Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Dræning langs Lokalbanens strækninger

Jeg valgte i dag at lægge endnu et billede fra i Onsdags (fra anemoneturen for 2 dage siden) af baneskråningen i Høbjerg Hegn, hvor jeg forudser at de vil få problemer med stabiliteten, med mindre der repareres og etableres bedre dræning.

Er skråningen for stejl?


Det er åbenbart i et forsøg på at dræne banevolden (tracé) at Lokal-banens teknikere har gravet grøfter her og der langs banen.

Når en skråning skal holde formen, skal den ikke være mere skrå end så og så meget fx, 45° – der er en hældningsgrad, som er karakteristisk for forskellige jordtyper, under den er skråningen stabil, med mindre det styrtregner. Og det gør det jo somme tider.

Vand har allerede samlet sig i grøften!

Her ved Vejby har der flere gange i løbet af et år kørt en stor skinnemaskine af den type, der kan ryste gruset op mellem skinnerne og banke skinnerne i millimenter-præcis position – fordi skinnerne hele tiden forskubber sig, og så er det farligt at køre hurtigt på skinnerne. Her og i Tisvilde er der også gravet grøfter langs banelegemet, og det er da godt. Men er det mon godt nok eller kun et halvhjertet forsøg?

Kommentarer …

Advertisements

Written by Donald

Friday, April 28, 2017 at 10:31 UTC

Posted in Vandbyggeri

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Uden at have det mindste forstand på hvorledes skåninger reagerer på vejrlig og togdrift, ser det umiddelbart noget faretruende ud på det øverste billede. Det er som om der er risiko for at det hele let kan falde nedad.

    Jørgen

    Friday, April 28, 2017 at 11:12 UTC

    • Ja, jeg synes også det ser faretruende ud – nye tog, som kører hurtigt, forventer at skinnerne ligger lige og helt stabilt.

      Donald

      Friday, April 28, 2017 at 11:45 UTC

  2. Det er forhåbentlig ikke halvhjertede forsøg, når det er noget med togstrækninger, men ja, lidt usikkert ser det ud 🙂
    Mht. det billede du har taget inde fra det smukke hegn, hvor der er lidt vand langs stien … der synes jeg ikke man skal foretage nogen dræning, men i videst muligt omfang lade naturen passe sig selv.

    Ellen

    Saturday, April 29, 2017 at 5:55 UTC

    • Man har genetableret vådområder langs med Ramløse Å’s udspring mellem Tibirke og Holløse (ved Tisvilde Hegn) og det er OK – men man skal ikke lade skovstrækninger langs banelegemet forfalde bare for at få flere biller og fugleføde. Vores veje og jernbaner er bygget på sump, – Danmark var indtil 1850 et moseland, i PV.Globs Mosefund-bog beskriver han det som eet stort mosedrag.

      Donald

      Saturday, April 29, 2017 at 10:32 UTC

  3. DK var stort set én stor sump, og det bliver det lynhurtigt igen, hvis ikke man husker sin historie.
    Den gravning på det lille billede står til ren dumpekarakter. Den vil virke selv-genfyldende ved store regnmængder. Det må være meningen, at der skal lægges en drænsslange eller opfyldes med mellemstore sten.

    DSB/Banedanmark eller hvad de nu kalder sig lige i øjeblikket er langt fra at være en velsmurt maskine. En af mine tidligere medarbejdere var en kort tid hos dem efter mange år i det private.
    Han var rystet! Både over hvor lidt der forventedes lavet i løbet af en dag og over det ringe ledelsesniveau.
    Dine billeder kunne godt ligne resultater at overstående.

    natural2222

    Sunday, April 30, 2017 at 4:49 UTC

    • Jeg har spurgt mig for, og det er dårligt arbejde som er gjort for at spare på vedligehold, beskæring af grene på træer der står tæt på banen. Der er også gravet små grøfter i Gribskov (den største/længste skovstrækning).

      Jeg kan ikke få mening i det hvis ikke det var for at dræne.

      Donald

      Wednesday, May 3, 2017 at 12:46 UTC


Comments are closed.