Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Verdenshavet, som forskere og formidlere så det i 1953

with 9 comments

Første forsøg på scan og panorama eller sammensyning;
– øverst ved vulkanerne er der den slags mønster, som kommer når trykningens raster og scanningens pixelering ikke passer sammen; hvis man viser billederne i fuld størrelse, forsvinder raster-problemet som regel

Andet forsøg, Hugin programmet kan selv finde ud af at sætte to halvdele sammen på en måde, som ser tilfredsstillende ud – nu mangler vi bare kanterne

Min mor gemte en stak LIFE Magazine fra 1950’erne på loftet, og jeg huskede dem fra min barndom som nogle forsøg på at formidle Darwin, verdens skabelse osv. på en måde, som skulle få hele Amerika med på videnskaberne.

Jeg gemte dem også – i 8 år. Jeg har søgt på Google om man kan finde indcanninger af illustrationer og artikler (og forsider) af LIFE Magazine fra storhedstiden, men fandt ikke noget.

Nu vil jeg scanne de interessanteste ting ind og lægge på bloggen, men til højkvalitets-scan må jeg finde et andet sted.

Written by Donald

Sunday, November 5, 2017 at 21:00 UTC

Posted in Jordens Historie

Tagged with , ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det finnes mye interessant på mangt et loft.
    Takk for titten 🙂
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Monday, November 6, 2017 at 8:51 UTC

    • Nu har det jo ikke ligget på loftet, siden jeg arvede det fra min mor, for det ville hurtigt gå til og blive ødelagt, det har været en lille bunke under en guitar i stuen (og min mor havde faktisk også passet godt på dem af en eller anden grund) … men ja, der er mange interessante ting. Hvis man vil skrive historien om hvordan videnskaben formidles fra 1945 og fremefter, hvordan stemningen blandt høj og lav er, at vi skal uddanne, så folket ikke falder for demagogerne og går i krig! så er LIFE magazine måske en lille, men interessant delhistorie.

      Som du kan se på AagePK’s kommentar, har Google “Books” archive scannet LIFE og de lader det være frit tilgængeligt. Men mærkeligt nok finder jeg ikke lige denne forside fra “International Edition” og heller ikke bladene eller artiklerne. Jeg søger senere, men lige nu skal jeg skynde mig at få lidt luft inden det bliver mørkt – vinteren er over os! Uh. 🙂 ❤ klem på dig!

      Donald

      Thursday, November 9, 2017 at 14:33 UTC

  2. Venter spændt på hvad der skete da jeg var 10 år.

    Jørgen

    Monday, November 6, 2017 at 19:15 UTC

    • Jeg kan afsløre at på side 2 (bagsiden af forsiden) er der en reklame for Ferguson Tractor – nu kan du virkelig få dyrket noget korn !!!

      Tænk hvor mange der var ansat i landbruget indtil slutningen af 50’erne!

      Donald

      Thursday, November 9, 2017 at 17:52 UTC

  3. Det der kan jeg ikke huske … men jeg var også kun seks dage gammel 😉

    Ellen

    Tuesday, November 7, 2017 at 20:16 UTC

    • Nåhja, det lille pus kan glæde sig til en af de rigeste perioder i verdenshistorien. 🙂

      Donald

      Thursday, November 9, 2017 at 17:52 UTC

  4. Det er en god idé at scanne det ind. Kvaliteten er i denne sammenhæng næsten underordnet. Det er bevarelsen der tæller.

    natural2222

    Thursday, November 9, 2017 at 2:54 UTC

  5. Alle Life-magasiner ligger på Google Books, og kan tilgåes gratis. Alle billeder ligger også hos Google, og kan downloades og printes til privat brug, ganske gratis: prøv at google LIFE magazines archives search, så burde de to sider ligge øverst. Eller prøv: images.google.com/hosted/life
    Jeg må heller liiige tjekke! 😉

    AagePK

    Thursday, November 9, 2017 at 9:40 UTC

    • Sjovt nok eller sørgeligt nok kan jeg ikke finde de videnskabs-formidlende artikler, som (kun) var trykt i International Edition. Jeg prøver igen senere – tak for svar (er lige kommet hjem fra en laaang tur).

      Donald

      Thursday, November 9, 2017 at 14:34 UTC


Leave a Reply

