Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ukrudtsbrænder har sinket snerle mellem fliserne kraftigt

Koldt vejr, men snerle og græs vokser også ved lave temperaturer

Understregning: Dette er ikke et planterådgivnings-website, jeg synes bare det er vigtigt at huske at man kan bekæmpe snerle mv. mellem fliser med en gasbrænder. Snerle har dybe vandrette rødder, den kravler sidelæns, og ligesom isbjerge er de 2/3 under overfladen, så planten vil blive ved med at skyde, selv om man får bremset den kraftigt. Man bruger en gasbrænder i det tidlige forår – mange gange!

Det er tydeligt at de første skud er visnet efter svidnng

Man kan lige skimte et nyt skud, som kommer frem bagved de svedne.

Billedet medtager min havedør så man kan se at det faktisk er min terrasse, der er under behandling (og den skal også under andenbehandling, den skal males)

Der skal males – ja, jeg ved det godt.

Written by Donald

Friday, April 14, 2017 at 17:49 UTC

Posted in Brok, Byggeri

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ved en afbrænding, uanset naturlig eller med gas osv, vil planten “lukke ned” ved svidestedet. Og det vil som regel være lige over jordoverfladen. Altså ikke nede ved vækstzonen. Så efter et stykke tid vil der skyde en ny stængel op fra roden. Og højst sandsynligt vil den have lagret næring nok til at kunne gøre dette et par gange. Nogle planter, træer f.eks., kan leve videre i roden i over 100 år, og så skyde igen. Naturligt sået skov danner et forbundet rodnet, så de artsmæssigt kan understøtte hinanden, og altså lede sukkervæske til hinanden. De kan endda afgøre, om de nye planter er eget afkom, og så amme deres børn.
    Via dette fælles rodnet, men også svampemycelier, er planter, herunder træer, altså på deres eget internet, og kan fortælle hinanden om farer, der nærmer sig, insektangreb f.eks. Så kan de i god tid sætte en produktion af antistoffer igang. Lige som når vi bliver vaccineret. De kan endda tilkalde snyltehvepse via duftstoffer, så specifikke gnavende larver bliver angrebet af de rette snyltehvepse, f.eks. Det sker bl.a hos vilde tobaksplanter, men også i majs, og vilde roser. Og bøgetræer.
    Så hvis du vil have død på de smukke snerler, skal du skolde dem, evt med saltet kartoffelvand: en skoldning, eller blanchering, sprænger cellevæggene i planten, det kan planten ikke lugge af for, og så udtørrer den nemmere. Måske skal du gentage. Og husk også: en gasbrænder kan efterlade gløder, min datter har ret travlt på akutmodtagelsen pga folk, der pludseligt skal til at slukke ildebrande, men selvfølgeligt giver beskæresaksen sår, og trampoliner brækkede arme: Foråret er over os, og kun en tåbe frygter ikke haven! 🙂

    AagePK

    Saturday, April 15, 2017 at 21:07 UTC

    • Jeg ved ikke hvordan det fungerer, eller om det overhovedet fungerer; der står i gasbrænder-vejledninger, at man ikke skal “svide” men “koge” planten, hvorved toppen sender signaler til roden om at detteher går ikke så godt – vi kan lige så godt dø nu.

      Men hvad ved jeg, jeg prøver – og detteher gas-“kogning” ser ud til at virke. De her snerler var grønne efter at jeg havde været der med gasbrænderen, men døde 2 dage efter.

      Det burde jeg nok have skrevet under billederne (rettes nu).

      Men tak for kommentarerne, det er jo et farligt emne med mange implikationer. De smukke “marksnerler” må gerne gro andre steder, men på fliserne er det meningen at man skal kunne gå uden at få grønne hænder – øh – fødder. 🙂

      Donald

      Sunday, April 16, 2017 at 12:23 UTC

  2. Hej Donald, Jeg tror stadig mine kommentarer er havnet i dit spamfilter. Kunne du venligst markere dem som ikke-spam.

    Jørgen

    Sunday, April 16, 2017 at 5:27 UTC

    • Det var ærgeligt, men nu er kommentarerne hevet ud af spam-filteret. Jeg kan ikke forstå, hvorfor de er havnet dér. På et tidspunkt var der Farmers kommentarer, som gang på gang havnede spam-kurven. Jeg har ellers ikke haft problemer med spamfilteret i de sidste mange måneder.

      Donald

      Sunday, April 16, 2017 at 12:02 UTC

  3. Drop brænderen og det kogende vand, og brug et kemikalie, som specifikt dræber det du ikke ønsker: En- og tokimbladede planter.
    Ved de rabiate metoder brænding og skoldning dræbes alt liv hvor behandlingen rammer og CO2-forbruget er enormt (Hvis ellers nogen kæres om den balance længere).

    natural2222

    Sunday, April 16, 2017 at 8:13 UTC

    • (Det allerede kogende kartoffelvand undtaget, naturligvis. Det er en fin CO2-neutalt metode, som så blot stadigvæk er altdræbende.)

      natural2222

      Sunday, April 16, 2017 at 8:15 UTC

      • Jeg må prøve igen med kartoffelvand i flisemellemrum, men det tror jeg nu ikke er en god ide, der er ikke ret meget kogende vand, der når ned mellem stenene.

        Donald

        Sunday, April 16, 2017 at 12:19 UTC

    • OK – jeg finder ud af noget. Jeg var ellers skuffet ovre engang jeg prøvede “Plænerens” og fandt ud af at det ikke virkede mod rodukrudt med lange rødder – de stakkels mælkebøtter så ud som om de voksede hurtigere og blev helt forvredne.

      Donald

      Sunday, April 16, 2017 at 12:15 UTC

  4. Alltid noe å slåss med, snerler er ikke unntatt 🙂
    klem på deg 🙂

    Mormor

    Sunday, April 16, 2017 at 11:43 UTC

    • Ja – der er underholdning til hver eneste dag 🙂
      Klem på dig! ❤ 🙂

      Donald

      Sunday, April 16, 2017 at 12:20 UTC


Comments are closed.