Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Når der er fest i Elverhøj

with 9 comments

Har jeg nogensinde set Elverhøj på Det Kongelige Teater? Det mindes jeg ikke, selv om jeg husker en skuespiller klædt som Christian d. 4. der står med sit rejsehold og træffer en vigtig beslutning som redder nogle unge mennesker – eller hvordan var det nu lige det var.

Men jeg husker historierne om hvordan unge mænd, som om natten går hjem fra et stævnemøde med den udkårne, hvordan de bliver lokket af festerne i bakken, – og det var just det, jeg blev slået af her:

Højen har åbnet sig, det gløder derindefra,
lyset strømmer ud fra højen med de smukke piger, der holder fest og tilbyder elskov

Når jeg tænker på hvordan sådan et syn kan have virket på en ung, tændt mand, i en tid uden elektrisk lys, uden biler med stærke forlygter, uden computergenererede fantasi-landskaber osv. så tror jeg at jeg forstår noget mere af myterne og af meningen med eventyrene.

Men hvad er meningen?

Written by Donald

Thursday, June 22, 2017 at 11:45 UTC

Posted in Brok, Carpe Noctem

Tagged with , ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Meningen er at advare. Der foregår jo så meget ugudeligt, når natten bryder frem, og du har bare at se at komme hjem, og ikke noget med svinkeærinder: den unge skjønne mø, du møder, kunne jo være en elverpige, og så er du lige pludseligt i samme trubler som en Julian Assange, eller deromkring.
    Jeg så Elverhøj med Det kgl. Teater i en friluftsudgave ved Sortevejens Skole i Flensborg, nok sidst i ’50-erne. Vel er jeg ikke Cæsar, og dette ikke Rubicon, men dog kaster jeg terningerne og udbryder som med een mund: hvor fanden blev de af?

    AagePK

    Friday, June 23, 2017 at 15:36 UTC

    • Det citat (med Rubicon) måtte jeg lige Google og det tredie hit var Elverhøj-artikel af David Rehling – den er sjov!

      https://www.information.dk/2007/07/uh-stoever-naar-christian-iv-tramper-tryggevaelde-aa

      Et uddrag herfra (ikke det med Rubicon):

      For at fuldstændiggøre de kongelige desillusioner bør det nævnes, at stykket blev skrevet som festligholdelse af et kronprinsebryllup: den senere Frederik VII’s giftermål med sin kusine, Frederik VI’s datter Vilhelmine. Ægteskabet gik imidlertid hurtigt i opløsning på grund af gommens druk og seksuelle udskejelser. Fru Heiberg – Johanne Louise – bemærkede syrligt i sine erindringer, at det eneste udbytte, der kom ud af det kongelige ægteskab, var skuespillet.

      Men hvor havde hr. Heiberg stykket fra, når han ikke havde set højen? Jo, han havde set noget andet. Nemlig den nedfældning af folkeviser, der i 1600-tallet var foretaget af præsten i Hellested – også kendt som Peder Syv. Præsten havde blandt andet fanget linjen: “Jeg lagde mit hoved til Elverhøj”, som Heiberg lægger i munden på Mor Karen.

      Donald

      Friday, June 23, 2017 at 16:26 UTC

      • Altså, den sidste del af mit citatfusk: hvor fanden blev de af, stammer fra en tegning af Bo Bojesen, der i Venstre-vikingernes saga lader Per Hækkerup og et par stykker mere, måske Krag og Thorkil Livrem, sidde på en tømmerflåde midt i Tryggevælde Å og spille terninger, hvorefter terningerne triller udenbords og plumper i vandet. Såhudt jeg hvisker. Men det er sådan cirka deromkring. Det skal selvfølgeligt karrikere en forhandling på Borgen.
        Det var Poul Reumert, der var C4 i den udgave, jeg så i Flensborg.

        AagePK

        Friday, June 23, 2017 at 18:26 UTC

        • Bo Bojesen, jeg savner ham! Det skal nok passe at han har sat VenstreVikingerne og Thorkil Livrem på en tømmerflåde, det kunne ligne ham!

          Nå dér forsvandt beslutningskompetencen, har den ene vel sagt, oversat til datidssprog: “Nu må vi blive ved med at sejle!”

          Donald

          Saturday, June 24, 2017 at 11:44 UTC

  2. Jeg kan ikke huske om jeg har set Elverhøj, men måske. Højen ligger ikke langt fra min barndomsegn. Nu bor jeg ikke langt fra Syv og jeg troede egentlig at Peder Syv havde været præst der, men forstår nu han er født her og var præst i Hellested. Tak for korrigeringen af en min uvidenhed.

    Jørgen

    Friday, June 23, 2017 at 19:31 UTC

    • Ja – du blev også overrasket over AagePK’s redegørelse!

      Donald

      Saturday, June 24, 2017 at 11:49 UTC

  3. Jeg har aldrig set stykket.

    Jeg er ikke fast abonnent
    på det Kongeliges balkon

    Lettere omskrivning af Osvald Helmuths revyvise fra 1949.

    http://www.festabc.dk/1/herlig-%C3%A9n-sommernat-men-s%C3%A5-heller-ikke-mer%27

    natural2222

    Sunday, June 25, 2017 at 3:26 UTC

    • Jeg er fast abonnent
      på det Kongelige’s balkon.
      Og jeg hør Elverhøj
      tred´ve gange hver sæson.
      Særlig en af sangene,
      syn’s jeg er så god og from
      det er ‘Herlig en sommernat’
      så den har jeg nu lavet om.
      Når jeg nu synger den er’et på den her manér
      Herlig én sommernat, men så heller ikke mer’

      Den er jo skæg! fra 1949.
      Om priser og rejser:

      Nu kan man rejse ud,
      ud og plukke en banan.
      Du får fem hundred med
      når du skal til Rive’ran
      Sådan en plovmand strækker langt
      giv den til hotelportieén
      så forklar´han dig på fransk
      hvad du får for sådan en.
      Du kan lige netop få
      næsen under dynens fjer
      Herlig én sommernat, men så heller ikke mer’

      Og der er vovede vers om Prins Philip og om Kinsey – med mer’ 😀

      Donald

      Thursday, June 29, 2017 at 12:27 UTC

  4. SÅ deilig bilde. Man kan jo forstå hvorfor unge med brusende blod trodde de kunne finne svar
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Saturday, July 1, 2017 at 8:45 UTC


Leave a Reply

