Opdatering og fejldiagnosticerings-filosofi
Min gamle nye bil blev som nævnt afleveret på værkstedet onsdag morgen. jeg havde kørt en omvej for at motoren var gennemvarm, og håbede at fejlen kunne fremprovokeres, – men den kørte uden fejl til værkstedet. Da jeg nu vidste fejlen kom igen – og igen – lod jeg den stå i tomgang udenfor værkstedet og gik ind for at snakke med Flemming. (Man kan næsten ikke høre bilen i tomgang; det er første gang jeg har sådan en bil.)
Flemming, Værkstedsejeren, var klar over at det var alvorligt, så han kom ud og satte sig i bilen og speedede lidt op, så nøje efter temperatur-nålen. Så begyndte den at gå lidt op, så gik den i nul og bagefter gik den på på 120 grader – så blafrede den tilbage til 0.
Jeg behøver ikke at sige, at han havde checket kølevædske først.
Jeg spurgte om ikke det var tegn på en defekt temperaturmåler – og om man kunne se det med en VCDR testprogram; – jo til det første og nej til det andet.
Så vi blev enige om at prøve skift af temperaturføler – den blev bestilt med det samme.
Jeg skulle bare komme og hente bilen om eftermiddagen.
Chefen var gået, da jeg kom – jeg fik nøglen af mekanikeren – du kan bare betale i næste uge!
Sådan. Den kører så godt, og der er ingen problemer nu – og ikke i lang tid fremover! haha.