Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for November 9th, 2017

Lille tur til Braunschweig

with 9 comments

Min grand kusine har været gæstfri i de mange år, hun boede i Berlin, i en forstad, Frohnau, anlagt som en grøn by af en idealist eller ejendoms-udvikler, med blandt andet den tinglyste regel at man ikke må fælde træer uden at plante et nyt – og man skal have tilladelse først …

Den regel blev overholdt. Frohnau ligger så langt fra Centrum, at den ikke var meget medtaget i 1945. Frem til 1989 var det sidste stop med S-Bahn før Øst-sektoren, DDR.

Men min grand-kusine blev syg og er på Casa Reha, et plejehjem i Braunschweig, og jeg har lige besøgt hende der sammen med min søn, som er verdens bedste co-driver (hold da op hvor ville jeg ellers være kørt forkert mange gange. Nu var det kun 2 gange.)

Jeg har slet ikke taget billeder på turen. Hvis jeg er heldig, kan jeg få nogle stykker fra min søn, som tog mange gode billeder.

For at se mere af Braunschweig undersøgte jeg kirkernes historie. Jeg havde på vores første besøg sidste år set de store kirker, der er mange i den gamle bydel, som for deres tid må have været byens stolthed – og religiøse undertrykkelse eller frigørelse, hvordan man nu har brugt religionen.

Braunschweig er trafik-knudepunkt og ligger mellem Berlin og Ruhrdistriktet. Det var på grund af at det var et trafikknudepunkt, at den blev bombet. Den betød mao meget for nazisterne – de havde så brugt domkirken som et forsøg på en Hitler-religion, det indre var malet og hagekors erstattede kristne symboler.

Jeg har på fornemmelsen, at det er forklaringen på at man efter krigen brugte en del penge på at restaurere kirkens kalkmalerier – ikke lige med det samme, men de kristne og bygningshistorikere ønskede det gjort, og i 1955 fik man bevillinger. Min kusine argumenterer at man burde have brugt pengene til en ny kunst – nye tiltag – men jeg tror (eller ved) at det var vigtigere at bearbejde fortidens erindringer.

De eksisterer stadig, sårene; for nylig ville Deutsche Bahn kalde et nyt tog for Anne Frank, men det lød forkert: man ville komme til at tænke på at det var tog, som transporterede Anne Frank til Auschwitz, hvor hun blev myrdet, ligesom en million eller flere andre mennesker blev myrdet og brændt dér i nazisternes drabs-lejre.

Braunschweig fra luften 15. Oktober 1944 – US Airforce?

US Airforce billede af Braunschweig centrum med en af godsbanegårdene i baggrunden til højre

Er det ikke underligt, at der på dette billede ovenfor er ryddet op, der er så vidt jeg kan se ikke bunker af murbrokker. Jeg kan til nød genkende en af kirkerne, den nederste i billedet, men det var ikke den, som vi så nærmere på.

Braunschweig i 1945

Written by Donald

Thursday, November 9, 2017 at 12:04 UTC

Posted in Jordens Historie

Tagged with ,