Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kend din besøgelsestid

with 8 comments

En af de gode dage!

Det er nu ikke fordi der kommer så mange og besøger. Besøgelsestid betyder det tidsvindue, hvor mulighederne er til stede. Mere om det en anden gang.

Her er det en solskinseftermiddag, som inviterede til at man kunne sidde ude og nyde dagen, – eller gå en tur. Selv om jeg arbejdede med at skrive blad-artikler til det lille foreningsblad, måtte jeg ud og nyde dagen. Hvis man kan, skal man, det er, hvad det betyder, når man siger: Kend din besøgelsestid.

Man kunne også sige Carpe Diem, ikke sandt?

Written by Donald

Monday, October 9, 2017 at 16:24 UTC

Posted in Carpe Noctem

Tagged with ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Når vejret var som det ser ud til på billedet, er det sandelig godt at kende sin besøgelsestid. De er gode sådanne dage i oktober.

    Jørgen

    Thursday, October 19, 2017 at 18:51 UTC

    • Ja man skal bruge det gode vejr! For mange år siden begyndte man at mistænke vintermørke for at sende ældre mennesker i en slags dvaletilstand eller depression.

      Donald

      Saturday, October 21, 2017 at 16:43 UTC

  2. Manglende sollys kan da også nedsætte produktionen af melatonin og serotonin, der påvirker vort humør og vor søvn. Svenskerne bruger lysterapi, jo mere nordpå man lever, for at kompensere. Også herhjemme bruges det en hel del, man skal faktisk igang lige om lidt, hvis det skal hjælpe. Men en tur udendørs er nu at foretrække, da sollysets sammensætning er bedre og mere intensivt end kunstlys.
    Fra undersøgelser i Tromsø ved man også, at melotonin-manglen kan have indflydelse på brystkræftforekomst. Sygeplejersker i nattevagt var mere udsatte, da de ikke fik sovet ordentligt, og dagslyset mangler i vintermørket.

    AagePK

    Saturday, October 21, 2017 at 21:10 UTC

    • Genboen brugte lysterapi men mente ikke at det hjalp – ikke ret meget. Det er 15 år siden, og jeg vil mene at det var omkring det tidspunkt man begyndte at “ordinere lysflader”.

      Som du siger er sollyset bedre til lige den del.

      Som IT-programmør og administrator har jeg i lange perioder arbejdet i kunstigt lys, om vinteren, men har på en eller anden måde sørget for at komme ud i det virkelige liv – enten tidligt fri om fredagen eller på “frokosttur”. Det rykker simpelthen i mig for at komme ud.

      Troms-Ø har virkelig et problem, husker jeg, en Margit fra Tromsø fortalte hvor deprimerende det var fra ca. Oktober til Midt i Marts. Og så var der dengang Anette Estrin sagde sin stilling op som kanin i en bar i Roskilde og fik job som sin gamle uddannelse som børnepædagog i det nordligste Norge, Hammerfest – den nordligste lidt større by skriver Wikipedia. Hun klarede det fint men ville hellere have job i Stavanger – ligesom alle de andre! Tænk engang det må være svært at befolke sådanne nord-byer.

      Donald

      Saturday, October 21, 2017 at 21:52 UTC

      • Det giver jo som regel ekstra i lønningsposen at tage derop, desuden er der tilskud til flybilletter. Min halvstedbror havde hele sit arbejdsliv i Tromsø, med afstikkere helt til Murmansk som belysningsmester på det samiske egnsteater Samovar. Vi har besøgt ham flere gange, sidst i 2014, hvor vi var til bryllup i Kirkenes, med picnic ved grænseelven Jakobselv. Vi kunne spytte over mod de russiske pæle, men det gør man absolut ikke! Det kan blive dyrt, meget dyrt!
        Konen skulle absolut ud at bade i Ishavet der, hvilket tiltrak en lille flok hvidhvaler: Kvinden, der svømmer med hvaler! 🙂

        AagePK

        Saturday, October 21, 2017 at 22:15 UTC

        • Det var da et spændende job din halvbror havde! Tænk engang! 2014, var I derovre! Fantastisk! Har han det stadig godt, din halvbror? Hvor er din kone modig.

          Donald

          Saturday, October 21, 2017 at 22:38 UTC

          • Min halvstedbror og jeg gik i gymnasiet sammen og var rigtigt gode venner, jeg kom meget i hans familie; så da min fader og hans moder døde, var det sådan set ret naturligt for os, at hans far og min mor flyttede sammen et par år senere. De fik en række gode år. Og Nilo og jeg mødes, eller ringer eller skriver, jævnligt. Jo, han og hans teaterinstruktørkone har det godt, de er dog flyttet nærmere Oslo, hvor hendes arbejde nu er.
            Det morsomme ved den hvalsvømning var, at et par unge englænderne, inspireret af min kone, også hoppede i Ishavet: med det resultat, at hvalerne igen søgte ud af bugten. “What happened?” spurgte jeg. “Maybe it is our soap,” sagde den ene. “What is soap?” spurgte hans broder.
            Ja, min kone er modig: hun følges med migoveralt, hvor jeg nu hiver hende med: fra Nordkap til Bolivias bjerge til Tamil Nadus kyster. Det sidste var næsten det mest skræmmende for hende: én ting var trafikken, hvor der konstant var en infernalsk larm af tudehorn; men det er nødvendigt, eftersom de fleste ikke har sidespejle tilbage, eller cykler med 77 spande eller vandkander bundet til cyklen, og alle vil overhale. Men at det så ovenikøbet skal foregå i venstrekørsel, det var ved at tage livet af hende. Så de to næste gange blev hun hjemme! Nu har hun jo også den undskyldning, at hun skal leve op til bedstemoderværdigheden, og være amme. På færøsk hedder det omme. Til gengæld er jeg en abbe. Abbe Aage. Ikke Pierre. Det behøver vi ikke engang at klunse om! 🙂

            AagePK

            Sunday, October 22, 2017 at 6:39 UTC

            • Ja når man ikke har kendt andet end højrekørsel kan man undre sig over at de kører til venstre SÅ mange steder, Asien – hov det lyder som en agurk – Asia (
              Bangladesh
              Bhutan
              Brunei
              East Timor
              Hong Kong
              Indonesia
              India
              Japan
              Macau
              Malaysia
              Nepal
              Pakistan
              Singapore
              Sri Lanka
              Thailand
              )

              Australien, NewZealand, – South Africa, og en masse stillehavsøer, Caribien, bl.a. Virgin Islands – you name it. Og ikke mindst UK. Men er det virkelig Imperiet, som har smittet af? Hvis man nu ikke var vokset op med højrekørsel, ville man jo nok synes at venstre-trafik var praktisk fordi man har højre hånd fri til at hilse på de modgående (evt. med et sværd.)
              Jeg har oplevet venstrekørsel i Sverige, men de holdt op inden jeg fik bil. Jeg har kørt i UK, og kunne godt tænke mig det igen, men prisen for overnatninger er vildt for meget.

              Hvad enten det er en skrøne eller ej, er det en sød hval-historie.

              Tillykke med barnebarnet, det er godt at have nogle bedsteforældre, så jeg håber det får solen til at skinne stærkere (om sommeren og ikke UV, tak. 🙂 )

              Donald

              Sunday, October 22, 2017 at 9:46 UTC


Leave a Reply

