Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kan højskolesangbogen overleve uden religion?

Men som sagt udgik min kritik af Wagner fra en debat om den sang, som søger optagelse i Højskolesangbogen, Ramadan i København, hvilket har medført en mindre mediestorm.

Som om det skulle være en hjernevaskende farlig sang! I mine øjne er den ikke meget værre end “Hil dig frelser og forsoner” (en sang som i lighed med mange andre smukke salmer har sine poetiske øjeblikke).

Imidlertid er jeg ikke udelt begejstret for nye religiøs-poetiske sange, jeg synes vi har mere brug for videnskab, glæden ved livet. Glæden ved at skabe mening.

Men i denne debat sprang kæden for mig og jeg “flippede ud”, begyndte et angreb på Wagners racisme, som kommer til udtryk i breve og endda i hans libretto, texter til operaerne.

Men debatten var altså om en Ramadan-stemningssang skulle optages i højskolesangbogen. Dér har jeg så et problem, idet jeg egentlig ikke er særlig begejstret for Højskolesangbogen og den musik.

Der kom flere spændende kommentarer i debatten:

Original post:
Jeg kender ikke Isam B, så jeg har ikke nogen mening om ham. Men jeg kender – desværre – Anne Sophia Hermansen.

[Anne Sophie Hermansens karaktermord på sangskriveren “Isam B” (en reference til Index Sequential Access Method, B-tree – ISAM-B?) blev heldigvis grundigt afvist af en kommentar af Søren Thomsen.]

Kommentar fra Martin Palsmar:
Jeg kender ikke sangen, men alene på baggrund af den politiske indblanding og højrefløjens hadske modstand, er den nødt til at komme med. Og det er skade, da det alene burde komme an på en kvalitativ vurdering.

Original poster:
Det er muligt, at Isam B. vitterlig er forholdsvis rettroende – eller at han bare ønsker at tækkes et troende publikum – men det ændrer ikke på, at selve sangen er harmløs. Vi opfører jo også stadigvæk Wagner, selv om han var indædt antisemit.

Kommentar fra Donald Axel (mig):
Jeg hørte ham [Isam B] nynne den i morgenradio og fattede ikke en brik – jeg synes han sang falsk. Det er sådan set forståeligt nok, når man bliver hevet op om morgenen og skal “charme” live på en mikrofon uden mulighed for lidt prøve.

For mig er Wagners musik godt håndværk på samme måde som de krematorieovne, man brugte i Auschwitz. Det er ikke noget, man beundrer eller lytter til eller vil gentage. Musik er ikke god bare fordi den håndværksmæssigt er spændende.

Martin Palsmar
Martin Palsmar Donald Axel det er så en undervurdering af Wagners kunstneriske betydning og en overvurdering af det håndværksmæssige …

Donald Axel
Donald Axel Martin Palsmar :: Wagner-tilhængere har igennem årene gjort Wagner til noget andet – måske en slags modstykke til indre mission (undskyld vittigheden).

Under alle omstændigheder er der så mange, der er glade for Wagner. Man må respektere glæden og hvis man så ikke vil acceptere de holdninger, som Wagner havde, så må man jo prøve at argumentere for det.

Mit argument er, at den “kunstneriske betydning” er en slags religiøs begejstring, der muligvis skyldes symbolismen, altså den “rene kærlighed” i Tannhäuser versus det kødelige, spyddet i Parsifal er vist en slags klimax, — men bag det ligger en elitær holdning om at man skal være en stærk helt, og helst også arisk osv.

Det har undret mig at førsteopførelsen af Parsifal blev dirigeret af Hermann Levi: The premiere of the entire work was given in the Festspielhaus at Bayreuth on 26 July 1882 under the baton of the Jewish-German conductor Hermann Levi.

Og i vore dage har Wagner også været spillet i Israel, vistnok af Barenboims Divan orkester. Jeg respekterer Barenboim meget, men ikke Wagners musik.


Donald Axel
Donald Axel Jeg skulle ikke have skrevet denne kommentar, jeg vil ikke afspore debatten. Undskyld.
Jeg har i stedet postet et citat fra Wikipedia om hvad Wagner’s reaktion var på Hermann Levi. Ikke godt at læse, racisme for fuld udblæsning.

Donald Axel
Write a reply…

Written by Donald

Sunday, August 11, 2019 at 10:26 GMT+0000

Posted in Blogosofi, Music

Tagged with

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wagner var meget arrogant: om Joseph Gabriel Rheinberger udtalte han:” Herr Rheinberger sætter sig ved pulten og komponerer fra kl 10 til kl 15. Det kan jeg ikke, jeg skal have inspiration!” sådan cirka, og det var ikke venligt ment! Der ligger bl.m.a. 2 orgelkoncerter af Rheinberger på youtube, hvis ikke man skulle have pladerne.
    Og hvor kristen var herr Wagner så? Eller var det bare for pengenes skyld? “Da Fanden blev gammel, gik han i kloster.”
    Mht Isam B må jeg lige minde om, at Grundtvig, som jo er den ene af fædrene bag højskolen, havde ét credo:”Frihed for Loke såvel som for Thor!” Ellers lyder Isams sang mere som en kat i løbetiden, men om det er en han- eller hunkat kan jeg ikke rigtigt afgøre. 🙂

    AagePK

    Sunday, August 11, 2019 at 13:32 GMT+0000

    • Jamen det er da uhyggeligt som Wagner så hidsigt nedgør, kritiserer, og siger at jøder er ” […] born enemy of pure humanity and everything noble about it”.

      Det er da kun et sygt menneske, der kan føle sådan et had til andre mennesker.

      Lighed for Loke som for Thor, enig.

      En anden kommentar fra vedkommende, der mente at jeg nedgjorde Wagners kulturelle betydning går på at der er steder i Wagners musik af ufattelig skønhed og at man nærmest bliver beruset og kommer i extase af at synge det. Fx. Pilgrimskoret fra Tannhäuser. Han fortsætter med at sige at Wagners musik mere er en tilstand end et politisk manifest.

      Det er jeg helt med på, selve musikken kan ikke i sig selv bære samme mening som der er i sproget og i fx. et politisk manifest. Det nærmeste, vi kan komme, er en sammenligning med kropssprog. Ekstase? Beruselse?

      Jeg vil ikke dreje denne diskussion i retning af alkohol-misbrug.

      Men det charmerende ved kommentatoren er hans opremsning af forfærdelige komponisters uhyrligheder:

      […] Det er jo altid en balancegang, hvor meget man vil finde sig i … Gesualdo var (mindst) dobbeltmorder – alligevel holder jeg af hans musik (og jeg har ikke slået nogen ihjel selvom jeg har hørt en hel del af ham 😄), Bruckner gik til offentlige henrettelser for sin fornøjelses skyld – alligevel holder jeg meget af hans musik. Britten var (højst sandsynligt) pædofil – […]

      Den sidste bemærkning synes jeg er under bæltestedet.

      Og kommentaren fortsætter med at man alligevel lytter med interesse uden at man af den grund bliver pædofil.

      Men dermed har han også misset min pointe: Jeg mener ikke at musik, skrevet af andre, har interesse fordi den er smuk, men at den bliver smuk ved at vi tager den til os. Sat på spidsen, jovist, men prøv alligevel at tænke over det – Den største musikglæde er, når vi selv synger eller spiller.

      Donald

      Monday, August 12, 2019 at 10:46 GMT+0000


Comments are closed.