Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En Deutzia som jeg købte sidste år

with 4 comments

Jeg har samlet nogle billeder, som skal vise en lille bagatel i haven, en Deutzia, blomstrende busk, som jeg købte sidste år og plantede, så den – forhåbentlig – kan lave en afskærmning af vest-terrassen.

Jeg kan godt lide at man kan kigge ud og ind fra terrassen, men der må gerne være nogle buske, som giver delvis afskærmning. Hvis denne Deutzia ikke kommer igang, køber jeg nogle buxbom og planter dér.

Overblik: Den måske syge Deutzia står til højre for midten, foran den hvidblomstrede Spiræa,
til venstre for havestolen, og man kan naturligvis ikke se den splejsede plante på dette billede

Her står vi på terrassen og kigger ned på det genstridige lille blomsterbed, skråningen til terrassen lavede jeg så den ikke skulle være farlig, ikke for stejl så terrassen ikke skrider (den har holdt i 13 år nu, så det fungerede).

Set fra terrassen, den nyplantede Deutzia (august sidste år) står i aftenlyset med småbitte blade
Billedet er ikke taget for at fremhæve Deutzia’en, men bare for at nyde den vindstille aften

Jeg er ikke helt sikker på, at det er Deutzia’en man ser på billedet ovenfor fra eftersommeren 2016; for der var også en fjerbusk, som jeg troede var en helårsbusk (det er en staude, som visner hen hvert år og som klippes ned). Hvis jeg håndluger det lille bed, håber jeg, at de blomstrende stauder formentlig få det bedre og vil kunne klare sig. De måtte gerne være selv-lugende.

Hvis man ser godt efter, kan man se hele planten som den så ud i år (9.maj) – men der er kun meget små blade, så det er svært at skelne den fra mylderet

Det er svært at få kameraet til at fokusere på blade i et mylder af andre blade, men man kan med lidt velvilie se Deutzia’en. For at få bladene tydeligere, prøvede jeg en anden vinkel.

Spørgsmålet er, om det er frost, som har fået bladene til at gå i stå, eller om den er syg af en virus, som farver kanterne røde:

Kan man få øje på Deutzia bladene?

Med lidt velvilie kan man se hele planten her

Seddelen fra købet har holdt tilvinterens rusk og regn og sne

Written by Donald

Wednesday, May 10, 2017 at 10:26 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with , ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er noget af en opgave læseren sættes på her. At finde deutzia’en er ingenlunde let, men det skal ikke undre om det er frosten, der bevirker, at bladene holder sig i ro. Sådan er det i udpræget grad med hortensia her.

    Jørgen

    Thursday, May 11, 2017 at 17:50 UTC

    • Ja undskyld at jeg overanstrenger læserens øjne –
      jeg havde håbet at texten hjalp med at få en fornemmelse af hvor planten stod og derefter tydeligt syn på bladene, hvor man kan se de røde rande.

      Jeg tror desværre at min fornemmelse er rigtig, den er blevet syg – svamp – og der må plantes noget andet.

      Donald

      Friday, May 12, 2017 at 14:14 UTC

  2. Giv den blot en chance. Det er slet ikke sikkert, at den fejler noget. Flytning i eftersommeren og derefter en så ublid maj måned.
    Det kan præge den for en tid; men vil næppe dræbe den.

    Hold frit omkring den og drys lidt god muldjord fra et muldskud eller lignende rundt om den et par gange i løbet af sæsonen for at give den mulighed for mere næring og sørg for, at den bliver vandet hyppigt. Den har slet ikke udviklet optimalt rodnet på den korte tid, den har været udplantet.

    natural2222

    Friday, May 12, 2017 at 17:12 UTC

    • Jeg er igang med at luge bedet – den kom først og har nu fået gødning og vand som du skriver, jeg kom i tanke om at jorden under den er fra byggeriet – men 1 meter nede er det jo ur-gammel og meget frugtbar jord, så hvis den overlever den første tid, så vil den nok blive normal.

      Den vil være pæn som skærm for terrassen uden at tage alt udsyn.

      Donald

      Wednesday, May 17, 2017 at 21:22 UTC


Leave a Reply

