Den dag lød motoren som en veljusteret motor, kompression ens på alle fire, alt OK – men ugen efter sprang udstødningsrøret læk og med 2 måneder til syn tænker jeg at man ikke bare skal kaste penge efter udstødningen.
Jeg hører måske til dem, der går med livrem OG seler; jeg er i hvert fald medlem af FDM, og de tjekker både det almindelige syn og laver en test. Samtidigt, det giver rabat. Derved har jeg også styr på min mekaniker, da jeg får en liste, med hvilke opgaver der skal løses, der kan løses eller hvad der skal holdes øje med. Og ud fra det kan jeg så beslutte, om jeg beholder bilen et år mere, eller om det ville være smartere at udskifte.
Lige pt er min 8 år gamle up! jo steget pænt i pris, så måske skulle man få lidt cash og fornye?
I dit tilfælde er det jo ikke kun udstødningen, men også katalysatoren, og den er dyr.
Jeg havde ikke tænkt mig at ulejlige dig (eller andre) med detailler om bilens tilstand; Flemming, som har været helt rigtig i sine bedømmelser gennem 15 år og 3-4 biler, siger at der er rust, som kræver reparation, ca. 10kkr + alt det andet – det kan ikke rigtig forsvares, selv om det er på grænsen. Det, som gør mig ondt, er, at den på overfladen ser pæn ud og fungerer godt:
1. Pæn motorgang – men risiko for større utæthed af kølesystemet.
2. Pæn i lakken, Ikke meget synlig rust – men meget rust underneden – formentlig fordi det engang var en skadet bil.
3. Bremser og affjedring OK (men måske snart reparationer)
4. Al elektronik fungerer endnu (22 år er faktisk ret bemærkelsesværdigt! men det kan bryde sammen hvert øjeblik.)
Og allerede ved “hjultøj” (bremser og dæk) vil udgifterne ved reparation være så store, at man skal se alternativerne i øjnene.
Min gamle ven Frank lærte mig at en brugt bil, som har stået i garage og ikke har kørt for meget på saltede veje kan være et godt køb. Ellers ville jeg jo “sværge” til ny-anskaffelser, men som pensionist, der ikke behøver at køre hver dag, er en bil til 15 kkr. et attraktivt alternativ, selv om der så skal reparerese for 20 kkr. i de første år. Blot man ender med 20 kkr. om året, så er det en god handel, og ved sidste køb — dengang for 6 år siden, da jeg købte denne Octavia — var køreglæden det hele værd.
Desværre svarede Køge-annoncen ikke på min forespørgsel.
Dens motorgang stadig er så jævn, den trækker godt, men jeg vil ikke “gamble” på at der ikke kommer andre reparation lige om 3 måneder, derfor vil jeg ikke give 2kkr for udstødning og 10kkr for rustreparataion, for så senere at få udgifter til dæk, bremser, måske mekaniske dele af ophænget osv.
Det er altid en balancegang mellem hvornår man skal ofre penge og hvornår man skal ofre bilen, og det lyder som om det er en god plan, hvis du vælger det sidste nu 🙂
Nu er jeg så heldig at Flemming, som har kørt sit værksted op til en stor forretning igennem de sidste knap 20 år, altid giver mig et tip om, hvad der kan betale sig. Det passede, da han sagde at den 16 år gamle Punto ville blive dyr at reparere, nu er det 8 år siden, og min søns gamle bil (Nissan Micra) gav han en ordentlig service, det fungerer og kostede ikke for meget.
Og så var der dengang Fiat ville have 11 kkr. for at reparere en skade på sikrings-systemet, men Flemming gjorde det for 5 kkr.
Jo, hans bedømmelse er, at den kører godt et stykke tid endnu, men det kan ikke rigtig betale sig at gøre mere end højst nødvendigt.
Som sagt er jeg på udkig efter en anden Octavia; de fleste steder står der at den er god for pengene. Min gamle nabo lærte mig at en garage-bil fra landet, der ikke har kørt for langt.
Jeg tror at vores saltede veje er årsag til den megen rust under, men Octavia skulle ellers have haft “elefanthud” og være velbeskyttet.
Der skal naturligvis regnes på det; men grundliggende er renten stadig ganske lav eller direkte negativ samtidig med at mekanikerydelser med tilhørende reservedele stiger og stiger.
Det bliver til stadighed dyrere at være fattig.
For mit eget vedkommende har jeg over årene haft en tendens til at beholde biler og traktorer lidt for længe. De sidste år bliver ofte for dyre i forhold til omkostningen ved udskiftning.
Det er jo fordi man ved, hvad man har. Ved at skifte en gammel bil ud med en anden gammel (eller ny) får man nye skader, det må man være forberedt på.
Det er jo rigtigt at der skal regnes, – ja jeg fik faktisk et overslag fra FZ auto, som har været utrolig økonomisk de sidste små 20 år.
Tak for de gode råd. Jeg er ret sikker på at jeg kan finde en anden bil, som kan holde budgettet de næste år, – og jeg kan køre et par måneder mere i denneher mens jeg leder.
Dette sidste er nemlig vigtigt: At du skifter medens den gamle stadig kan køre.
Ellers bliver man presset og køber let det første og det bedste man får på hånden.
Jeg hører måske til dem, der går med livrem OG seler; jeg er i hvert fald medlem af FDM, og de tjekker både det almindelige syn og laver en test. Samtidigt, det giver rabat. Derved har jeg også styr på min mekaniker, da jeg får en liste, med hvilke opgaver der skal løses, der kan løses eller hvad der skal holdes øje med. Og ud fra det kan jeg så beslutte, om jeg beholder bilen et år mere, eller om det ville være smartere at udskifte.
Lige pt er min 8 år gamle up! jo steget pænt i pris, så måske skulle man få lidt cash og fornye?
I dit tilfælde er det jo ikke kun udstødningen, men også katalysatoren, og den er dyr.
AagePK
Tuesday, February 1, 2022 at 5:34 GMT+0000
Jeg havde ikke tænkt mig at ulejlige dig (eller andre) med detailler om bilens tilstand; Flemming, som har været helt rigtig i sine bedømmelser gennem 15 år og 3-4 biler, siger at der er rust, som kræver reparation, ca. 10kkr + alt det andet – det kan ikke rigtig forsvares, selv om det er på grænsen. Det, som gør mig ondt, er, at den på overfladen ser pæn ud og fungerer godt:
1. Pæn motorgang – men risiko for større utæthed af kølesystemet.
2. Pæn i lakken, Ikke meget synlig rust – men meget rust underneden – formentlig fordi det engang var en skadet bil.
3. Bremser og affjedring OK (men måske snart reparationer)
4. Al elektronik fungerer endnu (22 år er faktisk ret bemærkelsesværdigt! men det kan bryde sammen hvert øjeblik.)
Og allerede ved “hjultøj” (bremser og dæk) vil udgifterne ved reparation være så store, at man skal se alternativerne i øjnene.
Min gamle ven Frank lærte mig at en brugt bil, som har stået i garage og ikke har kørt for meget på saltede veje kan være et godt køb. Ellers ville jeg jo “sværge” til ny-anskaffelser, men som pensionist, der ikke behøver at køre hver dag, er en bil til 15 kkr. et attraktivt alternativ, selv om der så skal reparerese for 20 kkr. i de første år. Blot man ender med 20 kkr. om året, så er det en god handel, og ved sidste køb — dengang for 6 år siden, da jeg købte denne Octavia — var køreglæden det hele værd.
Desværre svarede Køge-annoncen ikke på min forespørgsel.
Dens motorgang stadig er så jævn, den trækker godt, men jeg vil ikke “gamble” på at der ikke kommer andre reparation lige om 3 måneder, derfor vil jeg ikke give 2kkr for udstødning og 10kkr for rustreparataion, for så senere at få udgifter til dæk, bremser, måske mekaniske dele af ophænget osv.
Donald
Tuesday, February 1, 2022 at 10:54 GMT+0000
Det er altid en balancegang mellem hvornår man skal ofre penge og hvornår man skal ofre bilen, og det lyder som om det er en god plan, hvis du vælger det sidste nu 🙂
Ellen
Tuesday, February 1, 2022 at 10:56 GMT+0000
Nu er jeg så heldig at Flemming, som har kørt sit værksted op til en stor forretning igennem de sidste knap 20 år, altid giver mig et tip om, hvad der kan betale sig. Det passede, da han sagde at den 16 år gamle Punto ville blive dyr at reparere, nu er det 8 år siden, og min søns gamle bil (Nissan Micra) gav han en ordentlig service, det fungerer og kostede ikke for meget.
Og så var der dengang Fiat ville have 11 kkr. for at reparere en skade på sikrings-systemet, men Flemming gjorde det for 5 kkr.
Jo, hans bedømmelse er, at den kører godt et stykke tid endnu, men det kan ikke rigtig betale sig at gøre mere end højst nødvendigt.
Som sagt er jeg på udkig efter en anden Octavia; de fleste steder står der at den er god for pengene. Min gamle nabo lærte mig at en garage-bil fra landet, der ikke har kørt for langt.
Jeg tror at vores saltede veje er årsag til den megen rust under, men Octavia skulle ellers have haft “elefanthud” og være velbeskyttet.
Donald
Wednesday, February 2, 2022 at 11:28 GMT+0000
Der skal naturligvis regnes på det; men grundliggende er renten stadig ganske lav eller direkte negativ samtidig med at mekanikerydelser med tilhørende reservedele stiger og stiger.
Det bliver til stadighed dyrere at være fattig.
For mit eget vedkommende har jeg over årene haft en tendens til at beholde biler og traktorer lidt for længe. De sidste år bliver ofte for dyre i forhold til omkostningen ved udskiftning.
natural2222
Wednesday, February 2, 2022 at 4:03 GMT+0000
Det er jo fordi man ved, hvad man har. Ved at skifte en gammel bil ud med en anden gammel (eller ny) får man nye skader, det må man være forberedt på.
Det er jo rigtigt at der skal regnes, – ja jeg fik faktisk et overslag fra FZ auto, som har været utrolig økonomisk de sidste små 20 år.
Tak for de gode råd. Jeg er ret sikker på at jeg kan finde en anden bil, som kan holde budgettet de næste år, – og jeg kan køre et par måneder mere i denneher mens jeg leder.
Donald
Wednesday, February 2, 2022 at 11:29 GMT+0000
Dette sidste er nemlig vigtigt: At du skifter medens den gamle stadig kan køre.
Ellers bliver man presset og køber let det første og det bedste man får på hånden.
natural2222
Wednesday, February 2, 2022 at 12:55 GMT+0000