Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

5288 meter tunnel fra Felbertauer

Google Earth 3D rendering af luftfotos over Ost Tirol ved Felbertauer - tunnel til Salzburg Land

Google Earth 3D rendering af luftfotos over Ost Tirol ved Felbertauer – tunnel til Salzburg Land

Rejsebeskrivelse på Jørgens Blog – “Kort og Godt” – fik mig til at se efter på Google Earth hvor Virgental og Felbertauertunnelen (godt ord igen) egentlig ligger. Det fik mig også til at erindre de gange, jeg har kørt gennem Alperne, ikke mange gange, men altid storslåede oplevelser. Den første gang i 1965 i en VW1500 sedan eller notchback, fra Klagenfurt til Ljubljana var en forunderlig oplevelse, fantastisk, i dag skal man gennem en tunnel.

En Volkswagen som den, vi kørte i for 50 år siden - denne er restaureret, og har moderne fælge (i 60'erne brugte man kun fælge med plade-kapsler)

En Volkswagen som den, vi kørte i for 50 år siden – denne er restaureret, og har moderne fælge
(i 60’erne brugte man kun fælge med plade-kapsler)

Det er ikke langt fra Virgenthal.

Written by Donald

Wednesday, November 23, 2016 at 20:20 GMT+0000

Posted in Liv

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alperne er usædvanlige at passere og at køre i. Jeg har prøvet det utallige gange, men har ikke været på græske øer mere end en gang og aldrig i Thailand. Alperne er rigeligt eksotiske til mig.
    Jeg ser fint turen fra Felbertauern (med n) til Matrei, som jeg kender som min egen bukselomme. Det er spektakulært at køre der.
    Jeg forstår fint det var spektakulært at køre over alperne i 1965 – enhver fladlandsdansker der passerer første gang bør blive bjergtaget så at sige.
    Som nævnt hos mig skal jeg lave et indlæg særligt til dig med nogle videoer om de omhandlede steder.

    Jørgen

    Thursday, November 24, 2016 at 13:24 GMT+0000

    • Ja, klart, når man som barn har oplevet Valby Bakke og kaldt noget af den for “Djævlebakken”, så er det vildt at se noget, der er 10 gange højere 🙂 Eller bare Hallandsåsen, den gamle landevej. Det første sydlige stykke af Hallandsåsen-“passet” blev også foreviget at malere, som elskede vilde landskaber 🙂

      Jeg har også en evne til at genkende og huske landskaber. – Men det var lidt lettere dengang, hvor der ikke var så mange store veje, vi kørte ret ligeud efter hovedvejsskiltene 🙂

      Jeg fjernede ‘n’ i Felbertauern efter at have søgt på Google -jeg synes at Google foreslog at jeg ændrede stavning til Felbertauer, uden ‘n’ – men jeg husker forkert! (Det kan jeg se ud af min browser-history).

      Donald

      Thursday, November 24, 2016 at 22:09 GMT+0000

  2. […] Donald måtte se nærmere på hvor det nu var, og jeg har nævnt, at jeg ville finde et par videoer fra de kanter, som lidt tydeligere end Google Maps viser hvorledes vejene er indrettede. […]

    Bjergveje i Osttirol | Kort og godt

    Tuesday, November 29, 2016 at 10:06 GMT+0000

    • Tak for link! Det er smukke stræknings-video’er, og hvis man har blot en anelse hang og trang til sådan nogle, anbefales de meget varmt. 🙂

      Donald

      Tuesday, November 29, 2016 at 11:55 GMT+0000


Comments are closed.