Skriv løs

… og se nu at få det sagt ordentligt

Gysere for børn

Jeg prøver at forestille mig hvilke tanker de har haft, de unge kunstnere, som afprøvede det nye medie, tegnefilm med lyd, dengang omkring 1930. Foruden Disney var der jo nogle andre, hvor man især kommer i tanke om “Betty Boop” fra Max Fleischer’s studios, men der var også andre tegnere og animatorer, som drømte om at lave karriere med film, der udnyttede de ting, man kan med tegninger.

Man fornemmer at Disney’s tidlige film (der er mange gennem 1920’erne, stumfilm) var latter-piller til de tidlige biografer, som skød op alle steder i den vestlige verden.

Da man kunne lave lydfilm “talefilm” udnyttede Disney det til at få musikalsk glæde og komik til at spille sammen.

I filmen her, med lidt billeder ovenfor, ankommer en skibbrudden Mickey Mouse til en øde ø, hvor der også skylles et klaver i land. At få det tømt for vand udløser mange musikalske jokes, Mickey er som bekendt et musikalsk stortalent (på linie med nutidens Jacob Collier) — tangenterne vrides og fisk svømmer inde i klaveret. Sjov musik, dejlig glad musik kommer der ud af det. Men en gorilla kommer og vil prøve at spille, det kan den jo ikke, så den hopper vredt på klaveret, så det går i stykker, hvorefter Mickey kaster en sten efter den, men stenen rammer en løve, der vågner og forfølger Mickey. I en å står Mickey på en sten, løven hopper ind i gabet på en krokodille – Mickey er reddet og sejler bort på en skilpadde.

Hvis der ikke er sex, så er det egnet for børn, har man vel tænkt; men mange figurer i de tidlige Disney oplever traumatiske ting, som fx. faren for at blive spist af andre væsener.

Er det mon en ting, som børn synes er sjovt?

Da jeg var barn syntes jeg at alle den slags historier var forfærdelige, ikke noget jeg kunne le ad. Klaveret gik i stykker, manden var stadig alene på en øde ø, i fare for at blive spist af flere forskellige slags rovdyr … hvad sjov er der i det?

Written by Donald

Friday, September 3, 2021 at 21:44 GMT+0000

Posted in Blogosofi

Tagged with , ,

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du har da vist ikke fået læst nok eventyr som barn: Hans og Grete, der skubber heksen i ovnen, så ikke de selv bliver spist. Rødhætte og ulven, der æder bedstemoderen, men får sprættet maven op, så hun kan slippe ud. Ulven og de 7 gedekid, de bliver stort set alle ædt, pånær en, der kan fortælle geden, hvor de andre er: i maven på ulven, der sover middagslur. Prompte bliver dennes mave skåret op, ungerne kommer ud, og man lægger kampesten i og syer til. Da ulven skal hive vand op af brønden, fordi den er tørstig, får den overbalance og drukner i brønden.
    Hvem gider bruge den brønd nu?
    I en moderne udgave bliver ulven smidt op på loftet: siden da har ingen unger turde gå op på loftet!
    Tom og Jerry, eller Frode Får, er ret populære den dag i dag. Så du aldrig Troldspejlet?

    AagePK

    Saturday, September 4, 2021 at 21:08 GMT+0000

    • Jeg fik mareridt af Rødhætte og Ulven, og turde ikke lægge mig ned for at sove (en overgang kun, heldigvis).

      Nu fik du mig til at se F for Får, det er vist det samme som “Frode Får” og “Shaun The Sheep”. Det virker godmodigt på mig sammenlignet med de traumatiske sider i Disney’s historier.

      Det er klart nok at Disneys forfattere (var det ham selv her?) ville udnytte mediets særheder med gags og musik, men for at det skal virke, skal der være en historie, som griber tilskuerens følelser. Børnene frygter for hovedpersonens ve og vel (eller ligefrem liv og død).

      Andre forfattere, også Disneys, tilføjer et punkt: En slutning, hvor vi er på sikker grund igen.

      Det, der undrede mig var, at Mickey her ikke er på sikker grund til sidst, intet skib kom og reddede ham fra den øde ø, og løven og krokodillen kan stadig komme efter ham.

      Ja, selvfølgelig er Tom & Jerry populære, endda i dag, for hvad man end kan sige om “Oscar Awards”, så har film-kenderne også dengang haft øje for de kvaliteter der er/var i tegninger (eller skal man sige billedsiden) såvel som i historie, rytme, tankegang, “værdier”.

      Troldspejlet har jeg faktisk ikke set, hvad er det? Måske er det fordi jeg ikke har børnebørn her?

      (Hold da op hvor har jeg måttet rette mit sprog mange gange. Denne slags tanker, ræsonnementer, værdier, stiller store krav til sproget for at blive læseværdige. Håber det bare nogenlunde lykkedes.)

      Donald

      Sunday, September 5, 2021 at 1:12 GMT+0000

    • Nej altså, nu fik du mig til at se et par episoder af Shaun The Sheep, AKA Frode Får eller F for Får.

      Donald

      Sunday, September 5, 2021 at 1:41 GMT+0000

  2. “Troldspejlet har kørt på DRs kanaler siden 1989. Dermed er det på 3. pladsen over programmer, der har kørt længst på DR, og som sendes stadig, kun overgået af TV-avisen og Søren Ryges haveprogrammer.”
    Oprindeligt sendt hver uge, kl 19 om fredagen, som jeg husker det, kommer det nu 1 gang om måneden i voksensendetid. Her nørder man om spil og tegnefilm. På DR1 fredag aften kl.19 er Troldspejlet nu afløst af “Så er der tegnefilm”, lige som Troldspejlet redigeret af Jakob Stegelmann. Der sendes storts set kun film produceret af Diney-koncernen, og man var bange for, at Disneys egen streaming-kanal ville afskære DR fra at få adgang til nyt materiale. Men det går vist meget godt. Jeg kommer der kun ca 19:20 og !9:50, hvor de gamle håndtegnede Anders And, Mickey Mouse eller Pluto-film bliver sendt.

    AagePK

    Sunday, September 5, 2021 at 6:12 GMT+0000

    • Jeg kender godt “Troldspejlet”, men af en eller anden grund har jeg kun hørt nogle få udsendelser, måske fordi det ligger på et tidspunkt, hvor jeg sjældent lytter radio eller ser TV.

      Her fx.:
      Troldspejlet – podcast Torsdag d. 15. apr. 2021 56:56 (men hvilket klokkeslet?)

      Den nyeste var denne,
      Troldspejlet – podcast Torsdag d. 2. sep. 2021 1:05:56
      Shang-Chi, Psychonauts og Quake

      Måske det kun sendes som Internet udsendelse, on demand, altså ikke på “flow radio”.

      Disney Sjov (aka “Så er der tegnefilm”) har jeg da set mange gange, og netop de klassiske er det morsomt at genopleve og genoplive, fordi de ofte er mere kunstneriske, bedre tænkt. Der er så alligevel nogle ting at kritisere, denne falden-på-halen-og-ødelægge-alting filosofi, den finder jeg ikke morsom.

      Jeg tror at “Tegnefilm” er flyttet overpå “Ramasjang” kanalen med undtagelse af Disney-programmet, der sendes hver freda 19-20 på DR1. En gammel tradition, og det er måske ikke så dårligt.

      Den danske stemme til Rapunzel, Disney’s nyeste “prinsesse”, er rigtig god, og handlingerne i Rapunzel er også gennemtænkte.

      For nu at vende tilbage til de tidligste Disney kreationer, Mickey Mouse, så var der vist én af dem, der havde et “klassisk tema”, nemlig en strid mellem Jazz og Klassisk Land, Music Land. Disney drømte jo om og endte med at lave et kunstnerisk opus med tegninger til klassisk musik, Bach, Toccata & Fuga H-moll og Tchaikovsky, Nutcracker.

      Men også her ender det i et voldsorgie.

      Donald

      Sunday, September 5, 2021 at 11:10 GMT+0000


Comments are closed.

%d bloggers like this: