Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Er biler blevet smid-væk ting?

Der er mange biler til salg

Når jeg er i Herlev, kører jeg som regel forbi Drago Auto og ser, hvad han har stående. Der er åbenbart sommerferie nu, men man kan stadig gå omkring og se hvilke brugte biler, han har på lager. Denne gang (Torsdag 27.) faldt jeg over en Mazda 626 til 20,000.- kr. (Jaja jeg ved godt der står 19900.)

(Jeg skal lige understrege, at jeg stadig kører i den pæne Skoda Octavia fra år 2000, som jeg købte sidste år, den er meget god at køre i, og ikke for dyr i drift/service).

En tidligere kollega skrev for nylig:

Det skønne ved at bygge hobbyelektronik er, at man faktisk for to hundrede kroner kan lodde et eller andet nyttigt sammen, som man kan købe færdigt i Harald Nyborg for nioghalvtreds en halv.

Er det også sådan med biler? Man må håbe at dygtige handelsmænd sender gode biler til steder, hvor man kan bruge dem nogle år, til de er slidt op og reparationerne bliver for dyre.

En Mazda 626 med ny tandrem og kobling, fuld service

Kan man læse det? Ellers læs her: Mazda 626 1998, km.94.000, Synet 16.juli 2016, 4x el-ruder, ny tandrem, ny kobling, fuld service, tidligere rustbeskyttet

Advertisements

Written by Donald

Friday, July 28, 2017 at 9:45 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Siden elektronikken ble en så stor del av bilen, er det ikke lenger like lett å reparere. Dagens biler er for avanserte på den måten, de eldre bildene er det snart bare motorentusiaster som kan reparere. På et verksted er computeren ofte det mest brukt verktøyet.
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Wednesday, August 2, 2017 at 10:30 UTC

    • Uha – jeg har arbejdet med elektronik i 45 år og elektronik er noget af det letteste at udskifte. Hvis man bruger samme “elektronik” i bilerne (Bosch, Lucas, Peugeot, Ford, Toyota etc.) så vil det også være nemt at reparere. Man siger at Skoda lavede bilerne årgang 1995-200x for gode, og så de er gået i gang med at lave biler, der ruster og går i stykker. 😦
      Klem på dig! 🙂 ❤

      Donald

      Wednesday, August 2, 2017 at 22:29 UTC

  2. I Tyskland hedder det ikke mekaniker, det hedder Mecatroniker.
    Nye biler er så billige, de brugte så besværlige at reparere, og du får ikke noget for en brugt ved køb af ny, så ja: det er Brug-og-smid-til-bilauktion.
    Vor Up!-VW kostede 120.000, de nye tænder = 2 broer plus 1 krone, kostede det halve: 60.000!

    AagePK

    Wednesday, August 2, 2017 at 18:10 UTC

    • Det undrer mig nu alligevel, at biler er blevet smid-væk ting. Ikke pga. prisen, som jo er kunstig høj i Danmark og faktisk også i andre EU lande, men fordi man kan lave ting, der er nemme at reparere. Det var dig, der gjorde opmærksom på den Amerikanske brandstation, hvor en glødepære havde hængt i et kosteskab eller lign. og havde lyst i 70 eller 100 år. Se det! er kvalitet.

      Mine tandreparationer kostede også en mindre formue, (ikke så meget som andres) og dér måtte jeg tænke på en anden måde: Drift af klinikken, god uddannelse, lang erfaring og høj professionalisme, specialmaterialer, kirurgisk kunnen (osv++) betyder, at jeg har fået erstatnings-tyggetænder (implantater på de vanskeligste positioner) som har bedre funktionalitet end de oprindelige (menneske-)tænder! og ikke har medført smerter, betændelser eller andet galt.

      Men til gengæld har jeg fået urinsyregigt – jeg gætter det begyndte allerede for 10 år siden. Suk!

      Donald

      Wednesday, August 2, 2017 at 22:50 UTC

      • Nej, de er netop IKKE blevet nemmere at reparere: de mekaniske dele, javel, de er som de altid har været. Men det meste er styret af elektronik, som sidder indkapslet, og som godt nok kan skiftes ud som units, men: kan du skaffe den? Min printer kunne ikke repareres, den var 4 år gammel, men de kunne ikke skaffe styredelen. Og den nye var opgraderet, og alligevel billigere end den gamle. Og således er det også med biler.
        Når man får nye bisser, udnytter man føden bedre, og så får man urinsyregigt, ligesom Kaptajn Vom, mon ikke?

        AagePK

        Thursday, August 3, 2017 at 6:43 UTC

        • Jaaaaer! Vi er enige (suk så kommer der ikke mere dialog ud af det emne) – Det er units, som kan laves bedre, standardiseret, og placeres, så de er lettere at skifte ud. Jeg vil aldrig glemme da synet opdagede at min sikringsbox og et eller andet styringsaggregat var blevet vådt på min Fiat Punto, og forhandleren sagde 11000 kr. (mindst!) og Zøllner lavede den for 5000 (kan ikke huske de nøjagtige tal, men dette er IKKE en overdrivelse, snarere under-).

          Jeg sagde ikke at man laver biler, så de er nemmere at reparere, men at man KAN lave biler, så de er nemmere at reparere, både bilen og mekanikken og elektronikken. Det slog mig især engang for 24 år siden, da min søn havde smadret den ene forlygte, og jeg købte en ny, og mekanikeren i Hundested sagde “jeg har ikke tid – du må selv sætte den på, husk lige at skrue stelforbindelsen af” (eller et eller andet jeg skulle huske). Den nye lygte var som en legoklods, lige til at sætte i. Senere røg motor-computeren, lige før jeg skulle til prøve i undervisning, pædagogik, som jeg iøvrigt ikke bestod, af grunde jeg ikke lige så komme dengang – det plager mig, men det førte heldigvis til et bedre job. Nå – men den computer kunne udskiftes sådan her – ud – ind, klik. Det, der er interessant, er at prisen var vanvittig, mere end en iPhone, og man kan lave sådan nogle billigt i dag. Brugte man fx. hvad der svarer til en Raspberry Pi(e) ville man kunne sætte den i, loade program (“app”) og så køre den.

          En Apple iPhone (og sikkert også Samsung Smartphone og alle de andre) har i dag mikrofoner, som er bedre eller lige så gode, som de målemikrofoner, man kunne lave hos Bruel & Kjær for 25 år siden. Jeg har fået en “tuner” af min søn, som kostede under 100 kr. En stemmegaffel ville koste det samme, for slet ikke at tale om værktøjet, som griber fat om naglerne.

          Så vidt jeg forstod på en mekanisk erfaren kollega engang, så er reservedele til biler mere komplicerede end de behøver at være. En hær af værksteder og organisationer har skreget på standardisering, så en værksteds-computer fx. skulle kunne resette airbag-warning. Det kunne Zøllner ikke, men et udmærket forhandlerværsted i Birkerød kunne (denne gang for en rimelig lav pris, vistnok 250 kr.) Operationen tog jo ikke mange sekunder.

          Nogle af de her auto-riserede auto-værksteder lader ikke folk komme ind og se, hvad der sker, ligesom Corydon, der ikke ville lade finanstilsynet og folketinget se aftalerne med Goldman-Sachs om Dong.

          Det kunne måske blive næste emne: Korruptionsbekæmpelse. Zigge Winter Nielsen havde her til formiddag Eldrup, Frank Aaen og Lykketoft i studiet for at høre om den “modebølge” af privatiseringer, som begyndte for 20 år siden.

          Donald

          Thursday, August 3, 2017 at 15:15 UTC

  3. Som altid er det fornøjeligt at læse gode kommentarer!

    Jørgen

    Tuesday, August 8, 2017 at 19:16 UTC

    • Det er morsomt, når man kommer igang med diskussion om et emne og ser på det fra mange vinkler !!! 🙂

      Donald

      Wednesday, August 9, 2017 at 9:50 UTC


Comments are closed.