Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Erindringen om en sommerferie i Alsace – og andet

with 9 comments

I skitsebogen fandt jeg nogle andre tegninger med rørpen, en metode for begyndere. Med en rørpen får man jo streger af ensartet tykkelse, hvilket selvfølgelig er en begrænsning for en dygtig tegner, men for en begynder kan det være en lettelse, man skal tænke “hvad er omridset”, og prøve at fastholde det med så få streger som muligt.

Den første tegning er dog ikke med helt samme tykkelse streg; jeg kan se at jeg har forsøgt at antyde forskellige strukturer med det, tegnelærer-bogen kaldte textur i streg-skravering (himlen, tæppet) Til højre, ubehjælpsomt, må det være en sten og en busk.

Alvaret, som er en stenslette med kalksten, som blev brugt til græsning af får, vil gro til, hvis man ikke holder væksten nede. Billedet må være fra 1978 eller et af årene derefter, fra en tur, hvor den lille familie uden ret mange penge i vores gamle aflange VW-1600 “Fastback” kørte til Nybro, Kalmar, og Öland, overnattede på Vandrehjem og spiste picnic i naturen.

Det andet billede er fra en tur til Frankrig, det må have været i 1979, da jeg optimistisk var begyndt at lave klassisk morgenradio i DR P2. Det gav selvtillid at få overdraget ansvaret for morgenfladen, og jeg nød venlige kolleger, – opdagede ikke de nedgørende kommentarer! – og havde små elever i musik i Københavns Kommunes Musikskole. Sønnen var 5 år og slugte alle nye indtryk.

Vi var sydpå omkring Rhonedalen og så en forladt mine, og så en kirke lavet af Le Corbusier, en berømt (forkætret?) Fransk arkitekt, som gik ind for højhuse og som sikkert ikke var særlig religiøs – Det må undersøges …

Men det tredie billede var det, som fik mig til at stoppe op og scanne tegninger; motivet er sådan set det, der er bedst egnet til “rørpennetegning”; men samtidig er der mulighed for med få streger at give lidt karakter til bygning, vinduer og gadelampe. Jeg kan – mærkeligt nok – huske at gadelampen i virkeligheden var meget anderledes end tegningen, ikke desto mindre giver tegningen karakteren af en gammel gadelampe i et bindingsværks-kvarter.

Written by Donald

Sunday, August 9, 2020 at 15:25 GMT+0000

Posted in Byggeri, Jordens Historie, Naturpleje

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mon ikke de fleste store arkitekter har nogle tilsvarende store ego´er, der slider både omgivelser og arkitektblyanter op. Men samme Corbusiers Kapellet Notre-Dame-du-Haut nord for Ronchamp har du fanget rigtig fint. Det skal i sandhedens interesse tilføjes, at navnet er googlet. Har rejst i Frankrig, men aldrig i den del af det store (selvbevidste og vidunderlige) land. Apropos samme arkitekt adderes for kontrastens skyld hans værk i Marseille “Unité d’habitation”; i øvrigt en fantastisk by, der varmt kan anbefales den oplevelsesivrige, men vær særlig opmærksom, ifald du går i det arabiske kvartér. 😉

    Og på en helt anden (radio-) kanal citeres din betragtning “opdagede ikke de nedgørende kommentarer!” – DR var i sin tid (og sikkert stadigvæk) en jungle af større eller mindre forløste ego´er, der ….(resten overlader vi til fantasien).

    Erik Hulegaard

    Sunday, August 9, 2020 at 16:30 GMT+0000

    • Jo, godt sagt! de fleste store arkitekter har store ego’er. Måske skal man dog kvalificere det lidt: Ellers bliver de ikke store. Det er mig en gåde, hvordan Henning Larsen formåede at samarbejde med Mærsk-McKinney Møller; men han må have haft en bagtanke i retning af: Nu lader vi tumpen få en facade, som senere kan pilles af og forbedres. En meget venlig medejer af entreprenør-firmaet fortalte at selve bygningen var godt tænkt og at man let pille facaden af.

      Nu kniber det med navnet på den ene af ejerne, som holdt det lille foredrag for os gæster i 2003, men navnene kommer sikkert når jeg tænker lidt på det i aften (ja, se nedenfor!) Men lige nu har jeg kæmpet med “sikkerhed” på min Gmail konto og nogle andre ting og må stoppe research og komme videre med andre gøremål.

      Tilføjelse:
      Kjartan Langvad viste rundt i virksomhedens forholdsvis nye Lyngby-domicil på Nybrovej ca. 2003 da jeg var blevet arbejdsfri og ville orientere mig. Kjartan fortalte meget stolt at teknisk set havde man undgået at binde sig til computer-systemer, men havde brugt lommeregnere … og regneark, men alligevel, ikke noget med at fordyre tingene ved at købe IT-systemer som jo dengang i 1990’erne var meget dyre og reelt kun kunne betale sig for banker, forsyningsselskaber, skattevæsener og kreditforeninger.

      Han viste en model af Operaen og fortalte lidt om hvordan Henning Larsens arbejde var seriøst godt, så at teater-aktiviteter kostede mindst muligt fysisk slid med flytning af et eller flere sæt kulisser, regi-ting osv.

      Men altså, med respekt for Henning Larsen, som jo bagefter skrev en bog om hvordan det havde været at “samarbejde” med Mærsk.

      På mine opslag for at uddybe dette, fandt jeg ud af mere – men er prisen virkelig rigtig?:
      The Copenhagen Opera House is the national opera house of Denmark, and among the most modern opera houses in the world. It is also one of the most expensive opera houses ever built with construction costs well over US$500 million. It is located on the island of Holmen in central Copenhagen. Wikipedia
      Address: Ekvipagemestervej 10, 1438 København K
      Height: 40 m
      Opened: January 15, 2005
      Construction started: 2001
      Architect: Henning Larsen

      Donald

      Sunday, August 9, 2020 at 17:03 GMT+0000

  2. Hvor er det smukke tegninger! Når jeg ser dem, kommer jeg til at tænke på de fine tegninger, H.C. Andersen lavede på sine mange rejser.

    Madame

    Sunday, August 9, 2020 at 17:03 GMT+0000

    • Tusind tak – Det glæder mig at der er noget i tegningerne. Jeg kan også godt lide H.C.Andersens billeder. Også Hakon Mielche tilføjer tegninger, små vignetter til sine rejsebeskrivelser – det gør det mere levende.

      Donald

      Sunday, August 9, 2020 at 17:06 GMT+0000

  3. Hvor må det være dejligt at kunne tegne andet end tændstikmænd! Skal jeg tegne en cirkel, ligner det et forsøg på at løse dens kvadratur.

    Eric

    Monday, August 10, 2020 at 6:18 GMT+0000

    • Man skal vist være mere end selvsikker for at kunne nyde sine egne tegninger, man ser jo alle fejlene! men lærebogen i tegning og maling, oversat fra tysk til dansk, af en fremragende pædagog, var så inspirerende, så man tog fat på arbejdet og så på de ting, der lykkedes.

      Som han skrev, man kan altid fortælle noget med en tegning (også tændstik-mænd … )

      Donald

      Monday, August 10, 2020 at 9:29 GMT+0000

  4. Jeg tror du har været heldig at have haft en virkelig god lærer. Det havde jeg ikke – selv om jeg naturligvis ikke har tænkt mig at give ham skylden for mit manglende tegnetalent, men Charlotte, som heller ikke tegnede særlig godt, havde en fantastisk lærer i kunstforståelse i gymnasiet, som lærte hende så utrolig meget – både om hendes egen ‘kunst’ og andres 🙂

    Ellen

    Monday, August 10, 2020 at 12:23 GMT+0000

    • Ja, det fag kan virkelig give unge mennesker en god start, og det ærgrer mig at jeg ikke kan finde den bog, der var så fin en indførelse og vejledning i hvordan man lærte tegning og maling.

      Men jo, jeg havde også rare sympatiske tegnelærere i skolen.

      Donald

      Monday, August 10, 2020 at 12:26 GMT+0000


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s