Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sommer er sæson for udendørs festivitas

Det undrer mig egentlig, – man er i sommerhus og så går man til høj musik og øldrikning.

Joeh, på et eller andet plan synes jeg det er rimeligt nok at man rejser et telt eller 20, spiller musik og inviterer folk indenfor mod betaling.

Men det giver jo bare hovedpine og det er nok ikke dér man finder kærligheden; hvis man er heldig måske en one-night-stand? ikke mig.

Overskuddet uddeles til foreninger i Gribskov Kommune (Helsinge/Gilleleje). Sidste år 230kkr. Det var iflg. SN første gang det var muligt:

For første gang har Musik i Lejet i år mulighed for at gøre gavn med overskuddet fra sidste års festival. Et beløb på knap 231.000 kroner er blevet fordelt ud fra Musik i Lejets ønske om at »yde økonomisk støtte til idrætsarbejde for børn og unge og kultur i Gribskov Kommune.« 35 ansøgninger er landet på festivalens bord, og nu har man udvalgt 17 projekter hos forskellige foreninger, som får en check på mellem 5.000 og 32.500 kroner, skriver Frederiksborg Amts Avis.

– Når man bliver momsfritaget skal man give overskuddet videre, og det er noget, vi sætter stor pris på.

Kommentarer …

Written by Donald

Friday, July 14, 2017 at 23:26 UTC

Posted in Carpe Noctem, Music

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg kan nu godt huske morskaben ved at sidde i et øltelt sammen med gutterne og styrte et par meter øl i ansigtet.
    Under tiden var det nærmest en nødvendighed med lidt promille, hvis man skulle kunne danse til det musik som spillede op.
    -Og var man blevet lidt for fuld til at danse var det ingen ulykke, blot man var nogenlunde ædru når der skulle følges hjem.

    Jeg møder faktisk stadig troligt op til vores lokale udgave en time eller tre den fredag det går løs. Mange af de gamle bekendtskaber fra nær og fjern kommer forbi, og er man der ikke, spørges der ind til ens helbred eller dødsdag.
    Det morsomme er, at det samme gælder næste generation. De sidder med børnene udenfor musikteltet, hvor der er mindre larm og hører lidt til hvordan det er gået med jobbene og ynglen siden sidst.

    Vores lokale idrætsstøtteforening samler også årligt et beløb omkring 1/4 mill. på den måde og det holder virkelig vore små foreninger kørende. Lokale ildsjæle og håndværkere gør et kæmpe ulønnet arbejde.

    natural2222

    Saturday, July 15, 2017 at 3:33 UTC

    • Ja, det er rigtigt, sådan må det være, men “Musik i Lejet” er vokset så meget, at der kommer gæster langvejsfra. Det er da også OK – sådan træffer man nye venner og veninder.

      Her holder idrætsforeningen en fodbolduge med boder med forfriskninger, det er jeg med på – ikke altid, men ofte. Ved at læse din kommentar går det op for mig, at der ikke er ret mange her, som vil spørge efter mig, jo, Grundejerforeningens formand, og en nabo eller to, men de andre er døde eller flyttet.

      Det må jeg jo gøre noget ved.

      Donald

      Monday, July 17, 2017 at 13:01 UTC

  2. …og sådan har det været i 100.000 år.
    H C Andersen, Øehlenschlæger og mange andre har gennem tiderne oplevet denne årlige komsammen, ved Helenekilden, i Dollerup Bakker, i De fynske Alper, ved Rebildfesten, ved Rise Skytte- og Gymnastikforenings årlige sommerfest. Se bare på helleristningerne: dengang tog man sig en lur før, under og efter festen, tøhø! ;-)Og skyllede maden ned med biurr, Bier, ale og øl, og dansede, med eller uden økser i hænderne. Og det var ikke kun i Tisvilde eller Pøel Hegn, man drak sig i…, nåja: i hegnet. 🙂
    Og lige som kirkens fester er momsfritaget, er sportsklubbernes det, selvfølgeligt, også.
    Og det hele går jo ud på at mødes, finde krage eller mage, blive opdateret på, hvilken retning stammen har, evt justere lidt, og hvis promillen har løsnet nok, smække naboen én på skrinet, fordi han sidste fest gramsede for meget på konen, altså ens egen. Så er der balance i regnskabet.
    For år tilbage udgravede vor lille flok, Ærø Oldtid, under kyndig vejledning, nogle kogegruber ude ved Lisbeth Kær: her var optalt spor efter mere en 50, alle højst sandsynligt fra broncealderen. Vor konklusion var, at det nok var forfaderen til de ægge-og pølsekogninger, der stadig pågår på Ærø hver Påskelørdag; her kommer slægt og venner fra landsbyen sammen, også de udenøes. “Ka’ du huske?” er nok det oftest stillede spørgsmål, og “Vi ses til næste år!” er lige så sikkert afskedssalutten.

    AagePK

    Saturday, July 15, 2017 at 5:27 UTC

    • Vi glemmer vist helt, at du, Donald, er et bymenneske: selv om København nok er den mest provinsielle by, jeg kender, hvor hvert kvarter, ja, hvert torv, er en lille landsby for sig, hvor man taler på sin egen særegne måde, der næsten kan kaldes dialekt. Alligevel har I ikke den samhørighed, som vi på landet må have, da vi jo er mere afhængige af hinanden. Ikke så meget mere, fordi vi i landbruget tidligere hjalp hinanden især i høsten: vi har bare fulgt traditionen, samtidigt med, at familien er mere standfast. Indtil for nyligt flyttede børn ikke ret langt fra forældrene, men det har de centraliserede uddannelser jo lavet lidt om på de sidste 20-25 år. Men man kommer stadig hjem til de lokale sportsklubfester: lige pt er der et par tusinde, der er hjemme til Grollefesten i Marstal. Så kommer Rise, Ærøskøbing, Ommel og Søby.

      AagePK

      Sunday, July 16, 2017 at 5:35 UTC

      • Tak for den beskrivelse. Jo jeg kan godt se meningen i det, selvfølgelig skal man mødes med dem man kender og have det skægt og få balance i tingene. Måske bor jeg et forkert sted (det synes jeg nu ikke) måske er jeg bare for træt. Efter at jeg fik ondt i denneher venstre fod (podagra, er næsten ovre for denne gang) så har jeg været meget træt og de timer, jeg kan lave noget, går til henholdsvis klaver og havearbejde i den rækkefølge.

        Men som jeg skrev i kommentar til Farmer, så er det fint med idrætsforeningens fodbolduge og finale.

        Ægge- og pølsekogning lyder også godt!

        Som du siger var det mere almindeligt at børnene ikke var så langt væk før i tiden, men centrale uddannelser osv.

        Jeg skal have undersøgt, om Danmark er større eller mindre en et gennemsnits “county” i US. De afstande, der skulle overvindes for fx. at komme fra Skagen til Svendborg er jo ikke store, men Storebælt er en toldgrænse for Sjællændere.

        Donald

        Monday, July 17, 2017 at 13:13 UTC

        • Nejda, ikke toldgrænse: horisont! 🙂
          Det koster jo lige meget, om man kommer øst- eller vestfra. Men jeg skrev da fornyligt et indlæg i Fyens Amts Avis, hvori jeg beskrev farerne ved at sænke bropriserne: dræning af færgerne fra Mols og Langeland, med tilsanding ved Storebælt som følge. Samtidigt vil gennemrejsende tyskere, svenskere og nordmænd (med ditto kvinder) ikke betale for sliddet på infrastrukturen. Og hvorfor skal jyder, sjællændinge og fynboere slippe billigere, når vi andre stadig skal betale fuld pris for at komme til fastlandet? Bornholmere, samsinger og andre øboere er i samme dyre båd. Så hellere bruge et evt overskud til at udligne alle overfartspriser og dermed sprede trafikken.
          London har 2-3 gange flere indbyggere, men klarer sig med en borgmester. Og et velfungerende billetsystem.

          AagePK

          Monday, July 17, 2017 at 14:19 UTC

          • Hvad kom vi fra, jo det var dette med at børnene kom langvejsfra og derfor ikke orkede at tage hjem til pølsekogning, venligst læs det som hjemme-træf med pleje af familie- og vennekreds.

            Der har været en Tyrkertro på at hvis man byggede en bro over Øresund, så ville folk strømme til “Ørestaden” uanset at der er 20 km. mellem broens til- og afkørsel. (Ja man kunne også se det fra Skånesiden og sige af- og tilkørsel, eller hur …) Det viste sig at være forkert.

            På samme måde var der jo en tro på at Storebæltsbroens togforbindelse kunne gå under vand uden at blive oversvømmet, selv om man borede gennem mudder. Tilbage til emnet: Broer kan – men vil ikke altid – skabe mulighed for familiesammenføring ved æggekognings-arrangementer.

            Det jeg tænkte på, var egentlig afstandene i kilometer, tid og pris. Fik jeg ikke skrevet det – det må du undskylde, jeg tænkte højt uden at få det skrevet ned. Men du fangede ideen ved at nævne, at London (Greater London) har flere indbyggere end Danmark. Jeg fandt ingen Counties i US på størrelse med Danmark (derimod er der en stat eller to som er mindre) –

            Men det, jeg leder efter, det er egentlig mere et county som “hjemstavn” og “hvor længe tager det at komme til pølsekogning og hvad koster det”. Det fandt jeg ikke ud af.

            Man bliver helt forvirret over abstraktionerne her, når der er andre ting, der presser sig på. Tilbage til emnet, hvis en Londoner vil “hjem” fra den ene ende af London til den anden, fra en kommune til en anden, så skal han tage et tog eller – hvis han har speciel parkeringstilladelse (sagde du billet?) – tage bilen og køre gennem London. Det er næsten uforudsigeligt, hvor længe det vil vare, men hvis man pendler med offentlig transport er det lidt bedre, mange stationer og busser, The Tube osv. og afstanden fra den ene ende af Greater London er vist mere end 50 km. – Men kan man komme ud på motorvejsnettet, går det endda nogenlunde hvis det er udenfor myldretid (tænk engang, det har jeg prøvet for 30 år siden og nu får jeg lyst til at rejse igen).

            Hvis jeg skulle hjem til Ærø ville det tage en time over Sjælland, 110 km fra Kbh, 150 herfra Vejby, 20 km. og 250 kr. over Storebælt, 40 km. eller hvor meget til Svendborg og så en færge til yderligere 200 kr (hver vej). For en studerende eller en folkepensionist er det en alvorlig udskrivning.

            Det er jeg egentlig ked af, det er godt for børn og andre efterkommere at kunne tage hjem en gang imellem; og også godt at rejse til andre steder: jeg kunne godt lide at tage bilen og køre til Ålborg – ja endda gennem Tyskland på en dagstid før i tiden.

            Snarere end at sammenligne med hjemtur fra et county til et andet skulle jeg hellere sammenligne med afstanden fra den ene ende af USA til den anden – og det er som bekendt større afstand end fra Skagen til Gedser. Så vi har det egentlig meget godt. OG JA det ville være en god ide at fordele Storebælt-overskud på Ø-transporten og alternative ruter som Mols og Langeland.

            Det er sådanne tanker, der svævede rundt. De amerikanske counties er mindre, så de kan ikke bruges, til at vise hvor godt eller dårligt det er at høre hjemme i et sammenhængende land – nogle counties er flade og tillader hurtig transport i egen bil, andre er bjergfyldte eller bakkefyldte og vanskelige at komme igennem, og der er både toll roads og toll tunnels, bridges, ferries, og pre-freeway turnpikes.

            Donald

            Tuesday, July 18, 2017 at 10:24 UTC


Comments are closed.