Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvad kostede et Yamaha flygel i 1974?

with 12 comments

Reklame:

https://www.oldmoney.dk/index.php

Dibald Gyfm

0 seconds ago When Yamaha came to market in Denmark they sold for then 5000 kr. (ca. 3000 current GBP) which is incredibly cheap for a grand, – and the local “Hornung & Møller” factory decided to close down because they would run out of campaign reserves before Yamaha. But also for other reasons I would prefer Feurich. You have probably seen that Paul Barton, concert pianist and artist i Bangkok (turned from the stage to become a family man) plays on Feurich grands and actually shows how beautiful they sound. I especially love a recording he did of a Chopin Scherzo. He also made volumes of instructional videos.

Dibald ~ D(on->ib)ald, Gyfm, skub hvert bogstav til bogstavet før, undtagen første som skubbes lidt mere.

Written by Donald

Saturday, July 3, 2021 at 21:00 GMT+0000

Posted in Brok, Tidsmaskinen

Tagged with ,

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Spiller du på et Feurich? Din nabo er sikkert glad, når du bruger dets Real Touch Silencer, når du øver skalaer!!! 🙂
    Instrumenter fra forskellige instrumentmagere kan have deres lydmæssige forskelligheder, som man så kan have sin mening om, og foretrække. Min erfaring er dog, at til forskellige genrer, endda forskellige komponister, kan det dog lyde bedre med dette instrument fremfor hint. Det er vel også derfor, at koncertsale har flere pianoer stående. En ven, der spillede i Concertgebouw, og jazz ved siden af, spillede 117 forskellige klaverer igennem på fabrikken, før han fandt det rigtige. En elev, der skulle finde et grand til Søbygaard her på øen, rejste til Faziolis fabrik og brugte dage, før han fandt det rigtige. Og så er jeg endda ikke sikker på, at han fandt det rigtige!
    For: én ting er lyden i fabrikkens koncertsal, f.eks Salle Pleyel, eller Wigmore Hall, (som jo oprindeligt blev bygget til Bechsteins pianofabrik i London, og derfor var født som Bechstein Hall!!) Så finder man sit instrument der, og så kommer man hjem til en meget mindre koncertsal med en speciel arkitektur i træ, og med et (hult) podium af træ. Og så lyder det helt, HELT anderledes. Jeg mener, at vort podium på Søbygaard bør dæmpes, kraftigt!
    Men du bør da have dig et Otma Alt piano fra Schimmel, det vil give lidt farve til den kommende vinter! 🙂

    AagePK

    Sunday, July 4, 2021 at 7:39 GMT+0000

    • Det er SÅ rigtigt at det er lokalet mere end klaveret/instrumentet, og det gælder i nogen grad for alle instrumenter. Men der er en kerne af akustisk forstærkning i alle strengeinstrumenter, og det er vel den, man bør kende til og vide, hvordan man skal lytte på. En af de begavede (meget!) unge pianister og komponister, som man finder under navnet “Nahre Sol” på YouTube har fornylig haft en lydtekniker til at hjælpe med mikrofon-opstilling for at få det bedste ud af et flygel (vistnok et Steinway & Sons, men det er egentlig underordnet).

      Det er meget interessant at Søbygård har fået et flygel efter en omhyggelig udvalgsproces, – men min første tanke er egentlig at det må i de fleste tilfælde være ren psykologi. Fabrikken (bedre, værkstedet, produktionsstedet, når man siger fabrik lyder det som om det hele er mekanik) Fazioli er kendt for at lave gode klaverer og det skulle undre mig om ét af dem virkelig var så meget anderledes end de andre at det har nogen betydning for en koncertsal i Danmark.

      På den anden side kan den, der skal spille på et instrument, selvfølgelig have en oplevelse af at dette klaver lyder rigtig godt. Jeg har valgt instrumenter ud fra den tone, jeg kunne høre ved selve instrumentet, og det har — ud fra alle tilbagemeldinger — været gode valg (tone-mæssigt).

      En kommentar til hvilket piano jeg bør have mig: Klassikerne, Mozart, Beethoven, Chopin, Hummel, Liszt Brahms og endda de første generationer i 1900-tallet havde klaverer, som var “letspillelige” – lettere at få til at reagere på tastetryk. Jeg har et klaver, som er tungere end Hornung & Møller; jeg burde lave en vægt-søjle på 40-60 gram, som bruges til at måle tangenternes vægtmodstand, men selv det er ikke nok til at beskrive anslags-processen, der er jo også gnidningsmodstand og inerti i de mekaniske dele. Jeg fik reguleret mine tangenter, så det går lidt lettere, (smøring med silikone-talkum) men jeg synes ikke at det er mere responsivt, repetition af en enkelt tangent er ikke blevet hurtigere, måske har piano-teknikeren i virkeligheden bare slebet på hammerfilten (hvilket jeg sagde at han ikke behøvede). Det er faktisk lidt af en ærgrelse. Men nu lyder det sådan her (link ndf), optaget med en mobil-mikrofon, der ikke er verdens bedste, anbragt fladt på et bord i nærheden (intet billede):

      Dejligt at Otmar Alt ikke har pillet ved selve instrumentet, — det er blevet til et skægt klaver, som sikkert ville opmuntre børn i en børnehave til ikke at tage musik-udøvelse alt for alvorligt, ikke stressende eller som et tungt åg.

      Donald

      Sunday, July 4, 2021 at 9:49 GMT+0000

      • “Es ist ein Ros entsprungen”? Det sagde feltpræsten ved 16. Husarenregiment, beliggende på kassernen Gottorp Slot også hin juleaften, hvor min onkel Matthias og de andre husarer halvsov. Han har muligvis sagt det lidt skarpt og højt for at holde dem vågne, og virkningen var fænomenal: alle sprang op for at se, hvis hest, Ross, der var entsprungen og hvorhen. Den smukke julesalme af bl.a Michael Praetorius burde hedde: Es ist eine Rose entsprungen, men så passer versefødderne ikke, derfor forkortelsen: Es ist ein Ros’ entsprungen, med langt o: Roos’. I mange noder glemmer man apostrofen, så du er undskyldt. 🙂
        Nahre Sol har jeg mødt før, hun spiller bl.a Happy Birthday i kendte komponisters stil. Det gjorde Victor Borge også ved Leonhard Bernsteins fødselsdag. Og hun er vist ikke i familie med Sol Gabetta. 🙂
        Læser man om de forskellige pianofabrikanters klaverer, får man jo gerne en lang liste med de komponister eller virtuoser, der foretrak lige deres apparat. Hvor mange grands har DR stående for at dække virtosernes krav?

        AagePK

        Sunday, July 4, 2021 at 11:18 GMT+0000

        • PS: oversprang du ikke 1. gentagelse? Eller var det 2. ? 🙂

          AagePK

          Sunday, July 4, 2021 at 11:21 GMT+0000

          • Jo, jeg har klippet, det var fordi jeg spillede forkert! Undskyld!

            Det var nemmere at klippe første repetition ud.

            Donald

            Sunday, July 4, 2021 at 12:37 GMT+0000

        • Victor Borges “Happy Birthday” ved Bernstein fødselsdagen er langt overlegen, den spiller både på klaveret og følelserne og griber Leonard i hjertet så han slapper helt af.

          Så vidt jeg ved spiller (spillede?) man kun på et fabrikat grands i DR koncertsalen i gamle dage, et koncert-grand fra Steinway & Sons, dengang 3-400 kkr, nutildags en million eller mere. Men da Fazioli er blevet fashionabelt er det tænkeligt at de er med på vognen, eller rettere, på lager nu.

          Donald

          Sunday, July 4, 2021 at 12:36 GMT+0000

          • Hvad med Blüthner? De bygger jo PHs Grand, der står blandt andet et i Hotel Ambassadori Tbilisi, Georgien. Tidligere byggede Andreas Christensen PHs pianetter, der er et til salg hos Bruun-Rasmussen den 3.August, vurdering: 6-8.000kr.

            AagePK

            Sunday, July 4, 2021 at 18:13 GMT+0000

            • Jeg kunne ikke lige finde PHs pianetter hos Bruun Rasmussen i den aktuelle salgsfremstilling for en auktion, som begynder i morgen kl.20.

              Men her er et billede af PH-flygelet, som blev solgt for 245 kkr for 3 år siden (tænk det var dengang jeg blev hasteindlagt! Heldigt at jeg blev reddet).

              Donald

              Sunday, July 4, 2021 at 20:54 GMT+0000

              • Det var så prisen på et brugt PH, hertil kommer løgn og omkostninger på 25%. De nye, med Blüthners indmad, kommer tættere på 1 mil kroner. Alt efter, hvilken farve slangeskind, du vil pynte det med! 🙂

                AagePK

                Monday, July 5, 2021 at 5:08 GMT+0000

                • Der var en klaver-mand som fortalte om hvordan flygeler ofte er et statussymbol for gammel- og nyrige mennesker.

                  Donald

                  Monday, July 5, 2021 at 18:57 GMT+0000

                • Poul Henningsen: “PH Grand Piano”. Black stained wood, chrome steel and edge covered with black leather. Estimated price: DKK 250,000 // Sold for: DKK 2,450,000 (EUR 430,000 including buyer’s premium). 7 Dec 2018

                  By: Bruun Rasmussen Auctioneers

                  Donald

                  Monday, July 5, 2021 at 22:20 GMT+0000

            • Nu fandt jeg pianettet! Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det overhovedet kan spille ordentligt, men det er et glimrende instrument fra dengang, og elegant i en lille stue. Det er sikkert pengene værd, det ser rimeligt velholdt ud, men alt afhænger af “indmaden”.

              Hvis stemmenaglerne ikke sidder ordentligt fast koster det nemt 20 kkr. at få renoveret instrumentet.

              Donald

              Sunday, July 4, 2021 at 21:22 GMT+0000


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s