Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Også i Gribskov har Lokalbanen gravet

with 2 comments

Dette og andre blog-indlæg er mest for min egen skyld. Problemerne omkring dræning og forsumpning fanger mig, fordi jeg har set nogle forkerte placeringer af byggerier. Jeg har set pæne huse blive revet ned, fordi de sætter sig i blød våd jord, og byggerier, som tager skade af indtrængende vand.

Jeg havde ikke troet, at Lokalbanen ville grave grøfter i Gribskov – men under turen rundt om Gribsø så jeg larvefodspor, en lille meget adræt gravemaskine havde brugt den bredeste del af stien og gravet lidt langs banelegemet ved Gribsø.

De jeg har talt med mener (ligesom Farmer) at det er dårligt arbejde. En teori går ud på at det er for at spare beskæring af træer langs banen, men – det tror jeg ikke holder. Hvis det er dræning, er det uheldigt eller dårligt arbejde. Jeg er så nysgerrig at jeg må spørge lokalrådet her om de har fået mere at vide.

Til orientering: Strækningen fra Hillerød til midt i Gribskov er ét spor. Det er anlagt som en lige bane, og det har åbenbart medført at den måtte gå igennem nogle lavninger, som trods grøfter gravet i 1800 tallet stadig er våde og som bevirker at sporene hele tiden forskyder sig nok til at hastigheden er max 40 km/t. De fleste steder er det nu klaret med flere skærver og hyppige eftersyn.

Når nu Naturstyrelsen ønsker at “føre skoven tilbage” så får Lokalbanen igen problemer med vand i banelegemet.

Banestrækningen sydpå mod Hillerød går her opad – ikke fare for forsumpning af banelegemet
Og iøvrigt smukt forår, ikke sandt?

En meget lille grøft – kan det tænkes at det kun er for at hindre træer i at gro der så beskæringsarbejdet minimeres?

Mod nord langs Gribsø – selve banelegemet og omliggende jord ligger en eller to meter over vandstanden i Gribsø

Det er først og fremmest nord for Gribsø, at der er alvorlige problemer med at banelegemet er lagt direkte i en sump – måske skulle jeg gå en tur ved sumpområderne en anden dag.

Written by Donald

Friday, May 5, 2017 at 21:04 UTC

Posted in Blogosofi, Vandbyggeri

Tagged with ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Håper du får vite mer av lokalrådet om denne sak. Ellers ønsker jeg deg en nydelig vår 🙂

    Birthe

    Sunday, May 7, 2017 at 8:43 UTC

    • I går var der endnu en lokal expert, som udtalte at Lokalbanen skulle gøre tingene på en anden måde. Men jeg er ikke sikker på at det fører til noget. I første omgang vil jeg rette forespørgsel til lokalrådet og kommunen.

      Donald

      Sunday, May 7, 2017 at 12:19 UTC


Leave a Reply

