeg. Og det må være baseret på den evne til at “se motivet”.
Og det lærte jeg bl.a. af den omtalte lærebog, som jeg savner; kort fortalt en bog, som omtalte forskellige billedteknikker, og fortalte, hvordan man lærer tegning, perspektiv, og farver. Det, der gælder for malerens motiver, gælder også for foto-motiver.
Donald
Sunday, November 13, 2016 at 21:26 GMT+0000
Sådan er det også, når jeg fotograferer. Jeg tror, at det er instinktet, der får én til at fotografere det første billede… og efterfølgende er det fornuften (man må jo hellere tage et par mere, så man er sikker… ). Instinktet har næsten altid “ret”… 🙂
miafolkmann
Monday, November 14, 2016 at 19:03 GMT+0000
Ja det tror jeg du har ret i. Jeg kan godt lide at filosofere lidt over, hvordan man får disse instinkter. Jeg lytter ikke altid med det samme på instinktet – jeg måtte gå tilbage for at få det første billede! 🙂
Fornuften skal øve sig i at arbejde sammen med instinktet, ikke sandt? 🙂
Donald
Monday, November 14, 2016 at 21:12 GMT+0000