Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Den gamle bil havde færre problemer med motorsystemet

Igen en advarselslampe der lyser, denne gang for kølesystemet.

Men den er ikke varm, der er kølevædske mellem stregerne for minimum og maximum i expansionsbeholderen, tydeligt markeret og tydeligt at se at der er hvad der skal være.

Og så holder advarselslampen op med at lyse og bilen kører normalt.

Muligvis er det en føler, som er gået i stykker.

Somme tider længes jeg efter den gamle – den havde i det mindste “kun” rust problemer.

Kan man få biler uden elektronik i dag? Sådan nogen, der ikke har et test-system, der kan gå i stykker?

Det minder mig om min design-filosofi for computerprogrammer, som ved flere lejligheder viste sig at være ganske fornuftigt:
Aldrig lave tingene mere kompliceret end højst nødvendigt!

Eller KISS — Keep It Simple, Stupid!

Men nu får jeg jo nok en forelæsning om at man kan spare meget brændstof og få en bedre bil med alle de moderne forbedringer. JA – og der er mange modeller, som kører længere, holder længere end de primitive biler fra min barndom hvor alting IKKE var bedre. Jeg ved det godt. Men æv alligevel.

Opfølgning senere. Opfølgning: Det var en føler, som gættet ikke noget alvorligt med selve motoren. Jeg var på værkstedet fra tidlig morgen, og Flemming (værksteds-ejeren) tog den ind og mente også det var føleren, som skulle skiftes – han bestilte strax, og jeg kunne hente en repareret bil om eftermiddagen.

På vej hjem fra værkstedet og efterfølgende kører den som den skal – dejligt jævnt og med en temperatur på 90°C stabilt. Og måleren er stabil.

Written by Donald

Wednesday, May 25, 2022 at 4:24 GMT+0000

Posted in Brok, Ord

Tagged with

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. KISS:
    Jeg havde i slutningen af det sidste årtusinde en personlig nedtur og var sygemeldt i et år uden indkomst og bil
    Det var bestemt ikke sjovt
    Da det begyndte at gå lidt fremad havde jeg brug for en bil til jobsøgning og det blev en brugt og meget billig 5dørs FSO Polonez
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez#Background
    Den trængte til nye bremseklodser og kom på et autoriseret (!) værksted hvor ejeren ligeud sagde: “Uanset hvad du har givet for den så har du givet for meget !”
    Den røg til FDM som smågrinte men jeg kunne selv ordne de fejl der blev fundet og ‘Polo’ blev godkendt 🙂
    Og så gik der sport i det:
    Den var holdt i 3år og skuffede mig aldrig når jeg skulle på mit nye arbejde 30km væk
    De sølle 3000kr den kostede inklusiv nye bremser var min bedste bilhandel overhovedet – så pyt med grineriet 😉

    BenS

    Wednesday, May 25, 2022 at 8:08 GMT+0000

    • Ja pyt med at andre griner! Den der ler sidst, ler bedst!

      Og måske man også skal se det autoriserede værksteds grineri som udslag af at han hellere vil have at forhandleren får solgt en ny bil?

      Og så glemmer han, at tusinder af autoværksteder bliver arbejdsløse den dag man laver biler, som kun er “køb og smid-væk” helst med en god metode til at skrotte – men alligevel, smid væk: så bliver automekanikere arbejdsløse.

      Donald

      Wednesday, May 25, 2022 at 9:56 GMT+0000

      • Egentlig var det en “køb og smid-væk” bil i min daværende situation
        Bilen var polsk og havde ingen elektronik
        Den 5te dør var ret praktisk fordi bagsædet kunne lægges ned og så var der god plads til affald mm
        Ja, jeg blev glad for den …

        BenS

        Wednesday, May 25, 2022 at 10:32 GMT+0000

        • Ja ja det forstod jeg godt, men det var en “pre-owned car” – det var en genbrugs bil. Og det var godt nok!

          Donald

          Wednesday, May 25, 2022 at 10:59 GMT+0000

  2. Tyske reservedelsforhandlere er allerede begyndt at indskrænke, især dem med genbrugsdele: el-biler skal ikke bruge udstødningsrør, lydpotter eller dyre katalysatorer. Foruden alt det andet, som kun bruges ved brændstof-motorer. Så hvorfor investere i 1000 forskellige enkeltdele, og vedligeholde lagerhaller?
    Til gengæld sender de deres medarbejdere på batteri-skiftnings-kurser: det tager flere arbejdsdage at skifte et batteri i en Tesla. Og mange investerer i brandsluknings-containere, hvor en hel bil kan hejses ned, så ilden druknes. Men så er den bil heller ikke til så meget mere.
    Jeg venter, til Obrist er klar: se enten hos obrist punktum at, eller youtube: Obrist, og vælg den korte : Obrist Mark II (Tesla Model 3). Der er andre gode, og længere, hvis du bliver interesseret.

    AagePK

    Thursday, May 26, 2022 at 6:53 GMT+0000

    • Nu taler vi om KISS ikke sandt? Keep it simple, og jada, det er simplere at lave en moderne el-bil hvis jeg ellers har forstået den sidste del af processen, – til de første el-biler var problemet selve rækkevidden, men Elon Musk havde både motorer og elektronik før han begyndte at samle en samlefabrik. Han havde formentlig også designere. – Det er lidt det samme som at en brand i el-bil batterier er farligere, en anden slags brand end vi ellers ser, og noget, som kræver nye metoder/værktøjer.

      Hvor vil jeg hen med det? Jo det er tilbage til forstadierne, for selve motor-elektronik og digitale dele til en el-bil er ikke simple. Alene det at lave chip til digital-computere er en videnskab, som er endt med at der er ganske få fabrikker i verden, der mestrer de finere kvaliteter af den slags produkter.

      Hvorfor kommer jeg til at tænke på “Flintstone” biler med dino-motor?

      Desværre anses den slags informationer som sikkerhedsrelaterede, eller som kedelige, så det er ikke den slags, man fylder TV-aviserne med.

      Tilbage til spørgsmålet: Er en el-bil KISS og en benzin bil alt for kompliceret? Det spørgsmål skal “kvalificeres”, jeg vil vende den om:

      Kan man lave en simpel bil udaf plæneklippermotorer og standard komponeneter fra Bosch, Lucas, SKF (Svenske Kullager Fabrikker) og med enten motorsav og træ eller stål af den almindeligste slags?

      Kom jeg på tangenten? Undskyld er nok fordi jeg har ondt i dag og ikke kan spille ret meget, jeg håber det går bedre om lidt.

      I 1981 abonnerede jeg på Time Magazine, og årets mand – computeren, og specielt en Personal Computer (PC) – blev forklaret i en serie artikler, som konkluderede at man nu kunne lave reservedele on demand (bl.a. hydraulik-rør til fly, bøjet på den rigtige måde, så de lige passer ind til alle modeller af den type olign.)

      Donald

      Thursday, May 26, 2022 at 10:41 GMT+0000

    • Tak for link til Obrist ii – det er sjovt! Lige i øjet! Håber ikke den anden kommentar blev for lang :mrgreen:

      Donald

      Thursday, May 26, 2022 at 10:45 GMT+0000

      • Det er morsomt – virkelig flot at lave en lille tocylindret vibrationsfri benzin-motor som kun driver et “kraftværk”. Er det ikke samme idé som et diesel-elektrisk lokomotiv?

        Men det sjoveste ved den video er, efter min ringe mening, at manden med navnet Wolf og bilen som skal forklares, står foran et flygel, et “grand”, et klaver – ja, nu flipper jeg helt ud – måske er det også en god måde at “rejse” i overført betydning, en rejse i fantasiens musik.

        Donald

        Thursday, May 26, 2022 at 10:53 GMT+0000

        • …og du lagde slet slet-ikke mærke til, hvad der stod på motoren under hjelmen? “Obrist Powertrain”! Forøvrigt: du kan bruge benzin, men det giver mindre effekt: methanol er det optimale, hvad man kan læse om på deres hjemmeside, hvor de også fortæller om Power-to X-fuel-fabrikken, som skal stå sydpå et sted. Udover at lade solceller spalte vand, og berige den dermed udvundne brint med CO2 for at få methanol, skal tiloversbleven C lagres.
          Så der er store planer.
          Desværre er der for mange, der har investeret i for mange andre patenter og faciliteter, som man så ikke lige har lyst til at skrotte. Det har jeg selv oplevet, når jeg, frem for at plastre Nordsøen til med vindmøller, ødelægge millioner km2 havbund for at skaffe energiøer, og beplante tusindvis ha med greenwashing solceller, foreslår at udnytte energien i bælterne med vanddrevne turbiner. Allerede Justinians hærfører Belisar anlagde skibsmøller i Tiberen, omkring 500, og omkring 619 var ideen nået til Irland, hvor man udnyttede tidevandet i Strangford Lough i Nendrum Monasteryl Mill.
          I Danmark har vi det stærkeste tidevand ved Fredericia, og der er ca 90 m dybt: hvad med en lodretstående turbine, 3 gange Rundetårn? Når 1 km3 luft giver X kWh ved hastigheden Y, hvor meget mere så med vand, der vejer 8000 gange mere?
          Mht sygdom:

          Min eneste sygdoms begrædelighed
          har jeg dvælet ved samtlige sider af.
          Oh, giv mig den evne at glæde mig ved
          alt hvad jeg ikke lider af.

          Vismand, dog ikke fra Ærø… (Gruk)

          AagePK

          Thursday, May 26, 2022 at 12:41 GMT+0000

          • Obrist under motorhjælmen: – Det kan man ikke undgå at se – men jeg havde vist ikke kommenteret på lige den detaille.

            Jeg har haft dejligt travlt, efter at jeg fik bilen hjem i køreklar tilstand.

            Og der er mange indlæg, som kan skrives om både dette og hint – men kort sagt, så kører den uden problemer nu og det kunne se ud som om den vil blive ved med det, hvis den blot får lidt rust-hæmmer, altså får lidt hjælp til at bremse det almindelige forfald.

            Jeg vil tro at den uden pleje ville kunne køre til syn om 3 år uden problemer – men hvis den nu kunne holde 5 eller 7 år, så ville det jo være dejligt (til jeg bliver 82).

            Det er rigtigt at tidevandskraft ikke har fået den nødvendige opmærksomhed, jeg mener også at man gør for lidt ved bølgekraft – selvfølgelig er bølger farlige når de kommer over en vis størrelse, men også det har man jo arbejdet på at finde løsninger på, én løsning kunne være samme teknik som boreplatforme – altså noget der står på havbunden.

            Du har nævnt nogle steder før, måske var det Stranford – hvor det var oplagt at lave tidevandkraft.

            Den anden idé med 90-meter tårn ved Fredericia er overraskende oplagt; man har lavet tårne til broerne, som var højere, så teknikken er det. Men man mener måske at det er for dyrt? for lidt energi i forhold til anlægsprisen? Jeg ved det ikke. Jeg tror det ville være endda overordentlig rentabelt. Måske tilbageholdenhed skyldes at der kræves steder med meget specielle egenskaber, – hvor mange steder er der, der svarer til Lillebælt ved Fredericia?

            Tak for den opmuntrende GRUK ! Jeg kan bekræfte at det er en god strategi! !!! !!! Jeg tænker på de positive ting og har i denne uge glædet mig over en spadseretur i Gribskov, 2 gange frem og tilbage til værkstedet – der er en spadseretur involveret, når man tager bus og tog den ene vej! – jeg holder mig til værkstedet, der ligger et ret langt stykke vej fra hvor jeg bor, fordi det er det bedste værksted.

            Og så har jeg fået spillet klaver hver dag – og i dag violinduetter af Bartok, Telemann, Bach og Gebauer med en dejlig kammerat.

            Donald

            Friday, May 27, 2022 at 22:34 GMT+0000

            • Det var din sammenligning med det Diesel-elektriske tog, der fik mig på …ja, banen! For Obristen kører jo netop på den samme kobling mellem en forbrændingsmotor, en generator og en elektrisk drivmotor. Og derfor hedder det: ta-daaa: Power-train! 🙂
              Siø-dæmningen, Svendborgsund, Kerteminde: der er tidevandsstrøm i svare mængder, nok til elforbrug, bitcoin-mining, brint-produktion osv til det halve Europa i de danske farvande! Men ejerne af vindmølle-patenter står i vejen. Men bare vent: energi-ø-profeterne er allerede ved at få kam til deres hår og skæg, folk er ved at se, at det vil ødelægge det meste af Nordsøens u-udforskede havbund, med dets fiskeproduktion, og fugleliv, for ikke at tale om hvalernes sarte hørelse.
              Når endeligt brødrene Clausen fra Danfos har indset, at bølgeenergi er for svær at indfange, finder andre nok også ud af at sætte pengene i noget andet.

              AagePK

              Saturday, May 28, 2022 at 7:28 GMT+0000

              • Ha-ha – den fattede jeg godt nok ikke før jeg fik den skåret ud i pap. Tak igen, AagePK.

                Det er etymologien som forvirrede mig eller sløvede mig, jeg læste “power train” som det VW kalder “aggregatet til fremdrift”, – motor + transmission. Man kan finde betydning og forklaring i Wikipedia, se nedenfor. Drive-train er kobling, gear, aksel, differentiale, og kardanaxler. Power train er det samme inclusive motoren. Det er så længe siden jeg har brugt de ord, så jeg var nødt til at opslå kardan. (Slå xx op/opslå xx – er det egentlig ikke bedre at lade præpositionen komme først? Vi gjorde somme tider grin ad det tyske sprogs tendens til en alenlang sætning og så en præposition til aller-aller sidst efter at man har glemt hvad begyndelsen / verbet var.)(Problemet kommer så med at opslå kan betyde noget andet, at lave et opslag.) (Øv.)

                Det er en glimrende række steder, du lister op. Min første tanke gik nu ellers til de Britiske øer, som før har været nævnt, dér er virkelig tidevande.

                Og så er det altså ikke en konspirationsteori, at patent-ejere, store virksomheder og regeringen har valgt at satse på vindkraft istf vandkraft ved tidevand? Det undrer mig egentlig, min første tanke er at det *kan* skyldes anlægsomkostninger, og at vindmølle-teknologien er kendt og eksisterende og derfor forholdsvis let kan etableres.

                Men den diskussion bør vi have i medierne og politisk.

                Jeg var strax klar over at tilplastring af Nordsøen med vindmøller og vindkraft-øer ville være en katastrofe for både fugletræk, fiskeliv, fiskerliv, og whatnot. Udforskning af havbunden, siger du, dvs. biologien, fiskeyngel, ikke sandt?

                Men dér må vi nok erkende, at Nordsøen er så stor, og at vindkraft muligvis har en gunstig virkning på fiskeyngel – efter at det er etableret.

                Min bekymring går videre: Jeg har set at man byggede ting, som det var tydeligt var dårligt, uholdbart, men det fik ros, og jaja det skulle nok kunne lade sig gøre at vedligeholde sådan noget. (Husker jeg rigtigt, vedligehold af bygnings-sammenkobling i Statens Museum For Kunst var dyrere end selve bygningen? Samme gælder en del broer og andre ting, som er sløset bygget.)

                Og så siger du at Bølge-energi er for svær at indfange, det har vi alle tænkt i forbindelse med de exempler, der har været. Jeg mødte én, der arbejdede med på sådan et projekt. Det var økonomien, sagde han. Man kan godt lave anlæg og bruge metoder, som gør at de kan tåle storm og store bølger, men så bliver det dobbelt-tredobbelt x4 anlægspriser og så er det ikke rentabelt set med nutidsøkonomi.

                (Det er lidt det samme vi oplever, når benzinpriserne bliver sat på et niveau så folk kører langt uden at tænke over hvor meget det koster, tror jeg.)

                I den forbindelse bør man også nævne at “vindkraft øer” ikke er kendt teknologi, der vil opstå mange problemer, af hvilke bortskylning i stormvejr måske er den mindste. Det var egtl.derfor jeg nævnte at (eller glemte jeg at skrive det?) at boreplatforme burde være en egnet teknologi til bølge-vandkraft.

                In automotive engineering, the drivetrain (also frequently spelled as “drive train” or sometimes “drive-train”) is the group of components of a motor vehicle that deliver power to the drive wheels.[1] This excludes the engine or motor that generates the power.

                In contrast, the powertrain is considered to include both the engine and/or motor(s) as well as the drivetrain.

                Donald

                Saturday, May 28, 2022 at 11:49 GMT+0000

                • Hvor ofte er der bølger store nok til at kunne drive generatorer?
                  Hvor store skal disse aggregater være, før de producerer rentable mængder energi?
                  Hvor meget skal de tøjres for ikke at løsrive sig, når bølgerne når 10-20-30-40-50-års-max??
                  Hvor meget vil de være i risiko for påsejling?
                  Fruens fætter, Christian Aage, underviser på Sletten, og ekspert i hydrologi, har forklaret, hvorfor han mener, det ikke vil virke. Og brødrene Mads-Clausen måtte, efter at have fyret en formue på mange millioner af Danfos’ penge af, give ham ret. De har nedlagt Wave Star. I hvert fald står deres side stille.

                  AagePK

                  Saturday, May 28, 2022 at 18:02 GMT+0000

                • Tænkte nok at det var vanskeligheder i netop holdbarhed ved “100 års hændelser” som jo nu indtræffer hvert femte år, som var grunden til at man ikke hører mere om det.

                  Men så mener man altså stadig at tidevandkraft vil være nemmere at have med at gøre, – formentlig fordi det ikke er på åbent hav, men kan være i læ og nær land.

                  Men altså sådan, logisk set, vil det jo også kunne påvirker både milieu og sejlere; og det vil koste store jord-anlæg (måske ikke så meget som en “ø” på 30 meter vand?!)

                  Donald

                  Saturday, May 28, 2022 at 21:06 GMT+0000

                • Prøv youtube: Iran windmills, og vælg enten National Geographic, eller The Old Windmill in Nashtifan. De er “guided”, dvs vinden kan kun gå ind én vej, så møllen påvirkes på én side.
                  Forestil dig lignende tårne sat ned i en havstrøm. Ved samme hastighed laver 1 km3 vand 8000 gange så meget energi som 1 km3 luft.

                  AagePK

                  Sunday, May 29, 2022 at 8:09 GMT+0000

                • Ja det kan jeg sagtens forestille mig, fordi jeg jo i min dejlige ungdom både fik god undervisning i fysik og musik – så jeg har både den naturvidenskabelige grundviden + den musikalske mærkelighed (hov hvad var nu lige det for en sammenstilling af ord?! Musikalsk mærkelighed, — tænk “Mærk verden”!)

                  Donald

                  Sunday, May 29, 2022 at 10:06 GMT+0000


Comments are closed.

%d bloggers like this: