Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Insektbid

with 4 comments

En korsedderkop – Kan man blive bidt af en edderkop?

For nogle uger siden gik jeg i shorts for at blive lidt brunere på de blege ben, og da jeg kørte trillebøren kunne jeg pludselig mærke en stikkende smerte. Desværre har jeg den slags immunsystem, der somme tider er overaktivt, og somme tider laver små smerter i huden – når det er rigtig slemt, kommer der små huller især i huden på foden eller i håndflade-huden. Det er nemt at undgå.

Men denne her stikkende smerte blev ved, og ved et kig ned så jeg en ret stor korsedderkop på skinnebenet, hvor huden er særlig tynd efter en gammel skade. Væk med den, smerten var også væk, men minsandten om der ikke var et lille sår!

Nu er spørgsmålet: Spiste Edderkoppen af mig fordi der var et sår, eller kom der et sår fordi den bed i mig?

[Billedet er ikke særlig godt, skal blot fungere som illustration.]

Written by Donald

Saturday, September 9, 2017 at 23:23 UTC

Posted in Brok

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Edderkopper spiser ikke direkte af offeret: de bider hul og indsprøjter noget gift, der lammer muskulaturen, og dernæst nogle fordøjelsessafter, jeg gætter på enzymer og syrer; herefter venter den, til du er så tilpas modnet, altså flydende, at den kan suge dig op.
    Nu ved du vel ikke, hvornår stikket begyndte, så om det er den bedøvende vædske eller fordøjelsessafterne, der svier, kan du vel kun gætte på.
    Hos mig har såvel bi- som hvepsestik, men også andre insekt- og spindlerbid givet anledning til små nekroser, altså områder med dødt kød. Sådan ca knappenålsstørrelse.

    AagePK

    Tuesday, September 12, 2017 at 6:17 UTC

    • Tak for svar, det kan med andre ord tænkes at den (ret store) edderkop har undersøgt menuen. Jeg må understrege, at det hele tog under 5 sekunder, eftersom insektbid ofte giver lange kløeperioder; så jeg reagerer hurtigt og prompte på små stikkende smerter, ser efter om det er insekter og smasker dem, hvis det er insekter, men denneher nåede åbenbart at begynde fordøjelsen! Men her holdt begge hænder på trillebøren! Godt at den edderkop ikke var større.

      Bier og hvepse, ja, men edderkopper – normalt hjælper de mig bare med at holde kontoret fri for bananfluer og lignende. Når de edderkopper bliver større, slår jeg dem ihjel.

      Donald

      Tuesday, September 12, 2017 at 11:44 UTC

  2. Hvis du vil se en video af en spisende edderkop har jeg lige off.gjort en sådan!

    Jørgen

    Tuesday, September 12, 2017 at 19:53 UTC

    • Ja minsandten! – godt med sådan en instruktiv video!

      Donald

      Tuesday, September 12, 2017 at 22:54 UTC


Leave a Reply

