Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Fotografering af resultat af sprøjtning med jernvitriol

Allerførst en advarsel: Jernvitriol er ikke giftigt. Et barn kan spise en skålfuld uden at dø, men det smager ikke godt, så lad være.

Der hvor græsset er klippet anes at mos har dannet et tykt og i og for sig dejligt tæppe –

Klart nok en lille havesprøjte fordeler vædsken bedre end en vandkande med brusehovede, men med tyndt sprøjtehovede og med skridtgang som hastighedsregulator, så bliver det under ingen omstændigheder jævnt; men mos-tykkelsen er heller ikke jævn

Sydsiden og plænen mod syd

Kontrast fremhævet – der er åbenbart mere sprøjteramt mos end man lige tror ved første billede

I en planteskole hørte jeg at gødning og kalkning vil hæmme mosdannelsen. Det er en god måde at modvirke forsuring pga. sur regn, men på den anden side har græsset jo intet lys at vokse på, hvis man slår det og mosset derefter dækker græsplanterne helt.

Under æbletræet har jeg valgt at lade græsset stå. Nu må vi se om det så har en positiv virkning at græsset er over mosset og får mulighed for at sætte frø.

Written by Donald

Wednesday, June 7, 2017 at 12:03 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det blir spennende å følge 🙂
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Thursday, June 8, 2017 at 14:11 UTC

    • Ja, jeg er som sagt lidt i tvivl om det er en god idé.
      Klem på dig! 🙂

      Donald

      Thursday, June 8, 2017 at 20:26 UTC

  2. Det ser for mig ud, som om du klipper græsset for kort, og derfor får mosset bedre muligheder i kampen om lyset og næringen: jeg havde samme problem, men lod mig overtale til ikke at gå under 5 cm. Det giver græsset mulighed for at skygge mosset væk, og samtidigt sætte længere rødder, hvorved det snupper vand og næring fra mosset. I tørre perioder lader jeg græsset blive 6 cm langt, og plænen holder sig pænt grøn det meste af sommeren. Jeg fik derfor heller ikke brug for resten af jernvitriolen.

    AagePK

    Thursday, June 8, 2017 at 19:41 UTC

    • Ja det er kort. Ellers er det for langt 😉 men det er netop rigtigt at mosset får overtaget. Nu har jeg ikke researched mere på det, men jeg har tidligere konstateret at meget gødning (og især kalk! og hyppig regn) hjælper græsset så det vinder. I år er moslaget extra tykt, og plæneklipperen synker ned i det og dermed klippes toppen af mosset og alle græsblade står under mos-overfladen. Havekalk er faktisk dyrt, men skulle også hjælpe græsset til at vinde over selv stædige mælkebøtter! Men det kræver altså store mængder “mergling”. Dolomit-kalk kan man købe hos købmanden her.

      Nu lader jeg græsset stå i siderne, et par steder, så må vi se om græsset der får superkræfter!

      Man siger at røddernes længde under jorden svarer til græssets længde over jorden, men det er en grov forenkling; der sendes tråde langt længere ned.

      Jeg har faktisk overvejet at stille klippehøjden. – Jeg kan ikke længere flytte hjulene, de er rustet fast.

      Donald

      Thursday, June 8, 2017 at 20:32 UTC

  3. Græssets højde er -som Aage skriver- en afgørende faktor.
    Gødskning og kalkning er de næste faktorer; men det er en indsats, så for gødningens vedkommende skal gentages hvert år, og gerne flere gange årligt. -Og der skal slås græs et utal af gange.
    For kalkens vedkommende er det minimum hvert 3. år, da du tvinger pH op over dens naturlige niveau.
    Græshøjden er klart den billigste og mest miljøneutrale løsning. For mig at se, giver en klippehøjde over 5 cm også den smukkeste plæne, da det levner plads til en naturlig bladdannelse.

    natural2222

    Saturday, June 10, 2017 at 4:01 UTC

    • Tak for svar! Jeg kan godt lide den billigste løsning. Det billigste er det bedste denne gang! Jeg må rense klipperen og vriste boltene løs – stille klippehøjden. Men det giver så vidt jeg ved et andet problem, nemlig at krybende potentil og mælkebøtte bider sig fast.

      Derfor vil jeg også bruge kalk, som også er en økonomisk måde. Det skulle iflg. planteskolen give græsserne fordel i forhold til rodplanterne (som man dog må grave op de første måneder.)

      Donald

      Saturday, June 10, 2017 at 9:58 UTC

  4. Måske skal jeg lade græsset blive lidt højere her – her er nemlig rigeligt mos og andet ukrudt i græsplænen. Det lykkes mig nemlig hverken at kalke, gødske eller jernvitriole.

    Jørgen

    Monday, June 12, 2017 at 18:17 UTC

    • Det sidste, jeg har hørt, er netop at det nytter at lade græsset stå. Hvis man ikke ligefrem spille kroket eller andre havespil, så har græsset godt af at få lov at blive længere.

      Donald

      Tuesday, June 13, 2017 at 17:55 UTC


Comments are closed.