Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mine erindringer om jazz – 1950-70 og 2023

Min mor havde købt en Philips radio, en bakelit-kasse ca. 25 x 35 cm og måsk 30 cm dyb. Den tændte vi om morgenen som dengang ca. 2 mio andre danskere gjorde, senere 3 mio, og så nynnede vi med på pop-melodier. Jeg skrålede, nej sang meget pænt “Man sku’ altid bo på landet, hvem kan ø-ø-nske andet?” (Man Sku’ Altid Bo På Landet ((Andre Folks Børn)) · Musen Hannibal · Ole Mortensen, Victor Skaarup, film fra 1958, Toner Fra Strimlen 8 på YouTube).

Før den tid husker jeg en lillejuleaftensdag, hvor radioen spillede musik hvor noget lød fortryllende, noget lød banalt, og noget var som noget meget smukt, hvor musikerne kunne digte med tonefarver, akkorder, og smukke melodier. Det har været et af tidens blandede programmer med “Light Music” som de passende kalder det i England, men ikke jazz, ikke noget Armstrong.

Måske der en gang imellem var musik med en pianist, der hed Teddy Petersen, og musik fra Wivex med en swing feel, på dansk, en god rytmisk følelse med inegale ottendedele.

Da vi var flyttet og min mor tjente lidt mere fik vi en radiogrammofon fra Philips, som faktisk var meget god for sin tid, og endda ikke så dyr. Da husker jeg på et tidspunkt at jeg hørte Boris Rabinowitch omtale jazz-udgivelser. En af dem, denne her, “Collectors’ Items” med optagelser, der var halvt færdige, så at sige. Det var Miles Davis, der skabte en ny jazz, “cool” kaldte man det, når musikerne spillede med en ophøjet stemning, og kun lejlighedsvis brød ud i hurtigere, swingende improvisationer.

De optagelser, som Boris Rabinowitch spillede, havde en stemning og musikalitet, som gjorde at jeg brugte mine meget sparsomme lommepenge til at købe den, og jeg lyttede … Hvad var det for en magi? som Miles Davis udfoldede, og hvad var det for en pianist, der kunne spille en intro, som bar stemningen helt igennem – uden tomme fraser, uden “showmanship”; uden “se her kommer jeg”?

Det var en pianist ved navn Flanagan; ved optagelsen var han 26 år, men jeg gætter at Boris’ omtale var forsinket eller at han rakte tilbage af en eller anden grund, for jeg havde sjældent penge til at købe plader før hen mod midten af 1960’erne.

—-

Men jeg fandt ikke andre plader med Miles Davis og Flanagan, som i den grad udstrålede musikalitet; der gik 50 år og her sidder jeg nu og graver efter optagelser med Tommy Flanagan og finder en historie, som morer mig lidt.

Den moderne, banebrydende saxofonist John Coltrane mente som så mange andre jazzmusikere i midten af 1900 tallet at jazzen var deres musik og at det var forkert at bruge “musical ballader” som grundlag for improvisationer, fordi man så skulle betale copyright eller brugsafgift til nogle komponister, som egentlig lå så fjernt fra jazzmusikernes verden – dertil kom forskellene mellem hvid og sort jazz.

Coltrane indspillede derfor egne kompositioner, og prøvede at nyskabe musik – 12-tone musik i jazzy form, – og håbede at jazzens floskler, gentagne mønstre, som man falder tilbage på hvis man ikke lige kan finde på noget andet, derved kunne blive bedre – musikken mere spændende, mere original om man vil. Den søgen ligner jo hvad alle andre komponister gjorde de sidste 100 år, skabe nye klange.

Den ene af Coltranes kompositioner kaldte han så “Giant Steps” – kæmpeskridt – den vader gennem alle tonearter og er møgirriterende at spille, fordi den er så anderledes.

Tommy Flanagan var med på Coltranes første indspilning med Giant Steps. Den har er nævnt i Wikipedia:

Throughout the late 1950s and early 1960s, Flanagan made frequent appearances in recording studios, for many leaders and record labels. In May 1959 he was part of a groundbreaking recording: John Coltrane‘s Giant Steps, described by The Penguin Guide to Jazz as the saxophonist’s “first genuinely iconic record”.[20] The technical complexity of the music, particularly of the title track, meant that there were numerous false starts and rejected takes,[20] and the initially released take of “Giant Steps” is a rare instance on record of Flanagan sounding uncertain.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tommy_Flanagan

—-

“Sounding uncertain” har jeg set før i mere ufølsomme vendinger, men resultatet, Coltrane og Flanagan og bas og trommer som spiller “Giant Steps” i 1959, kan høres her (på YouTube).

Den optagelse og selve kompositionen siger ikke så meget; man kan høre at Coltrane arbejder heftigt på at folde sig ud, og det er altid imponerende. Men særlig musikalsk synes jeg ikke det er.

Henimod midten hører man pianisten, Flanagan, improvisere en solo (i jazz: en gentagelse af harmoni-skematikken med tilføjede melodistumper). Flanagan bliver mere og mere rolig, og til sidst kommer akkorderne i ren form, og lægger op til Coltrane’s genindtræden. Da jeg hørte det, tænkte jeg: Ah! det var godt!

Men for en garvet jazz-forsker kan det se ud som om Flanagan arbejder for at få styr på akkorderne, der springer omkring som gedekid på en bjergskråning.

Diskussionen om hvor god/dårlig Flanagan er, har åbenbart kørt blandt jazz-fanatics gennem alle årene, og for nogle år siden kunne man finde denne dialog på Reddit (et debat site på Internettet):

Og lige nedenunder svarer en jazz-kyndig, at det er klart at Flanagan ikke bare er en god pianist, han er “en af kattende”, hvilket må betyde en af de største pianister nogensinde.

What's the big deal with Flanagan's solo on Giant Steps?

Obviously it's not the best solo ever, but I think Tom Flanagan gets way more crap for it than he deserves. Put any decent pianist next to Coltrane at the peak of his prowess and of course they're going to sound mediocre

alldaylongwhileising · 7 yr. ago

The “big deal” is that Tommy Flanagan [not only] isn’t a decent pianist, he’s one of THE cats…..so the fact that he folds on Giant Steps illustrates how far ahead of the game Coltrane is. Basically, when you haven’t seen changes like that before, no one, not even the best, can fall back on their previous vocabulary/training. Giant Steps was some new shit that you need to really dig into to play well and the whole idea was to open up new options for improvisers because the old stuff was getting formulaic….unfortunately, that eventually happened to Giant Steps too…..

Noter: “He is one of the cats” må henvise til at Tommy Flanagan har spillet og improviseret på højeste plan i mange år og på det tidspunkt, som reddit-kommentarerne omhandler var etableret som pianist for Charlie Parker, Miles Davis

Advertisement

Written by Donald

Saturday, February 11, 2023 at 15:31 GMT+0000

Posted in Music

Tagged with

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Coltrane og Flanagan udgav albummet “The Cats” i 1959. Udover Idrees Sulieman på trompet sad Kenny Burrell, Doug Watkins og Louis Hayes i rytmegruppen. Giant Steps kom i ’60, selv om den allerede blev indspillet i ’59.
    Men allerede inden brugte man udtrykket the cat om folk, der kunne deres kram, om det så var fodboldspillere, spioner eller musikere. Skriver man THE, udtales det THEE, selv om cat begynder med en konsonant. Som f.eks. The Glenlivet; her betyder det så “the one and only”. Sorry, skolelæreren ku’ikk’la’vær’! 🙂
    Jeg oplevede Tommy Flanagan i Tivolis koncertsal i sidst i Juli 1969, hvor han var pianist for Ella Fitzgerald. Damen ved siden af mig fik sit ønske opfyldt, med en lille opdatering: i stedet for Fly me to the Moon blev det til: They flew up to the Moon: De havde jo lige været der, ikk’? Først derefter fik jeg mit ønskenummer: : Mr Paganini: If you can’t sing it, you’ve got to swing it, right? Så var min aften reddet, og lige efter koncerten røg jeg afsted, jeg skulle nå færgen til Bornholm. Der var
    Hiromi Uehara er en fantastisk japansk vituos på klaveret, prøv hendes Oachelbel Canon in D but it keeps getting jazzier… Det er en George Collier, der har lagt den op med rullende noder, så man kan følge med. Så må man selv finde ud af, hvilke af de store Cats, hun citerer.. 🙂

    AagePK

    Wednesday, February 15, 2023 at 8:55 GMT+0000

    • Pachelbel, altså. Og virtuos..

      AagePK

      Wednesday, February 15, 2023 at 8:56 GMT+0000

    • Der er virkelig ikke grund til at undskylde, tværtom, vi har alle brug for en skolelærer en gang imellem! Hvad har vi ellers hinanden for? … nåh jo, der er jo også andre ting.

      Det er virkelig overraskende morsomt, interessant, rart, at høre at du har oplevet Ella Fitzgerald og Flanagan live – ja han tog jobbet som akkompagnatør i flere perioder, en overgang endda for Tony Benett, altid med stil. Det var klart at han ønskede stabil indkomst. Men det, som jeg ikke forstår, det er en bemærkning om “touring 40-45 weeks a year”.

      Det endte også med et hjertetilfælde! Som Wikipedia pænt formulerer det:

      Flanagan ended his role with Fitzgerald in 1978, after he had a heart attack[15] and had become tired of extensive touring.[35] After the heart attack, he stopped smoking, reduced the amount that he drank, and exercised by walking more than he had previously.

      JA jeg har hørt Hiromi Uehara – og set video’er med hende, også den pågældende udfoldelse over Pachelbel (som jeg husker så godt så jeg kunne regne ud hvad du mente inden du sendte rettelsen) med noder indføjet af den meget musikalske Collier, men det er sjovere at se hende spille (husker ikke om noder og video af hende+klaveret fulgtes ad).

      Indenfor jazz musik er der jo mange genrer og “satstyper”, fra de enkel dixie/swing blues til fusionsmusik i alle tempi, men man må jo dog erkende at forskellige perioder og orkestre blev kendt for en bestemt genre/tempo. Kun ganske få kom hele vejen rundt i udtryk – og det er dér jeg synes at Miles Davis og Flanagan er forrygende – de var nyskabende.

      Hiromi er en skøn musiker, og nu får jeg lyst til at høre mere, se om hun nogensinde spiller en ballade i en optagelse uden “stort publikum som skal pleases”. 🙂

      Donald

      Wednesday, February 15, 2023 at 10:13 GMT+0000


Comments are closed.

%d bloggers like this: