Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

James Grieve og Rød Ananas

with 2 comments

Træerne har vokset meget, men står strengt taget forkert, jeg ved ikke om man kunne se det på billedet fra 16.juni:

Til højre – ved trillebøren – står æbletræ Rød Ananas, og bliver halvt skygget af egetræet

Da jeg gik en runde og så på træernes tilstand, var det tydeligt at der var mere svamp på æbletræet under egetræet end på det skæve James Grieve æbletræ. Her følger billeder.

Det har ikke nogen betydning for mig, om der er mange æbler, der er mange flere, end jeg kan spise, sylte og lave grød af, men fuglene er glade for at det mobile mosteri ikke kommer tættere på end 50 km.

De spiser af æblerne vinteren igennem – indtil februar, så er der ikke flere, og det er jo desværre den vanskeligste tid for dem. Sidste år havde jeg gemt nogle æbler indendørs, og når jeg lagde dem ud, blev solsorten glad.

De små æbler er uden skurv, bladene er blanke og mørke

James Grieve har fået en krykke for ikke at vælte


========================================
Grieve-træet fik for efterhånden 7 år siden en krykke, fordi det havde fået et sår ved foden lige over roden, hvor myrer tappede saft. Jeg reparerede såret så godt man nu kan, rensede og holdt det fri for jord indtil træet selv lod barken vokse indover. Men det sætter flere æbler, end grenene kan bære (måske derfor bruges det ofte til espalier).

James Grieve roden er angrebet af myrer

Rød Ananas er her angrebet af enten svamp ellre insekter

Bladene ser ud til at være hærget af svamp – og da det står forkert, vil jeg enten fælde det eller skære ned til halvanden meter ca.

De pæneste Rød Ananas er gode nok

Written by Donald

Wednesday, June 21, 2017 at 11:18 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dejligt der er æbler også i år uagtet det var koldt under blomstringen. Jeg glæder mig til James Grieve modner – sidste år stegtes mange i olivenolie som tilbehør til mange retter. Uden andet. Herligt.

    Jørgen

    Friday, June 23, 2017 at 19:17 UTC

    • Det var da en god idé, – det må jeg prøve. James Grieves smager godt når de er helt friske, men man kan jo ikke nå at spise dem alle.

      Donald

      Saturday, June 24, 2017 at 11:48 UTC


Leave a Reply

