Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Syv farver

Ved åens udløb

Hvad kan man med syv farver? Billedet nederst overraskede mig, at der kan være så meget dybde i et billede med kun 7 farver, hvor endda 2-3 farver dominerer, men OBS det er ikke en forbedring af billedet.

Aftensolens farver

Syv farver, – men ikke noget dynamisk bølgeskum


============================================================
Svagheden ved nederste er – (som man vel straks ser, når det står under det med 16 mio. farver) – at strandsandet er enfarvet fladt, og bølgeskummet har samme farve som sandet.

Men det, som man kan lære noget af, er, at strukturen i det sorte krims-krams under bølgetoppene giver en effekt af brænding. I en lærebog for begyndere og viderekomne i alle billedkunstens discipliner af en tysk lærer, oversat til dansk, fandt jeg en introduktion om netop dette, at hvis man tegner (fx.med sort) så er det stregens tykkelse, strukturen i skravering mv. som danner dybde.

Den bog ville jeg gerne læse igen, men jeg kan ikke huske navnet på forfatteren, var det Jahn eller Janssen eller Jahnsen? Eller noget helt tredie? – jeg kan ikke finde en lignende bog nogen steder. De fleste bøger om at tegne og male har ikke det generelle overblik som Jahn havde, og har ikke viden om de mange teknikker og den mulige progression, når man vil undervise i “kunst” (d.v.s. billedkunst, ikke provokations-kunst).

Written by Donald

Thursday, June 1, 2017 at 23:55 UTC

Posted in Foto

Tagged with ,

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. En norsk tegner (Trygve Davidsen eller noe slikt) skrev også om dette i en såkalt lærebok, men den har jeg naturligvis i rotet på bokrommet.
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Saturday, June 3, 2017 at 14:39 UTC


Comments are closed.