Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Alechemilla vulgaris, løvefod, marikåpe, duggsamler

with 10 comments

Det var da nogle dejlige navne, den har, denne dejlige plante, som fylder godt og vokser villigt.

Hvorfor mon den hedder Løvefod på Dansk? Efterlader løvens fødder et fodspor, som minder om bladenes form?

Det ser smukt ud så længe der er gang i væksten: Storkenæb, Løvefod, Vortemælk

Samme med sol på – det ser lidt for grønt ud (en hvid-balance, som gik over i plante-modus)

Denne plante fik jeg i en potte, den overlevede en vinter eller to – og den vokser, men jeg ved ikke hvad det er. Det kunne ligne noget, der skal blive bunddækkende; kan det være periwinkle?

Hullet i midten er til en ny Deutzia, som er kommet igang nu, hvor der er luget lidt omkring den og den får vand og gødning – den kommer med nye skud fra neden

Nye knopper og skud på Deutzia’en fra sidste efterår

Kommentarer …

Written by Donald

Monday, May 29, 2017 at 11:11 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det hele gror og gror. Omtrent. Hortensiaerne fik en på hatten da det var frostvejr i april. Nu skyder de nedefra og lidt fra grenene, men det bliver næppe til mange blomster i år.

    Jørgen

    Monday, May 29, 2017 at 13:30 UTC

    • Det er fascinerende! Snebærbuske, som jo spreder sig villigt, sætter udløbere lige så hurtigt som græsset gror!

      Jeg har ikke hortensia’er, men kan se at de er medtagne hos andre, jeg besøger.

      Donald

      Monday, May 29, 2017 at 23:47 UTC

  2. Så lenge det gror, er det bra, Klem på deg 🙂

    Mormor

    Monday, May 29, 2017 at 16:28 UTC

  3. Måske er løvefod bare en stavefejl, en fejlopfattelse, da københavnske sprogforskere kom til Vest-Jylland og spurgte:”Hvad kalder De den plante der, min gode mand?” Jyden svarede:”Leøu-fo’!”
    Han mente levefod, den har jo en form som efter en stor fod i det vestjydske sand, ikkesandt?

    AagePK

    Wednesday, May 31, 2017 at 4:54 UTC

    • Ha – den er go’ – og dog, der er jo morsomme forskydninger af navne fra Tysk til Dansk, rødkælk er ikke en vintersport, men en fugl med rød hals, eller rød-strube, Kehl, fortalte du jo engang; ja måske er det en af de fejl!

      😀 😀 😀 👿

      I. Rød-kælk, en. (tidligere ogs. -kælke. EPont.​Atlas.​I.629. VSO. Bagger.​I.70). (efter ty. rotke(h)lchen: 2. led er dim. til ty. kehle, strube; se Kel, I. Kælke; jf. Blaakælk) Fuglenavn […]

      Donald

      Thursday, June 1, 2017 at 23:52 UTC

      • Da min svigerinde flyttede fra Sjælland til Aalborg, så hun en dag et skilt, der viste af mod et sted, hun ikke havde hørt om før, men som så interessant nok ud til, at hun fik manden til at køre mod Olivenhaven.
        Det viste sig at være oliehavnen.
        Og i København har i jo også Værnedamsvej, ikk’? Slå lige op: hvilken dam værner hvad? 🙂
        Vangede, Vanløse, jo, der er rigtigt mange navne, der er blevet ændret, så de i dag fejlopfattes.

        AagePK

        Saturday, June 3, 2017 at 5:03 UTC

        • Sidst jeg var i Aalborg så jeg et skilt til en Ø, jeg ikke havde hørt om før. Ligger byen delvist på en Ø, tænkte jeg, det måtte jeg se! og kørte efter skiltet: Aalborg Ø.

          En dag får vi nok også Vejby Ø.

          Angående Verner Dam’s vej: Den staveforskydning er formentlig opstået fordi man har tænkt på at det måtte være en brand-dam, en dam til (brand-)værnet.

          Vangede er ellers ligeud – De tidligste skrevne kilder om landsbyen fra 1300-tallet kalder den for Wongwethe eller Wongwith. Bynavnet antyder, at det er fremkommet mellem år 700 og år 900. Wong-forstavelsen, en vang, er et indhegnet jordstykke, og -with betyder et skovdækket område.

          Vanløse er selvfølgelig ikke byen uden vand, men snarere engene, som ligger på et meget vådt område.

          Men det får mig til at tænke på et website med Københavns Vandforsynings historie, og den begynder – utroligt nok! – allerede i 1300, da man omdirigerer vandløb til Ladegårdsåen. Jeg kan desværre ikke finde den kilde, som jeg har det fra – jeg gemmer ellers interessante websider i txt-format med sigende navne. Damhus-Åen blev i 1500-tallet dirigeret ad Grøndalen til Ladegårdsåen (for de dovne, lade) og dermed til “Søerne”, en oase for Københavnerne som nu er ødelagt af Metro’en, forhåbentlig midlertidigt.

          Donald

          Saturday, June 3, 2017 at 8:39 UTC

          • Og jeg, som troede, at Ladegården var opført af Lademand, der kan man bare se! 😉
            Dammen har nok leveret vand til Verners bryggeri, han var brygger og restauratør, efter at have været borgmester. 🙂
            Vanløse skal være kommet af Kvan-løse: kvan blev jo tidligere dyrket, på Færøerne sylter man stadig kvan, og det smager himmelsk på en leverpostejmad. Samerne bruger også kvan i store mængder som en grønsag. Hos vikingerne hed haven rent ud kvangården. Løse kan bl.a betyde ager. Iflg. Nudansk, årg. 82

            AagePK

            Saturday, June 3, 2017 at 10:22 UTC

            • Jeg foretrækker også de ældre versioner af Nudansk Ordbog pga etymologier mv. På et tidspunkt prøvede nogle unge sprogforskere at skippe etymologierne ud fra en forskning, som sagde at ordene får mening af sammenhængen og brugen, så der var (kun) exempler. Men et par år efter lancerede Politiken så en “anden nyhed”: Politikens Nudansk Ordbog – nu med etymologier! 🙂

              Kva mener du – vokser der kvan i polarområdet hvor Samerne lever? Fantastisk. Jeg skulle lige til at spørge om man også dyrker dem i Sahara og serverer dem som is-dessert for beduinerne. Min skepsis blev gjort til skamme. Kvan, en skærmplante, som kan smage lidt i retning af gulerod iflg. ODS, er en plante som kan vokse nordligt.

              🙂

              Donald

              Saturday, June 3, 2017 at 11:19 UTC


Leave a Reply

