Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Uforskammethed eller ivrighed?

with 4 comments

Jeg viste på en Facebook (FB) gruppe om klaverpædagogik et scan af en samling klaverøvelser, som jeg fandt i min mors papirer og bøger; for tydelighedens skyld forstørrede jeg den allerførste del, fordi tallene nedenunder er vigtige for en diskussion om hvordan man lærer sig at ramme tangenterne.

Tallene angiver hvilken finger der skal bruges på hver node, med 5 alternativer. Min første tanke var: Det er sindssygt og jeg ville gerne høre andre klaverspilleres reaktion på det. Blyantsstregerne på siden antyder, at min mors lærer faktisk har gennemgået øvelserne, men da der kun er noter på første side tyder alt på at arbejdet er stoppet af en eller anden grund.

(Fingerombytningen angives kun for spil på hvide tangenter – de efterfølgende skift tone efter tone opad har et andet formål, nemlig at vænne fingrene til at spille på sorte og hvide tangenter uden hæmninger.)

De første kommentarer indfriede mine forventninger, disse fingerkombinationer var da totalt vanvid! og der kom advarsler: Man ødelægger fingrene! Man får seneskedehindebetændelse! Det er omsonst, man kan ikke bruge det til noget osv.

excerpt first bar Pischna finger-exercises

Udsnit som viser de mange vanvittige måder at bruge fingrene (fingersætninger)

Men så kom en reaktion fra en ung mand, som har indspillet Liszt’s klaverkoncert (nr.1, es-dur) forrygende flot, og han skrev at han faktisk havde haft glæde af den slags øvelser, og det supplerede han med en lille videooptagelse, hvor han let og ubesværet spillede den lille nodegruppe med alle de underlige fingerkombinationer! Andrey Stukalov var navnet.

Der kom sure svar, negative kommentarer – det var absolut ikke godt at øve sådan noget – men jeg tænkte ikke nærmere over det, indtil jeg i en privat mail-udvexling med forfatteren til bogen “The Art of Piano Fingering” hørte at han (forfatteren) syntes at kommentarerne var uforskammede.

Så dæmrede det for mig: måske er jeg for tykhudet, ufølsom, villig til at acceptere sure kommentarer og angreb fordi det har været min måde at overleve (på).

Pischna Exercises, bar 2

Op en tangent! så er øvelsen en anden, nemlig at få fingrene til at føle sig hjemme på de sorte tangenter

Pischna first page scan

Hele side 1 – for mellemstadium begyndere

Written by Donald

Monday, December 9, 2019 at 10:20 GMT+0000

Posted in Blogosofi, Ord

Tagged with , , ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Emnet ligger langt væk fra mine kompetencer. Men http://eng.spdm.ru/andrey-stukalov er da interessant i sit person-indhold. Håber ikke, at det opfattes “for langt ude af tangenten” 😉

    Erik Hulegaard

    Monday, December 9, 2019 at 15:43 GMT+0000

    • Juhuuu — nej det er IKKE for langt ud ad tangenten, tværtimod, jeg synes det er vigtigt at forstå menneskenes baggrund! Og han var en rar fyr, som venligt forklarede sine synspunkter.

      Håber han klarer at skabe sig en musikalsk tilværelse.

      Donald

      Monday, December 9, 2019 at 15:57 GMT+0000

    • Tænk at Andrey har deltaget i så mange konkurrencer – det gyser i mig. Det er den mindst givende situation at spille musik i. Jeg forstår ikke hvordan jeg flere gange kunne gå til optagelsesprøver og bestå hver gang.

      Donald

      Monday, December 9, 2019 at 15:59 GMT+0000

    • 2006 – III Prize Winner at the International Competition «Comune di Cassina de ‘Pecchi» (Italy), II Prize Winner at the International Piano Competition Prize «Premio Benedetto XIII» (Italy).

      2009 – II Prize Winner at the International Piano Competition «Stefano Marizza» (Trieste, Italy).

      2010 – Winner at the Sigismund Thalberg International Competition (Naples, Italy), II Prize Winner at Adil Aliyeva International Competition (France).

      2011 – II Prize Winner at the Delia Steinberg International Competition (Madrid, Spain). Winner at the International Piano Competition «Valsesia musica» (Varallo, Italy) and International Piano Competition «Stefano Marizza» (Trieste, Italy).

      2012 – II Prize Winner at the Delia Steinberg International Competition (Madrid, Spain).

      2013 – III Prize Winner at the International Competition «Le Muse» (Naples, Italy).

      2014 – Winner at the International Competition «Carl Filtsch» (Sibiu, Romania).

      The Laureate of Krasnoyarsk City Major Prize for Young Talents (2013).
      He performs solo concert programs, with Orchestra, as Chamber Ensemble member in Russia and abroad. She regularly participates in concerts at the Bolshoi, Maly and Rachmaninov Halls of the Moscow Conservatory.

      Major part of piano repertoire covers the rarely performed adaptations by major XIX-XX century pianists such as Leopold Godowsky and Ignaz Friedman.

      In 2013, German recording company «Neue Sterne» released the disc, which presents the piano transcription, as well as works by Haydn and Kabalevsky by Andrei Stukalov.

      The Member of St. Petersburg Music House Program since 2016. Participant of the “Embassy of Musical Mastery” project.

      Previous concerts
      17 MAR 2017 Russian Centre of Science and Culture in Chennai

      15 MAR 2017 Russian Centre of Science And Culture in Kolkata

      Donald

      Monday, December 9, 2019 at 16:03 GMT+0000


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s