Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Grådige Træer – nu med Meget Færre Blomster

Blomstring 7. Juni for 9 år siden

Blomstring 9. Juni 2017 – ikke nær så tæt og frodigt som i 2008, granen er væk ligesom træerne i højre side

Havehistorie

Det første billede er fra en aften, kl.21, for 9 år siden, en stille sommeraften, hvor heggen stod hvid som en brud og forskønnede stien langs med banen. Så kommer et nyt billede (2017) fra nogenlunde samme position –

Blomsterfrodigheden 2008

Den er 30 år gammel nu, og den har mange visne grene, denne hegg, læhegnet, have-indhegningen (dobbeltkonfekt etymologisk set, hegn, hauge, have, hæk er alle afledninger af hæk/hegg) glansbladet hæg, landskabsukrudt, men kendt for godt møbeltræ og snapsebær, elsket og hadet

Billedet af blomsterfrodigheden i 2008 overraskede mig, da jeg bladrede gennem fotografierne.

Både gran og birk er fældet siden dengang, og det er umuligt at fotografere heggen fra samme position, fordi banen har opsat en vold på deres banehalvdel og gravet en grøft (ikke kun her, men på hele strækningen fra Tisvildeleje gennem Vejby, til Helsinge videre til Gribsø og måske længere.) Jeg prøvede at balancere på toppen af jordvolden, men der skal vist graves og trampes lidt før det er muligt. Det siges, at Lokalbanen (Jernbaneselskabet) vil opsætte hegn, men det er endnu ikke sikkert.

Arbejdet med dette indlæg har endnu en gang demonstreret for mig, hvor vanskeligt det er at fortælle en sammenhængende historie i flere billeder.

Written by Donald

Friday, June 9, 2017 at 23:43 UTC

Posted in Brok, Foto, Skov og have

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Historien handler om forandring, synes jeg, og at alt har sin tid. Sådan da. Træet har vel passeret toppunktet og en skønne dag vil det gå ud. Eller vil det skyde fra rodnettet så et nyt træ kan overtage pladsen?

    Jørgen

    Wednesday, June 14, 2017 at 18:30 UTC

    • Denne her træart skyder hidsigt fra roden, og en wikipedia artikel skriver at det er typisk at barken på ældre træer revner – dermed mister kronen selvfølgelig kraft.
      Men de gange jeg sammen med Charlotte har beskåret eller stævnet hegg, har de ikke været så gamle som denneher.
      Jeg tror faktisk at der er flere ting i spil her: Død bark, tør jord, kamp med andre planter og – måske – sygdom, bladene er ikke så blanke, som de skal være; (men de store skyggende birke er væk nu så måske der kommer fart på igen næste år).

      Donald

      Wednesday, June 14, 2017 at 21:06 UTC

  2. Hvis du vil bevare den, skal du save den ned til efteråret. Der er en meget lille risiko for at den alligevel går ud; men det er værd at løbe, for gør du ikke noget, har busken haft sin tid, og vil stille og roligt visne hen.

    Men den burde vel under alle omstændigheder saves ned. Den presser ribsbusken og også til dels æbletræet.
    Jeg har alm. hæg i nogle af mine læhegn, og de er uhyggeligt dominerende. Jeg ville ønske, at jeg aldrig havde plantet dem. De er nærmest umulige at komme til livs med alle deres rodskud.

    natural2222

    Friday, June 16, 2017 at 2:05 UTC

    • JA! Den har haft sin tid. Den skal saves ned, men jeg havde desværre ikke overskud af kræfter i efteråret, så det har måttet vente.

      Det fine ved den var, at den hang ud over stien og gjorde passage for beboerne i området til en smuk oplevelse, men nu er der andre lætræer i anden række, som får lov at se smukke ud 🙂

      Jeg kan godt forstå at du er ked af hvordan de breder sig og spreder sig (med bær). De små planter er meget stædige (selvsået birk er lettere at hive op) og hæg vinder over de fleste andre – men det er derfor jeg kan lide den, livskraft og smukke blade.

      Donald

      Friday, June 16, 2017 at 11:48 UTC

  3. Jeg holder meget af hæg – andre steder end i min egen have – for jeg ved godt, at de nemt kan blive dominerende, men de har en pragtfuld duft og blomsterrigdom i den korte tid, det varer.

    Ellen

    Friday, June 16, 2017 at 10:04 UTC

    • Ja, jeg forstår godt bemærkningen “andre steder end i min egen have”!!! – den er en rigtig tidrøver, hvis man ikke tager den i opløbet. Jeg har flyttet den fra min svigermors sommerhus, så den rummer glade minder; og den har været med til at give læ for den voldsomme vind fra havet, så haven var til at være i.

      Donald

      Friday, June 16, 2017 at 11:52 UTC

  4. Jeg tror heggen din er i ferd med å takke for seg.
    Skjør den ned og se om det ikke kommer nytt.
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Sunday, June 18, 2017 at 9:59 UTC

    • Den skal skæres ned, og som du ved skyder den fra stammen og fra roden – den bliver bare ved og ved og ved 🙂 Jeg kan godt lide livskraftige planter! 🙂 Klem på dig! 🙂 ❤

      Donald

      Tuesday, June 20, 2017 at 22:55 UTC


Comments are closed.