Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Da første skib blev sænket i WW2

I gentagne forsøg på at forstå holdninger, “værdier”, der førte til WWII, stødte jeg på historien om SS Athenia, der var det første skib, der blev torpederet af en tysk u-båd. Det var et passager-skib og 117 liv gik tabt.

Billedet af malerne, som arbejder med at male skibet fra små både med stillads og stiger, fik mig til at stoppe op – sikken en kulturhistorisk gave, det billede. Tænk hvad de kunne dengang, vores forældregeneration!

Billederne er fra Wikipedia.

Det er klart at malernes vilkår er en mindre interessant vinkel end det store spørgsmål: Hvad fik et menneske til at beordre sænkning af et passagerskib? Kunne det være undgået? Hvor mange blev reddet?

Læs om det i Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Athenia_(1922)

Det sidste billede er en redningsbåd, der hives ombord på SS-Flint, som kom til undsætning. Der kom også andre skibe, 117 blev reddet.

Of the 1,418 aboard, 98 passengers and 19 crew members were killed. Many died in the engine room and aft stairwell, where the torpedo hit. The British crews were famous for putting the passengers’ lives before their own, and were expertly trained to handle such “events”; nonetheless, about 50 people died when one of the lifeboats was crushed in the propeller of Knute Nelson.

U-båds kaptajnen var ikke stolt, (heldigvis, et tegn på en rest af moral.) Han blev senere anklaget for krigsforbrydelse. Han var klar over at det var en forbrydelse, og var mere forsigtig efterfølgende.

Er der i alle mennesker, også krigsforbrydere, en moralsk forståelse; “er mennesket godt?” — er mennesker, inderst inde, gode? Jeg kan ikke finde ord, der kan stille spørgsmålet på en passende måde.

Advertisement

Written by Donald

Saturday, September 4, 2021 at 23:58 GMT+0000

Posted in Liv, Vandbyggeri

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alene dato og tidspunkt for angrebet på skibet er jo dybt mærkværdigt: den 3.September om aftenen. Altså 2 dage efter Tysklands angreb på Polen, og samme dag, som England deklarerer krig mod Tyskland. Altså inden Tyskland officielt svarer på krigserklæringen. Den kaptajn må da have haft knaphulskløe, ingen kan da have forventet troppebevægelser på det tidspunkt! Og alle krigsskibe havde da hele biblioteker med skibssilhouetter, så man ikke fyrede på de forkerte.

    AagePK

    Tuesday, September 7, 2021 at 12:13 GMT+0000

    • Ja, Wikipedia-artiklen antyder ivrighed med et andet ord end knaphulskløe. Men fejltagelse eller ej, “aftermath”, efterspil, efterhistorien, reaktionen på hændelsen (savner et bedre ord for “aftermath”) afslører at hændelsen blev holdt hemmelig indtil 1946, Nürnberg, Dönitz’ forkaring. Måske U-båds kaptajnen havde været i god tro at det var et bevæbnet troppetransport-skib, og altså havde været i god tro, som han hævdede, men iøvrigt fulgte han ikke nogen af de konventioner, der var. På baggrund af de mellemliggende 7 år må man i Nürnberg sagen have haft et lidt — øh — andet perspektiv på den undskyldning, men også på tabenes størrelse. Hvad jeg sigter til er, at tyskerne havde bombet så meget og dræbt så mange, så Athenias tab af liv er en mindre hændelse blandt mange værre krigsforbrydelser.

      Donald

      Wednesday, September 8, 2021 at 8:14 GMT+0000

      • Tidspunktet får mig til at sammenligne med sænkningen af Lusitania i 1. Verdenskrig: her udløste drabet på 128 USAmerikanere, udaf over 1200 dræbte, et ramaskrig i USA og krav om, at man skulle gå i krig mod Tyskland.
        Hitler er jo kendt for at tage chancer, og udnytte forvirring og manglende beviser til propaganda og lodning af stemningen: kunne han have planlagt sænkningen af Athenia og hårdnakket benægtet deltagelse, og skubbe aben over på Churchill:” Det er ham, der har sænket skibet for at få medynk, og USA ind i krigen?”
        Såvel Hitler som Churchill var drevne propagandister, og kyniske som bare fanden. Og sænkningen var jo meget, meget tidlig i krigen: englænderne havde ikke løsnet ét eneste skud. Ligesom tyskerne heller ikke havde skudt mod englændere, eller franskmænd, for den sags skyld: først kom Sitz-krigen, senere Blitz-krigen, ikk’?

        AagePK

        Wednesday, September 8, 2021 at 10:24 GMT+0000

        • Wikipedia fortæller at da kaptajnen kom i land (slut.Sept.39) blev han sendt til Berlin, hvor Admiralitetet og Hitler mørkelagde historien og bl.a. hævdede at der slet ikke var u-både i området.

          Men altså, efter krigen kom der facts på bordet.

          He ( Electra’s commander, Lt. Cdr. Sammy A. Buss) sent the F-class destroyer HMS Fame on an anti-submarine sweep of the area, …

          The German liner SS Bremen, en route from New York to Murmansk, also received Athenia’s distress signal, but ignored it as it was trying to evade capture by the British as a prize of war.

          Lusitanias tab af liv var større, procentvis og absolut:

          1,962 passengers and crew aboard Lusitania at the time of the sinking, 1,198 lost their lives.

          Donald

          Thursday, September 9, 2021 at 11:28 GMT+0000


Comments are closed.

%d bloggers like this: