Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Erindrings-storm, tankemylderagtigt, er både godt og …

Det sker næsten hver dag. Når jeg læser sættes associationer igang, og jeg er somme tider nødt til at sige højt: “Stop, vær i nutiden”. Nogle af erindringerne er gode værdifulde iagttagelser, andre er enten helt uaktuelle eller selvbebrejdelser, som fører ingensteder hen.

Nu læste jeg om skilte på et museum i England og pludselig dukker en erindring op. Jeg var i London to gange i 1980 med en ungdomsskoleklasse, som Københavns Kommunes Ungdomsskole lavede for børn der var skoletrætte og som fx havde taget et job og kun havde tid aften eller eftermiddag. Første gang var foråret 1980 eller i Januar, anden gang var midt i December i den uge, hvor John Lennon blev myrdet i New York.

Første gang var jeg faldet over en kunstudstilling på vistnok Tate Gallery, hvor en kunstner simpelthen havde savet et stykke asfalt ud ud af en gade ved et stoppested, og hvor busbilletter, tyggegummi, ølkapsler og andre ting sad fast i asfalten. Jeg havde læst om den i Information (avisen, den mindst ringe) og var forbavset over at finde dette “værk” i London, men det har jo været en gæsteudstilling.

Jeg vidste ikke nok om kunst (gør stadig ikke) og troede at en sådan udstillet genstand ville kunne findes igen; så da jeg var i London med det andet hold ca. 10 måneder senere, brugte jeg min fri-eftermiddag til at undersøge om det var muligt at se det igen; men der var ikke nogen asfalt-busstoppested-kunstgenstand, og kustoden i Tate vidste ikke noget.

Jeg har søgt (googlet) denne mærkelige kunstgenstand. Den opfordrede egentlig bare til at man læser sin samtid og bruger sine sanser til at forstå sine medmennesker. Det har været en gæsteudstilling, som ikke har gjort indtryk på ret mange andre end mig.

Kunstoplevelsen er, hvad du gør den til.

Written by Donald

Monday, February 1, 2021 at 23:59 GMT+0000

Posted in Ord

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kunst er det, man ikke kan; for hvis man kunne det, var det jo ikke nogen kunst, vel? Og skal kunst forklares, er der noget muggent ved det.
    Begge citater er sådan cirka af Storm-P. Man kunne tage Radisserne med: Kunst er både dit og dat: dit for dig, og dat for mig! Trine bruger godt nok sætningen om kærlighed, men det er jo stort set det samme, kunst og kærlighed.
    I forbindelse med kunst-fascisterne på Kunstakademiet var Christine Buhl Andersen, fork-vinde for Carlsberg fonden, i Deadline for at forsvare, nå-nej: forklare. Men alene det, at hun omtalte dem som revolutionære kunstnere, gjorde, at jeg spændte hanen på min pistol: når man smadrer andres kunstværker, er man hos mig automatisk i samme klasse som ISIS, Hitler, Stalin, Mao, og alle andre billedstormere. Al kunst er skabt med et formål, om ikke andet, så for at skaffe kunstneren brød i maven; men selv om man ikke bryder sig om resultatet, f.eks Hitlers akvareller af bygninger i Wien, eller statuer af Mao eller Saddam Hussein, bør i det mindste nogle af dem bevares. Fjerner man alt, går historien i glemmebogen, det er der så også nogen, der spekulerer i, men: glemmer man historien, er risikoen for at gentage den ganske overhængende. Som gentagelserne af billedstormene.
    Bruger man vold, trusler om vold og anden intimidering for at påvirke andre i én bestemt retning, er man pr definition fascist. Derfor kalder jeg billedstormere fascister. Fascisme er ingen politisk retning, men et politisk værktøj.

    AagePK

    Tuesday, February 2, 2021 at 8:02 GMT+0000

    • Sådan ca. Storm P. (haha, den er go’) — det første kan jeg tro er Storm P., men den anden har jeg svært ved at tro at denne kunstner har sagt i et alvorligt øjeblik; -fordi:- — det mugne ved kunsten er vel, at det ikke er nogen som ingen kan, dobbelt nægtelse fjernet: Det er noget som alle kan. Derimod kan der være tale om både god og dårlig kunst, og det er den diskussion, som foregik ved morgen-musik mødet, hvor Jacob Levinsen, tror jeg han hed, sagde at god musik har en bredde i udtrykket.

      Den forklaring på “god musik” eller “mere kunst” (ikke “kunstig”! haha) peger jo på at komponister (“kunstnere udi musikkens art”) gennem alle tider har inddraget de folkelige strømninger i mere eller mindre udtalt grad. Som fx. Debussy “Le Petit Negre” (må man skrive det i dag?) eller Stravinsky: L’histoire d’un Soldat og andre, mange mange andre.

      Radisernes Trine er åbenbart enig med mig. Dig og dit, mig og dat, det er en sjov måde. Men man ser for sig det underlige radise-univers, hvor Schrøder sidder og spille Beethoven Sonater på et legetøjsklaver, noget, der var fuldstændig utænkeligt da Radiserne blev til – nu kan enhver legetøjsproducent lave ret gode musikinstrumenter til ingen pris.

      Nu kommer du jo også ind på alvorlige ting, og det er skræmmende, ja, jeg blev også harm. Da jeg kun har ganske lidt overskud for tiden, så bruger jeg den på andre ting — det er næsten ikke til at holde ud at høre om en kunstner, der skamferer og saboterer andres ting/værker/kunst. Gad vide om Hitler var lige så slem mht kunst som Christine Buhl Andersen, når hun kaldte skamførerne for revolutionære kunstnere?

      Hitler har måske ødelagt Wagner ved at bruge ham i politikens tjeneste, men jeg er stadig i tvivl om Wagner virkelig fortjener at blive hyldet som en god musiker, for hans musik er for meget bulder og brag og teatertorden for mig — på den anden side er teatertorden faktisk meget sjovt (!) så hvordan skal jeg dog sno mig?

      Jo jeg må nok sno mig på sådan: Fascisternes kunstsamler-instinkt er resterne af hæderlighed omsat til kriminalitet.

      Donald

      Tuesday, February 2, 2021 at 18:30 GMT+0000

      • Hitler og Cu (for Cumpaner) indførte udtrykket Entartete Kunst, som havnede på bålet (det øgede prisen på resterne og tilfredsstillede masserne), hvis ikke de indgik i koryfæernes samlinger, eller blev solgt for nette summer. De havde jo, foruden (trofæ)samlerinstinkt, også et projekt, der skulle financieres.
        Hvis du vil genhøre lidt Wagner, har Victor Borge en fin udgave i sin Happy Birthday til Leonard Bernsteins 70-årsdag i Tanglewood.

        AagePK

        Wednesday, February 3, 2021 at 8:40 GMT+0000

        • Jeg har en bog hvor Victor Borge fortæller om sin fars arbejde i Det Kgl. Kapel, hvor han jo bl.a. spillede Wagner, og det var hårdt arbejde. Når harpenisten sagde at en passage var uspillelig, sagde Wagner, gæstedirigient, “spil noget der ligner”. Praktisk anlagt teaterbulder!

          Donald

          Wednesday, February 3, 2021 at 12:51 GMT+0000

        • Tusind tak, AagePK! Du har reddet min dag! Jeg har sjældent moret mig så meget over en musikalsk parodi, hvor er han god til at fylde et lille minut med musikalske citater.

          Jeg var ellers godt desperat over et mindre problem med ny maskine (den anden maskine) og har brugt en masse tid uden ønskede resultat (men OK mange gode bi-ting) og så lyser dagen op med Borge – og minsandten om ikke også Leonard Bernstein morede sig, det var godt! Hjerteligt grin.

          Der er faktisk flere gode Borge med “Happy Birthday” tema. Og de unge komponister excellerer i flotte stilsikre udgaver af “melodien, der aldrig bliver væk”. Men her først Borge:

          Donald

          Wednesday, February 3, 2021 at 13:07 GMT+0000

  2. “Kunstoplevelsen er, hvad du gør den til.” – Interessant konklusion. Men samme er Aage PK/Storm Ps nævnt ovenfor. – Jeg omgås billedkunstnere og selv her er der i den grad forskellige fortolkninger er, hvad kunst er. – Når forskellige kunstmuseer i ind- og udland besøges (inkl. Tate i LDN), opleves også ofte divergerende fortolkninger af begrebet “Kunst”.

    “Kunst” er samtidig en paraply over maleri, skulptur, arkitektur, design, musik etc., sidstnævnte kan du sikkert også konvertere til musikalsk kunst med dine musiske evner.

    hulegaarddk

    Tuesday, February 2, 2021 at 8:42 GMT+0000

    • Ja det er jo “interessant” på den måde at det er én af mange karakteristikker ved kunsten i dens mange former.

      Det må være interessant at høre billedkunstnere fortælle om hvad de synes er kunst. Der var en passage i Chopin’s breve (det nærmeste man kommer en dagbog) hvor han fortæller at han har haft en god diskussion med maleren Delacroix (som har malet det mest kendte billede af Chopin) — og de diskuterede ærlighed i kunsten, oprigtighed, ærlighed. For mig giver det faktisk en klarhed over hvad der er foregået i Chopin’s værksted; også dette, at han kunne finde på at sammenligne selve princippet for skabelse af kunsten (musikken) med det arbejde, som Delacroix udførte ved lærredet.

      Ja du må fortælle mere om de forskellige kunstmuseer, du har besøgt. Det er klart forskellige strømninger, man møder dér!

      Ja, og paraply, ja.

      Donald

      Tuesday, February 2, 2021 at 18:35 GMT+0000

  3. Jeg kan godt lide din sidste sætning – at kunstoplevelsen er, hvad du gør den til. Og det betyder vel, at der ikke er noget rigtigt eller forkert, når man oplever kunst.

    Madame

    Tuesday, February 2, 2021 at 9:29 GMT+0000

    • Tak for den rare kommentar! 🙂 Enig — Der er ikke noget rigtigt/forkert ved oplevelse af kunst.

      Donald

      Tuesday, February 2, 2021 at 18:36 GMT+0000

  4. Som Madame siger – der er kun meninger, ingen forkerte meninger 🙂

    Ellen

    Tuesday, February 2, 2021 at 12:32 GMT+0000


Comments are closed.