Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Fodformede sko vil muligvis hjælpe

with 12 comments

Huden er stærkt overfølsom, ikke kun hvor den er rød

Gad vide om urinsyregigt påvirkes af at man har fået klemt tæerne gennem årene. Hvis det er urinsyre fra fordøjelsen af kød, som siver nedad og sætter sig nederst, så har skoene ikke haft afgørende betydning.

Den sko er købt for 17-18 år siden, hvor jeg havde fået ondt i venstre fod ved storetåen og på siden, og det føltes som om det var et par pæne sandaler, som havde forårsaget det. Et par bløde hyttesko, loafers, var det hjælpsomme og virkningsfulde råd fra den gamle skohandler, som desværre ikke er i byen længere. (Man skulle ellers tro, at sandaler var den mindst belastende form for fodtøj).

Kommentarer …

Written by Donald

Wednesday, May 17, 2017 at 22:28 UTC

Posted in Liv

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er ikke min erfaring, at sandaler skulle være mindre belastende for fødderne, snarere tvært imod: al belastning ledes jo direkte hen til meget få kontaktpunkter, hvorved de enkelte punkter skal opfange mere tryk.
    Derimod er regulære vandrestøvler så langt at foretrække, hvis de vel at bemærke ikke er for små: man skal aldrig gå i for små sko! 🙂
    Ved en velsnøret støvle vil skaft og pløs føre en stor del af belastningen op over anklen, og dermed friholde storetåens led, som jo især er udsat for urinsyregigtens symptomer. Samtidigt beskytter den relativt stive skal mod påvirkninger udefra. Såvel i Andesbjergene, Laplands og Indiens bjerge, men også på det flade Ærø har været afprøvet med forskellige sandaler og vandrestøvler, og jeg foretrækker så absolut de sidstnævnte. De har aldrig givet hævede fødder eller smerter ved podagra, som sandalerne jævntvæk gjorde.

    AagePK

    Thursday, May 18, 2017 at 10:05 UTC

    • Nej aldrig for små sko, men hvis man ikke har ret mange penge og køber et par sko fordi de er billige, – og små – så har vi et problem. Det gør ondt at være fattig.

      Jeg fik et par “Meindl” støvler forærende af min ven Jon for nu 6 år siden. Jeg har brugt dem et par gange, og måske var det nu, at jeg skulle prøve dem igen.

      En soldat holder 6 uger mere, hvis han har støvler, som beskytter og hjælper foden, står der i militærlægernes lærebøger (tror jeg). Han var just hjemkommet fra Andelsbjergene — nånej Andesbjergene. Hvorfor hedder de egentlig “Los Andes”? great mountain system along the Pacific coast of South America, from Quechua andi “high crest.” Related: Andean.
      http://www.etymonline.com/index.php?allowed_in_frame=0&search=Andes

      Donald

      Thursday, May 18, 2017 at 12:09 UTC

    • Meindl laver udmærket fodtøj, min datter havde et par støvler. Ved at varme dem op fik hun dem til at suge temmeligt meget læderfedt, hvad der gør dem bløde, vandskyende og holdbare. Læder er et dejligt materiale. Mine egne er af yak-okseskind, fra ecco, dem er jeg glad for.
      Andesbjergene skulle have fået navn efter de terrasser, som kendetegner dyrkningsmåden der: los andenes, på aymara og quecha antis.
      I Bredgade fandt vi i cafeen Mormor et skilt på en kaffebeholder: Andelsbjergene. Så der findes faktisk folk, der troer, det hedder således. 🙂

      AagePK

      Thursday, May 18, 2017 at 21:08 UTC

      • Sikken et godt råd – spændende om jeg kan gøre det med mine (efterhånden gamle) Meindl!

        Donald

        Thursday, May 18, 2017 at 21:33 UTC

        • Min datter kom efter et råd fra en ven støvlerne i en kasse, og blæste varm luft ind med en hårtørrer, et par minutter. Dernæst fordelte hun grundigt noget støvlefedt , snørebånd var selvfølgeligt fjernet. Dagen efter blev de pudset.
          Meindl skriver om deres Sportwax, at det godt må fordeles med en tynd klud, men ikke for tykt, da det ellers vil stoppe porerne. Søg på Meindl Sportwax. Det samme gælder Lundhags produkter, Wax og Grease.
          Min skopudser på Plaza 25 de Mayo i Sucre smører kiwi skosværte på med fingrene, så smelter fedtet, og han får det godt fordelt. Dernæst giver han støvlerne en omgang med børsten, og så sværte én gang til. Og så den store pudsetur, og så er støvlere flotte i 2 måneder! Han forlangte sidst 5 Bolivianos, det er 4 kr, men jeg gav ham 10. “Muy travacho, muy bueno!” Han grinede, og var glad.
          Og nu giver jeg dem Læderfedt, sort. Efter at både fedt og støvler er stuevarme. De er vel 8 år gamle, og nydelige og gode.

          AagePK

          Friday, May 19, 2017 at 5:18 UTC

          • Det var en professionel skopudser! Jeg ved de findes, men de er sjældne i EU, hvis de overhovedet existerer endnu. I min barndom var der én professionel på Hovedbanegården, og når man rejste sydpå, var der også nogle på markeder og torvepladser.
            Jeg er glad for at du gav ham 10 Bolivianos.
            Måske kan hårtørreren komme til sin ret igen?

            Donald

            Monday, May 22, 2017 at 23:12 UTC

  2. Jamen er det konstateret professionelt, at der er urinsyregigt og. ikke noget andet?

    Rasmine

    Thursday, May 18, 2017 at 10:58 UTC

    • Professionelt … jeg skulle lige til at brokke mig: Der er ingen læger, der er professionelle. De har jo ikke prøvet det selv!
      Nå men mere alvorligt: Blodprøve tages d.6.Juni. Så kan man sige noget om ruin-syre elementet i blodet. 🙂

      Donald

      Thursday, May 18, 2017 at 12:10 UTC

  3. Det er godt nok en alternativ fortolkning af ordet professionel! Men jeg er under ingen omstændigheder ude efter en sproglig diskussion – har nået et punkt, hvor jeg ikke længere orker at argumentere inden for det område. Det er et uhyggeligt spild af tid og kræfter, som kan bruges på noget mindre håbløst.

    Jeg har også måttet slås med et par læger eller tre, men det udelukker ikke, at de eller deres kolleger faktisk kan noget, som amatører ikke kan eller ikke har redskaber til at gøre.

    Rasmine

    Thursday, May 18, 2017 at 12:34 UTC

    • Ja, det er en temmelig alternativ fortolkning! det var ideen med den – provokation. 😀 😀 😀 👿 Tak for kommentar!
      Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det, måske skal jeg bare fortælle, at lægen hørte på min klage, så på min fod – det var nemt lige at hive strømpen af – og sagde at det var podagra AKA urinsyregigt.

      Jeg havde jo i forvejen studeret emnet efter en snak med 1813-sygeplejersken, som var meget sød, så jeg vidste at det kan behandles, men at det ikke behøver at være permanent, og hvis det går over, vil man helst undgå livslang behandling. Jeg har endnu ikke fået repeteret læsningen om de behandlingsmetoder, der er. Det består af et medikament. Lægen mente, at man kan bruge binyrebark-medicin, men det tror jeg ikke man gør i længden.

      Så foreløbig er det blot smertestillende, og så skal det fortage sig om et par dage, ialt ca. en uge.

      Donald

      Thursday, May 18, 2017 at 12:52 UTC

  4. Jeg er enig i Aages synspunkter om vandrestøvler. Jeg bruger udelukkende LOWA, idet jeg for en del år siden havde nogle Scarpa, som viste sig at være for smalle til mine fødder. LOWA er lidt bredere og det var godt. Når jeg ikke bruger støvler, går jeg i Lowas vandresko, som er nyttige i forhold til knæ og almindeligt slid. Fodtøjet skal være fodegnet.

    Jørgen

    Thursday, May 18, 2017 at 18:36 UTC

    • OK – ja det må jeg undersøge. Jeg har et par sports-sko, kondi sko – hvad hedder det? – som er de eneste, der føles godt på fødderne for tiden. Desuden har jeg andre bløde sko, som former sig efter mine brede fødder; – men de er alle ved at være slidt.

      Donald

      Thursday, May 18, 2017 at 21:36 UTC


Leave a Reply

