Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Elementært, min kære Watson

Var det ikke sådan, at Sir Arthur Conan Doyle fik den autodidakte detektiv til at sige til lægen, som han delte logi med?

Elementary, my dear Watson“, sometimes quoted as, “Elementary, dear Watson“, is one of those phrases that everybody knows the character of Sherlock Holmes said. […] The thing is, none of those characters ever said any of those things. They said things that were similar, sure, but they never actually said those exact words, despite the fact most think that they did.

http://www.todayifoundout.com/index.php/2013/08/sherlock-holmes-never-said-elementary-dear-watson/

The closest he comes is in, The Adventure of the Crooked Man.

In this story, Holmes uses both the word “Elementary” and the phrase, “my dear Watson“, in somewhat close proximity. The two, however, are not uttered together:

“I have the advantage of knowing your habits, my dear Watson,” said he. “When your round is a short one you walk, and when it is a long one you use a hansom. As I perceive that your boots, although used, are by no means dirty, I cannot doubt that you are at present busy enough to justify the hansom.”

“Excellent!” I cried.

Elementary,” said he.

Men association kom fordi hr. Wolf i Østrig forklarer at svagheden ved Tesla bilerne er, at de vejer for meget. Så hvis man vil reducere vægten kan man erstatte halvdelen af batterierne med en el-generator af nyeste, mest effektive konstruktion; så får man en el-bil med længere rækkevidde. Elementært, min kære Watson.

Hvis man bygger en hybrid bil på den almindelige måde skal benzinmotoren forsynes med kobling, gear og transmissions-led; det vejer godt til. Hvis man derimod laver en benzinmotor, som laver strøm til el-motoren, behøver man ikke dobbelt transmission, og vægten kan reduceres, fremdrift bliver billigere.

Det er effektiviteten eller energitabet af en benzin-elektrisk (eller diesel-elektrisk) fremdriftsanordning som er afgørende for om det er en god idé. Derfor fremhæver Obrist folkene at deres “kraftværk” er en vibrationsfri motor som hele tiden kan køre med max moment (altså med det optimale omdrejningstal, opslå evt. drejningsmoment for cylindermotorer). Energitabet mindskes ved at motoren ikke ryster/vibrerer, – det opnåes ved en ny konstruktion af cylindre og krumtap.

I Byzoner kører den max 65 km/h og soder ikke, mens den på landevej kan køre langt på literen og samtidig oplade batterierne.

Hr. Wolf forklarer det så smukt i denne video, men det bedste (!) er at han gør det stående foran et flygel:

De skulle spille på flygelet ved lejlighed, – mere musik, tak

Written by Donald

Sunday, May 29, 2022 at 10:19 GMT+0000

Posted in Byggeri

Tagged with ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og i “Casablanca” siges der aldrig “Play it again, Sam”, lige som Lærer Andersen ikke ses stå ude på den altan, der kostede ham livet. Sådan er der en hel del eksempler, og det er fascinerende, hvor sejlivede disse myter er.
    Elon Musk er ikke en myte, men lidt af en bluffmager. Han er en god sælger/promotor, men han har verdens værste software i sine biler. Bl.a. – jeg håber ikke, du har investeret i hans aktier.

    Ellen

    Sunday, May 29, 2022 at 17:04 GMT+0000

    • OK – det vidste jeg (heller) ikke !
      😀
      Men jo, jeg har læst kritik af softwaren i bilerne.

      Donald

      Monday, May 30, 2022 at 10:21 GMT+0000


Comments are closed.

%d bloggers like this: