Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En Rolls Royce ruster også

Min gamle Octavia kunne ikke synes uden reparation. Kunne det betale sig? Jeg fandt alternativer, billige brugte biler vi Web-søgning; en af dem var samme model 3 år nyere til 17kkr + levering og den slags.

Min bil kan laves for 10kkr hos en dygtig og meget omkostningsbevidst reparatør, (FZ-Auto) som fik den op på en lift, kiggede på den og synsrapporten og regnede.
Jeg kender den bil og ved ikke hvor mange skjulte “næsten” slidtop ting

En gammel mand sagde engang til mig, da jeg udtrykte sorg over at min lille Fiat-bil rustede, “alle biler ruster, selv Rolls Royce ruster!” Man kan tage til Nysted på Lolland og besøge veteran-bil museet og læse om hvor meget der skulle repareres på pragtstykkerne i samlingen, Rolls fra ca.1900. Jo, de ruster også op. Og hvis de var lavet af træ, så var der andre problemer!

Afsted for at kigge på den alternative bil – den var nysynet, det skal siges, så det kom ikke oven i; glemte at checke om dækkene havde det godt osv.

Men rust – det var der selvfølgelig; det er svært at se på billederne, hvad der er hvad, men selvfølgelig er der rust underneden. Desuden ved jeg ikke hvordan dens reparationstilstand er (og man skal være fagmand for at kunne bedømme det på en lille prøvetur). Alene en ny tandrem ville forøge udgifterne væsentligt, så man nemt kommer op på 20kkr.

Derfor vælger jeg at reparere på min gamle bil. Kan den køre et år til, er det OK. En bil koster 20kkr om året i afskrivning og afgifter sagde min genbo, og hvis denneher holder bare ét år mere, er 10kkr ikke for meget at give. Og jeg må jo nok tilstå at jeg nyder at køre den.

Written by Donald

Monday, April 27, 2020 at 20:42 GMT+0000

Posted in Blogosofi, Foto

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Har du prøvet at køre den til syn?
    Jeg kører altid i syningshallen først. Går den igennem er alt jo ok. Bliver den kasseret, får du en seddel med hvad der skal laves.
    Den seddel tager du med til et par mekanikere, som ser lidt ærligere ud end gennemsnittet og beder om en pris på netop de reparationer og intet andet.
    Så slipper du for at betale for at få skiftet vand på blinklyset og få vulkaniseret vinduesviskerne eller hvad de ellers finder på.
    Det koster kun synet (Vist p.t. ca. 400 kr.) og du er sikret mod fusk.

    natural2222

    Monday, April 27, 2020 at 21:31 GMT+0000

    • Ja nemlig Farmer, det er sådan jeg gjorde, først syn, og så bagefter til Flemming, som er den mest økonomiske mekaniker/tekniker man kan ønske sig.

      Han tog en kopi af synsseddelen og kontrollerede bilen, hans kommentar var at det ikke var så slemt, undtagen bagbro-rust, som dog heller ikke var så slemt – men som jo sidder på et led der holder baghjulene. Han regnede lidt på det og fandt frem til 10 kkr incl. syn (hans virksomhed er også “synsværksted”). Forskellen er så at jeg kender min egen, men ikke den flotte lidt nyere bil i Birkerød.

      Flemming skriver ikke så store regninger: for 15 år siden skulle Fiat Roskilde have 11500 for en Fiat-synsreparation, Flemming klarede det for 5000.

      Min Octavia har mange skønhedsfejl, men er vedligeholdt de sidste 4 år af Flemming: ny tandrem, ABS pumpe, dynamo, lejer, støddæmpere, del af udstødning – men årligt ca. 10000 i reparationer er ikke urimeligt for en afskrevet bil.

      Min Octavia var til syn d. 17 April; synsmekanikeren var ret grundig og mente at det ville være dyrt at reparere – for dyrt! – men man ved hvad man har, tænkte jeg efter at have grundet et par dage.

      Donald

      Tuesday, April 28, 2020 at 7:36 GMT+0000

      • Man ved, hvad man har!
        Det med skønhedspletter og andre småting er helt ligegyldigt.

        natural2222

        Tuesday, April 28, 2020 at 10:48 GMT+0000

  2. Det er altid en balancegang med hvor længe man skal blive ved med at reparere og hvornår man skal stoppe med det og købe en nyere bil, men hvis du køber en bil til 17000 kroner, er du jo allerede der, hvor du nemt kan komme til at have store udgifter på den, så jeg tror du har truffet det rigtige valg.

    Ellen

    Tuesday, April 28, 2020 at 15:22 GMT+0000

    • Tak for kommentaren Ellen! Det er i den grad en balancegang – jeg havde ikke regnet med at denne bil kunne holde mere end to år; Mekaniker Flemming sagde da jeg viste ham den dengang at den skulle nok holde mere end det. Det sagde han ikke året før om min (kun) 16 år gamle Fiat Punto, som også “kun” havde nogle rustproblemer. Den kunne det ikke betale sig at reparere på!

      Den slags små signaler gjorde at jeg får større og større tillid til hans virksomhed.

      Donald

      Tuesday, April 28, 2020 at 18:36 GMT+0000


Comments are closed.