Cykelparkering v. Nørreport Station
Man behøver ikke at læse alt dette.
=================================================
Det er som om alting udløser erindringer for tiden. Også dette billede.
Forrige uge, da jeg i stedet for at vente gik på motionstur i København, så jeg dette hav af cykler ved Nørreport Station, som jo er et knudepunkt med både Metro, S-tog, Kystbane og Øresundstog.
Var der også så mange cykler tidligere? Jeg husker at jeg stillede min cykel ved Valby Station i et cykelstativ under et halvtag- og da jeg kom tilbage, var den væk. Der stod en anden ulåst cykel, og jeg var lige ved at tage den, men – nej.
Senere ringede politiet og sagde, de havde fundet den – og viste mig et kælderrum med cykler, … om jeg kunne genkende den? Hvilken én var det? Jeg kunne godt udpege den, men det var jo så længe siden. Jeg havde været så lykkelig for den cykel, den var nylakeret og med dynamolygte. – Men nu havde jeg selv malet en anden, som vi havde købt fra Politiets auktioner, en tung cykel, der senere viste sig at være en oldsag, men den tjente mig dog godt i mange år.
Det er altid noget at cyklerne tilsyneladende står i de dertil indrettede stativer. Cykelfolket synes ellers at deres køretøjer skal have plads alle steder.
Det er ret fint med alle de associationer til gode, gamle (og dårlige) oplevelser.
Jørgen
Tuesday, June 18, 2019 at 5:58 GMT+0000
Der er jo flere stativer på Nørreport station, og der er som regel en plads. Ellers stiller cyklisterne deres køretøj hvor de nu kan komme til det.
Donald
Tuesday, June 18, 2019 at 6:03 GMT+0000
I Odense var der i min studietid også et hav af cykler ved stationen. Og selv om min cykel var aflåst, blev den alligevel stjålet: et velrettet slag var jo nok til at udløse de gamle Basta-kombinationslåse. Jeg havde haft den siden min konfirmation.
Siden blev min Velo-Solex stjålet, den blev fundet i Munkemosen, totalt smadret. Ak ja.
Men det skal nok blive sjovt i Københavnstrup, når nu de får el-løbehjul over det hele!
AagePK
Tuesday, June 18, 2019 at 15:38 GMT+0000
Ja, der var mange cykler også i vores barn- og ungdom, men ikke på Nørreport Stations områder. Det er metro’en som hjælper med at få folk ud af bilerne og over på cykel og tog, tror jeg.
Hvor må det have været sørgeligt ærgeligt at din Velo Solex blev stjålet! Det var simpelthen et vidunderligt transport-middel. Min kammerats far havde én og det eneste, han brokkede sig over var, at vi havde tømt benzintanken uden at fylde noget på! En rar far i mange henseender.
Det er vist allerede “sjovt” med alle de el-løbehjul. Og man kan stadig – et halvt årstid eller så – sejle med vandscooter uden kørekort, det er også “sjovt”.
Jeg ved godt at de gamle Basta-låse kunne “hackes”, en kammerat viste hvordan man kunne føle kombinationen. Men jeg vidste ikke at man kunne få dem op med et slag!
Denne kammerat lånte min cykel uden at spørge, og jeg så ham cykle rundt på vejen nedenfor mit vindue, fo’r ned og skældte ud. Åh, den tager da ikke skade af det, sagde han. Det havde han jo sådan set ret i, men alligevel!
Donald
Tuesday, June 18, 2019 at 17:05 GMT+0000
Sandelig om ikke også jeg havde en Velo Solex. Jeg købte den for 185 kr. da jeg flyttede til København i 1963. Den var langsomt kørende – alle cyklister overhalede mig. Det lykkedes mig at køre over for rødt lys lige da jeg havde fået den, jeg havde ikke lige lært bremsesystemet at kende.
Der er noget man ikke glemmer.
Jørgen
Tuesday, June 18, 2019 at 19:09 GMT+0000
Av av av! Jeg husker at min kammerats fars Velo kunne køre 45 km/t, altså meget hurtigt set med en cyklists øjne.
Donald
Tuesday, June 18, 2019 at 19:37 GMT+0000