Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ferguson reklame LIFE 1953 March 9, side 2

with 8 comments

Ferguson reklamen er i skrivende stund 64 år gammel og må virke forældet – men det var det nyeste nye, da jeg var barn

Billedet er scannet i så høj opløsning, at man kan læse texten, men selvfølgelig ikke på en lille skærm eller håndholdt – så må man zoome ind

Skulle jeg tage og klippe resten af texten og læse den i parat-læselig størrelse her? Er det for besværligt at se øverste billede fuld-størrelse og zoome ind?

Written by Donald

Friday, November 10, 2017 at 12:02 UTC

Posted in Mark

Tagged with , , ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ferguson-traktoren husker jeg også fint fra min barndom. Det forekommer at det var traktoren for landbrug i mindre skala, men billedet viser jo at der bare skal flere traktorer og flere folk til at klare opgaven i storlandbrug.
    Efterfølgende fik man nogle store røde høje traktorer, som kunne trække plove med endnu flere skær.

    Jørgen

    Friday, November 10, 2017 at 12:50 UTC

    • I min erindring er det simpelthen “en traktor”, den typiske traktor, men jeg var jo også fra byen og så kun traktorerne, når landmænd fra Ishøj, Glostrup, Tåstrup, Hedehusene og Harrestrup – omegnen – kom kørende om vinteren med en rundbørste foran på traktoren og ryddede sne på hovedstrøgene. Så kom der bagefter lastbiler og almindelige mænd (og gymnasiaster) skovlede sneen på på ladet af bilerne, som så dumpede sneen i Sydhavnen og kom tilbage efter mere!

      Donald

      Friday, November 10, 2017 at 22:16 UTC

  2. Min røde 135D kører stadig fint, den er fra 1964. Man skal bare huske at fylde diesel på, så der ikke kommer luftlommer. SÅ bliver det besværligt, siges det, jeg har ikke prøvet i de 20 år, jeg har haft den. 🙂
    Men den kunne snildt trække en 2-furet vendeplov.

    AagePK

    Friday, November 10, 2017 at 20:42 UTC

    • Her har en af maskinstationerne købt nogle store “turbo” traktorer, som kan trække vendeplove på 4 og 6 skær. Men var det ikke dig, der gjorde opmærksom på, at man samtidig presser jorden for meget sammen, fordi sådan nogle brølende uhyrer (høreværn, tak!) trykker jorden for meget sammen?

      Donald

      Friday, November 10, 2017 at 22:20 UTC

      • Nej, det tror jeg ikke, jeg har skrevet: som Farmer påpeger, er det dæktrykket, der er afgørende. Og da er det rigtigt for de traktorer, der kører med det ene hjul i furen, og som ikke har mulighed for at regulere dæktrykket, eller hvor bonden ikke gider hoppe af saddelen og gøre det manuelt. I dag kan det gøres fra kabinen; alligevel er der mange traktorpiloter, der ikke får det gjort. Men det er mange år, siden jeg lærte om en bonde fra Samsø, der skiftede dæktryk, når han kom i marken, og satte tryk på igen, når han skulle ud på vejen.
        Allerede de russiske traktorer havde kompressor ombord, mener jeg at kunne huske.
        Når jeg ser de dybe spor i dette års majsmarker, spekulerer jeg på, om dæktrykket kunne have været optimeret bedre.

        AagePK

        Saturday, November 11, 2017 at 7:18 UTC

        • Indbygget dæktryks-kompressor? Koblet på dækkene hele tiden? Det vidste jeg ikke, den mekanisme, der tillader at hjulet drejer endskønt det er koblet til en kompressor må være snedig.

          Men egentlig var det andre pointer, jeg tænkte at du og andre måtte reagere på. Annoncen argumenterer for Ferguson med overbefolkning og … værst eller bedst? … skriver de at Verden kan leve bedre hvornår som helst det ønskes!

          The World can live better – any time it wishes.

          Nu har jeg forsøgt image search på denne LIFE annonce fra 1953 og så vidt jeg kan se er der ikke nogen, som har scannet og gemt den. De “International Issues” man kan finde forsider på, er gamle gemte blade, som man kan købe for nogle dollars, jeg kan ikke huske hvor mange, skal jeg lige se efter … 18$ – og det er ikke “International Edition”. Rettelse: Det er ikke International Issues!

          https://2neatmagazines.com/life/1953.html (Det er et andet cover, der står February 9, 1953, ikke March)
          Life Magazine February 9, 1953 : Cover – Underwater scene, art by James Lewicki.
          The world we live in, Part 2 – miracle of the sea. Super full page color Beech-nut gum ad with all the varieties.

          Donald

          Saturday, November 11, 2017 at 10:37 UTC

  3. Jordsammenpresningen afgøres ikke af traktorens størrelse, men af dæktrykket på arealenhed (I DK bruges ofte kg/cm2 som er næsten det samme som bar. 1 bar = 1.0197162129 kg/cm2).
    De dæktyper vi kørte med på bl.a. “De grå” fordrede et højt dæktryk, hvilket betyder at trykfladen er lille. Moderne dæk tåler at køre med lavt dæktryk, således at dækket har et stor trykflade mod jorden og derved fordeles trykket over langt større areal, så trykket pr. cm2 oftest er lavere end da “De grå” drev landet.
    Når jeg pløjer kører jeg i dag typisk med 1,2 bar i dækkene. Dette er så det maksimale tryk jeg kan udøve mod jorden. Steg trykket, ville dækket jo i stedet blive fladt.

    Læg i øvrigt mærke til, at det er amerikanerplove/tallerkenplove der køres med. Der er ikke noget landhjul, men i stedet en tallerkenformet skive, som kører i furebunden for at styre ploven. Plovsspids, plovskær, muldplade og landside er erstattet af en overdimensioneret tallerken.

    De er uden held forsøgt markedsført i DK, senest i 1980-erne. De var for følsomme overfor sten og havde for stort slid på de bevægelige dele.

    natural2222

    Saturday, November 11, 2017 at 6:30 UTC

    • Ja egentlig vidste jeg godt lidt om det – man kan sætte flere af de store hjul på for at få mere overflade, når man kører på våd jord. Alligevel troede jeg at det var et problem med vægten, godt at høre at det ikke er tilfældet 🙂

      Og man kan lukke lidt af luften ud af dækkene på en vinterdag på is for derved at få mere berøring mellem dæk og vejbane. Men — så skal man ikke køre hurtigt.

      Donald

      Saturday, November 11, 2017 at 10:40 UTC


Leave a Reply

