Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ny gammel bil

Eller hvad jeg oplevede, da jeg synede den gamle Skoda Octavia 1.6 som jeg havde haft i 6 år og købte en anden – næsten samme slags

—oooOOOooo—

På vejen hjem i Lørdags lyste en kontrol-lampe, og efterhånden lyste de alle sammen, forlygterne lyste mindre, jeg kunne se at der var et problem med strømforsyningen, og speederen virkede ikke.

Speederen er hvad man kalder en elektrisk speeder. Men bilen kunne alligevel køre hjem også de sidste to km. selv om det var i tomgang, op ad bakke i første gear, den kunne såmænd godt trække bilen uden mere gas end den fik i tomgang.

Efter en opladning hjemme (langsom) kunne jeg køre en prøvetur, og mandag til værkstedet.

Der blev generatoren udskiftet. Jeg fik læst lidt mere på lektien. En generator er en vekselstrøms dynamo, som har en indbygget ensretter (strømmen omdannes til jævnstrøm) og derefter oplades batteri og alle computerne kører på jævnstrøm. En generator kaldes derfor også en alternator. Den kan – iflg. mine opslag – ikke køre uden strøm til at starte ensretteren og kontrol-mekanismerne, så uden strøm er man ilde stedt – måske det er grund til at købe et transportabelt start-batteri, som man nutildags kan få i biludstyrs-forretninger som T-Hansen.

Køb af den foregående Octavia 1.6

For 6 år siden købte jeg en Skoda Octavia, en pæn bil, 16 år gammel (dengang, nu 22 år), 200,000 km, fra et værksted og brugtvognshandler i Herlev, – en af dem, jeg godt tør anbefale. Egentlig ville jeg gerne købe en ny bil og betale af på den, men jeg havde læst at Skoda Octavia bilerne fra 1996 – 2007 var et design og en produktionskvalitet, som var beregnet på at Skoda skulle vinde markedsandele ved siden af VW, som jo havde overtaget fabrikkerne – delvist – i 1991 efter Murens fald, og med løfte om at Czechiets ansatte skulle få lov at videreudvikle bilerne.

Min genbo viste mig dengang, hvordan VW dele gradvist vandt indpas i motorrummet.

Jeg læste denne beskrivelse på det danske website Bilbasen, som har utrolig god information for bilkøbere:

Brugte Skoda Octavia til salg

Da Skoda i 1997 sendte Octavia på gaden, lagde det tjekkiske bilmærke for alvor afstand til fortidens dårlige ry, da den blev en kæmpe succes og blandt andet fik titlen som Årets Bil i Danmark.
Første generation af Skoda Octavia, der blev produceret frem til 2008, deler næsten al teknik med VW Golf IV, hvilket har været med til at give den et godt ry, og brugte Skoda Octavia fra denne periode sælger stadig godt i dag.
Allerede i 2004 – altså fire år før Skoda Octavia I gik ud af produktion – kom Skoda Octavia II på gaden.

(Fra Bilbasen)https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia

—===oooOOOooo===—

Derfor turde jeg godt købe en 16 år gammel bil for 15000 kr.

Iøvrigt havde min nabo, forsikrings-agent, engang fortalt mig hvordan man køber brugte biler uden at det koster for meget – man vælger gamle biler, som er godt vedligeholdt og ikke har kørt for langt. Det kræver lidt tålmodighed.

Prisen, 15000 kr, var OK hvis den bare holdt i 2 år (den var nysynet) – man skal regne med 20000 kr. om året. Og det sjove var jo at den kørte godt, motoren trak og den lød lige så godt som min søns Nissan.

Syn: Op på en lift – og prikke, rive maling af, så ser man gennemtæringen

Men dér, hvor man reparerer efter en skade, vil der hurtigere opstå rust, og efter 4 år skulle der repareres vanger – så efter 6 år skulle der repareres igen, og jeg havde kig på andre, nyere, og lidt pænere biler i Bilbasen.

Jeg holdt øje med priserne og hvor hurtigt de blev solgt – man skulle jo nødig komme ud for at stå uden bil fordi den ikke kunne synes. Jeg har meget ondt i højre ben for tiden, så bilen er nyttig.

Så da jeg så denneher Octavia 2.0 til 24000 kr med en stor motor må jeg jo indrømme at jeg blev fornøjet. Det første jeg gjorde var at lægge mig ned og tage et kig underneden, og det så rimeligt ud.

Hvis den kører mere en 3 år, er det en virkelig god anskaffelse – ellers er det bare “rimelig”, men det er også OK, for det er en ren fornøjelse at køre den.

Jeg ved ikke om jeg får lejlighed til at afprøve tophastigheden, det har jeg egentlig ikke lyst til, 130 er OK.

Advertisement

Written by Donald

Friday, May 20, 2022 at 12:02 GMT+0000

Posted in Carpe Diem

Tagged with

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg har lige haft min VW Up! til service+, altså udvidet. Det koster lidt ekstra, men så ser de efter i krogene, og til efteråret skal den til syn, såeh… Den er fra ´14, den fejler så ikke noget, og der har ikke været reparationer af nogen slags. Vi havde en Audi A3 før, den blev 18 år, og vi er forbavsede over, hvor godt vi egentligt er tilfredse med byttet: den bruger meget mindre benzin, ca 1/3 mindre. Vægtafgiften er 340 pr halvår. Den er med jydekrog, ligesom Audien, det hjælper på anvendeligheden. Vi gav 120.000, og nu ser jeg, at en Up! i samme alder og km-stand koster 80.000 kr. Dvs, at vor har tabt 40.000: det er 5.000 pr år.
    Vi kan vist være tilfredse.

    AagePK

    Friday, May 20, 2022 at 15:10 GMT+0000

    • Om man kan være tilfredse med en afskrivning på 5kkr om året? ja, så afgjort, det er både med benzin og vægt, grøn afgift et fantastisk økonomisk valg.

      Jeg vil ikke forsvare mit eget valg, som er dårligt med hensyn til både afskrivning, benzinforbrug og vægtafgift, og måske endda også med vedligeholdelse og reparationer. Jeg ved det godt.

      Men den hurtige bil som er meget velholdt får et smil frem på læberne her, det må jeg indrømme.

      Og så kom jeg i tanke om dette råd fra lægerne i 2018, da jeg blev indlagt med en diagnose, som var alvorlig, men hvor der jo trods alt er en chance for at komme over det og leve længere: “Gør det, du synes er sjovt!”

      Jeg har forsøgt at finde citatet igen. Var det en drøm, eller stod det virkelig i de papirer, man gav til patient-information ved behandlingens begyndelse?

      Det er imponerende at VW kan lave en UP som efter 8 år ikke fejler noget, en maskine, som med anvendelse af alle de nyeste teknikker iflg. Murphy’s lov burde gå i stykker. Som IT-kyndig må jeg tilføje, at vi jo ved at programmer kan laves, så de er gode og ikke går ned over uforudsete situationer (defensiv programmering); men det er sjældent tilfældet, fordi det afhænger af ledelse og mellemledelse, dvs en lang kæde af såkaldte experter, der ikke selv ved hvordan man gør.

      En væsentlig faktor i afskrivningsberegningen er det at gensalgsværdien er høj. Det interessante – for mig – ved Octavia er faktisk det modsatte, nemlig at der var mange på markedet og at prisniveauet derfor er lavt. Så længe det varer – de sidste årgange af denne model er ved at være “brugt op”.

      Donald

      Saturday, May 21, 2022 at 9:43 GMT+0000


Comments are closed.

%d bloggers like this: