Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Bliver man forkølet af kulde?

with 5 comments

Måske på tide at komme afsted igen trods kulde og blæst?

Forleden cyklede jeg en tur uden stort halstørklæde, og kunne godt mærke at halsen blev kold mens kroppen var varm. Jeg tænkte ikke andet end at det er fantastisk, som man kan kompensere for mindre temperaturændringer og at min grønlandske kursist for 15 år siden havde ret i at når det er 5°C, så er det varmt!

Men dagen efter vågnede jeg med ondt i halsen.

Er det så fordi det var koldt eller fordi jeg var sammen med 20 mennesker, som jeg ikke havde set i lang tid, to dage før?

(Jeg må tilføje, at jeg alligevel gik en tur i går og morede mig med at sno mit nye halstørklæde 2 gange om halsen, så hals og hoved havde det godt og varmt – og halsbetændelsen/forkølelsen blev ikke værre).

Written by Donald

Friday, April 21, 2017 at 12:25 UTC

Posted in Brok

Tagged with ,

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej, men hvis virus har gode vækstbetingelser, bliver man det, har jeg forstået.

    Jørgen

    Friday, April 21, 2017 at 13:33 UTC

    • Tilføjelse: God bedring.

      Jørgen

      Friday, April 21, 2017 at 13:33 UTC

    • Ja, det må være neddrosling af blodtilstrømningen og dermed immunsystemet, som gør at vira får lettere spil. Det må være forklaringen. Jeg tror at et stort halstørklæde, tandbørstning, gurgling og vitamintilskud kan hjælpe kroppens immunsystem.

      Tak for ønske om god bedring – jeg har det allerede bedre.

      Donald

      Friday, April 21, 2017 at 16:18 UTC

  2. Det kommer an på … du bliver ikke forkølet af kulden i sig selv.
    Man lavede engang et forsøg, hvor folk sad med fødderne i isvand, til de overhovedet ikke kunne holde det ud mere, og de blev ikke spor syge af det. Men det er rigtigt, som Jørgen siger, at hvis kroppen har travlt med så meget andet, kan virus og bakterier boltre sig, og så bliver man syg.
    Med andre ord, så er det farligere at opholde sig blandt andre mennesker, som spytter alskens ækle sager i hovedet på os.

    Ellen

    Friday, April 21, 2017 at 20:42 UTC

    • Jeg tænkte nok at der var både for og imod.
      Gad vide hvem der betaler folk for at sidde i fødderne med isvand. Somme tider slår det én, at der må være andre måder at forsøge sig på. Kunne man ikke bare måle på en fisker i Nordsøen om vinteren? Nånej, han holder jo netop fødderne varme. Men alligevel. 🙂
      Jørgen har jo desværre nok ret, at vores små kæledyr, bakterierne og virusserne stortrives, når immunsystemet bliver frosset ned.
      🙂

      Det med andre mennesker som spytter alskens sager, det har jeg hørt ikke kun gælder dem, der harker og hoster og spytter, men at man i en meters afstand fra en anden person får lidt af hans vira gennem luften, og at det er derfor nye varianter af influenza-vira er så farlige. De er alt for gode til at sprede sig, host-eller-ej.

      Donald

      Saturday, April 22, 2017 at 10:39 UTC


Leave a Reply

