Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Slagregn har ikke væltet byggen her

with 7 comments

Fotopositionen er ændret – men det er en nabomark set fra den anden ende af stien, som ses nederst til venstre

Det ser smukt ud, synes jeg, min mave får sådan en ro, når jeg ser en stor mark med en struttende afgrøde. Om der er lidt svamp kan jeg ikke afgøre, men den har styrke til ikke at vælte når der er stormstød og slagregn. Tilsammenligning, nabomark mod vest:

Written by Donald

Sunday, August 6, 2017 at 15:15 UTC

Posted in Mark

Tagged with ,

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Selvfølgelig betyder det en hel del, hvor meget regn der er faldet, men det er ikke den eneste afgørende faktor, men det må en landmand hellere forklare.
    Jeg er så småt vendt tilbage til bloggen igen efter 10 måneders pause. Til gengæld har jeg ikke været på FB i 4uger. Et sted skal tiden findes.

    Pigen fra landet

    Sunday, August 6, 2017 at 18:19 UTC

    • Ja, tiden skal findes – og afpasses, så tilpas meget tid så man føler at man får noget fremmed input med venlige undertoner! 🙂

      Donald

      Tuesday, August 8, 2017 at 13:16 UTC

  2. Der er en særdeles flot byg i modningsfasen. I bladenes henfaldsfase vil der altid komme en række sekundære svampe, som ikke har betydning for udbyttet eller kvaliteten.
    Det ene aks i nærbillede er et “grønskud”. Altså et sent fremkommet sideskud, f.eks. efter en tørkeperiode eller hvis der har været kørt i kornet. Plejesporet set tydeligt grønnere på billedet ved siden af nærbilledet.
    Det når ikke at udvikle sig inden høst, og tørrer hurtigt ind efter høstning. Det kan dog, hvis de optræder i stort antal, virke kvalitetsforringende for en maltbyg.

    natural2222

    Wednesday, August 9, 2017 at 10:19 UTC

    • OK – ja der er grønne “hår” på det forreste i nærbilledet, så det er derfor det ser lidt mindre ud en aks på andre marker – mange tak for kommentaren!

      Donald

      Wednesday, August 9, 2017 at 12:15 UTC

  3. Jamen, det er da 2 forskellige kornarter, såvidt jeg kan se: hvor den første serie er med byg, er det sidste billede da rug, såvidt jeg kan se! Tager jeg virkeligt så meget fejl? Desværre kan man ikke zoome, men flere strå er da tydeligvis rug, med korte stakke: Rug har ikke nær så lang og flot paryk som byg!
    Og rug har, alt andet lige, lettere ved at gå i leje end andre kornarter. Pga de lange strå, og de store aks. Derfor bruger nogen at sprøjte med stråforkorter.

    AagePK

    Thursday, August 10, 2017 at 10:46 UTC

    • Ja det er to forskellige plantetyper og forskellige planteavlere. Jeg tror ikke at Vest-marken (som sagt set fra nord) er én sort, måske er der to sorter og to ejere. Her er et nærbillede:

      Med hoyreklik kan man få en kontekst menu og så kan man vælge “vis billede” eller “view image”, og med tilpas stor skærm er det tydeligt at forlandet er lidt medtaget – gad vide om det kun er vejret.

      Donald

      Thursday, August 10, 2017 at 18:51 UTC

    • Jeg synes det er svært at se hvad det er. Som sagt er der to marker med forskellige typer korn. Kan dette være en punk-håret byg? :mrgreen:

      Måske dette næste billede hjælper? (Man skimter forskellig overfladefarve – men det var byggen, som fascinerede mig. Der er andre bygmarker heromkring med “stående byg” som ser flotte ud, så det er jo en stædig, steady, strunk sort.

      Donald

      Thursday, August 10, 2017 at 18:52 UTC


Leave a Reply

