Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En helt anden slags link

Tak til de mange, som skrev en hilsen på Facebook i anledning af mit notat om at hjertefunktionen nu er tilbage til normalområdet.

Lægen, som målte og scannede med ultralyd og elektroder vidste godt at det ville gøre mig glad, og han var god til at lytte og forstå: Motion er godt. Det føles godt. Man kan selv gøre noget.

Det skulle jeg (selvfølgelig) endelig blive ved med – han fangede strax at den anden læge nok havde gjort opmærksom på den kendsgerning at man ikke kan træne et hjertesvigt væk – men på den anden side ved man ikke nok om hvorfor kemo-terapi svækker hjertet, så der er lidt plads til andre tolkninger.

Motion uden overdrivelse hjælper på så mange ting, så bliv endelig ved! man bevarer førligheden og undgår forværring.

For mig betyder det meget at få en opmuntring og forståelse af denne mærkelige ting at livsmodet, elan-vital, spiller en stor rolle i helbredelsen af sygdomme.

Written by Donald

Thursday, January 9, 2020 at 21:06 GMT+0000

Posted in Carpe Diem, Liv

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Enhver med kendskab til Storkøbenhavn, herunder ikke mindst de berømte “Vestegnsborgmestre”, nikker digitalt, når skiltet med den “alt for lange tekst” betragtes. Salig Herlev-borgmester Ib Juul var et mangeårigt stolt vidne til bygningen og funktionen af et af den danske sundhedsverdens flagskibe i netop sin kommune, som han stod i spidsen for i > 25 år. Professionelt har jeg deltaget i talrige møder på det “farvebelagte hospital” over tid. – I disse tider udvides det cirka 40-årige HH yderligere til gavn for de fleste.

    Skiltetekster kan være (for) lange. Det samme kan behandlingsforløb (opleves), nogle gange med livslange følgetilstande, i nogle tilfælde det ultimative og så i ganske mange tilfælde anno 2020 med gode prognoser og affyringsramper for x antal adderende gode år for patienten.

    Sidstnævnte er du således et godt eksempel på. Du er erfaren og intelligent nok til at værdsætte dette og en af dine recidiverende bloglæsere – og gamle Lindevangs-borgere – glæder sig på dine vegne.

    Erik Hulegaard

    Saturday, January 11, 2020 at 22:22 GMT+0000

    • Jeg mødte en dame, ca. 83 år, på Herlev SevenEleven, som havde fået 43 kemo behandlinger og som tålte det godt – fordi, som hun sagde, hun gik 2 gange en time hver dag, selv om det var med rollator, så ville hun ud at gå. Jeg kan godt forstå hende. Jeg tror den aktivitet holder hendes krop igang – jaja, jeg ved godt at sygdomme tager pippet fra én når man kommer over en vis grænse.

      Ved Peter Bangsvej er der en “Borgmester Godskesens Plads”, et yndet sted for beboerne ved Dalgas Boulevard og langs med banevolden eller Glahns Allé. Man kan ikke undgå at komme til at elske det kvarter. Det er ikke ligefrem et navn som man siger hver dag, så det går vel an.

      Men jeg forstår nu, efter at have læst din kommentar, hvorfor man har valgt navnet; det er et hospital som med sine mange facetter og overskredne budgetter trods alle odds har reddet en masse patienter. Borgmester Ib Juul har sandelig sikret sig en plads i annalerne, måske i flere hundrede år, men man kunne godt ønske at man havde nøjedes med “Juulsvej” eller Ibsvej.

      Siger du recidiverende bloglæser? Det gør mig ondt. Må vi høre mere?

      Donald

      Saturday, January 11, 2020 at 22:47 GMT+0000

  2. I “fortiden”, da jeg fik kemo og strålebehandling på Rigshosp., motionerede jeg samtidig (løb og vægttræning), måske i et forsøg at protestere/kæmpe mod sygdommen. Men alt i alt lykkedes det jo….det var i 1991/1992…..så inderlig respekt for den 83-årige.

    “Recidiverende” i denne kontekst betyder blot, at jeg agter at returnere med mere eller mindre begavede kommentarer over tid på din fyldige og reflektive blog. 😉

    Erik Hulegaard

    Saturday, January 11, 2020 at 23:13 GMT+0000

  3. I Weekendavisen morer Frederik Stjernfelt sig over den nye, ensartede gengivelse af stoppestedernes navne via højttalerne : hvor er Værenedamsvej blevet af, og hvad er Verner Dams Vej? Ja, det er så en og den samme, Werner Damm var en tysk soldat, der havde gartneri og ølstue på stedet, der her sidst i 1700-tallet var kendt for sine bordeller og værtshuse.
    Vi kan så til gengæld more os over Frederik, der, fejlagtigt, får knyttet en dansk lingvist ved navn Verner Dam til gaden. Ingen andre lader dog til at kende ham.
    Men udover motion til smilebåndet skal resten af kroppens forskellige dele også have motion, hver dag. Uanset vejret: man kan godt motionere, selv om man ligger i sengen. Uafhængigt af hinanden har såvel Bent Fabricius og jeg hver sit program med gymnastik i sengen, før vi står op: han dyrker yoga, har han fortalt på tv, jeg laver mavebøjninger og fodledsgymnastik og andet. Desuden har jeg nogle fjedre og andet grev, hvormed jeg styrker mine finge og håndled. Og snart skal jeg have sat min ribbe op på mit nyindrettede loft. Der vil jeg også hænge en trapez og nogle ringe op, og måske bliver der også en lille klatrevæg, og nogle sten eller lignende, så jeg kan lege “jorden er giftig” med børnebørnene. Det bliver sjovt!

    AagePK

    Sunday, January 12, 2020 at 21:32 GMT+0000

    • De artige mødre kalder det værnedamsvej fordi man havde brug for en branddam til værnet. Sådan! Ikke noget løssluppent her.

      Sproglige drejninger af navne er også så godt … “Godtersgade” bliver nu af nogle sprogrensere udtalt så man kan høre at den er opkaldt efter “de gother og vender” — “Goothers Gade” siger nogle af buschauffeurerne. De har nok automatik nu, det er længe siden jeg har kørt i bus i Kbh.

      Jeg tror det er Nina Ørum som har indtalt navnene på stationerne fra Hillerød nordpå, det er så smukt at høre. Hvis det ikke er hende, så er det en anden meget kompetent mikrofon-arbejder.

      Det er rigtig godt at ligge og slange sig og strække og massere og lave fodleds-gymnastik inden man står op. Jeg husker Helle Gotved for at råde til at man fortsætter efter at være stået op, med gab og stræk, rystelse af skuldrene, med gnidning eller massage af overarmen og skuldre.

      Men det bedste, og nemmeste, mest effektive, er såvidt jeg fornemmer det, at strække både ben og arme, armene op, fold og vend hænderne, hold positionen i 30 sekunder, samme m. armene foran og bagud.

      Donald

      Sunday, January 12, 2020 at 22:18 GMT+0000


Comments are closed.