Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Påske-information

Mennesker og Tro: Rita Nielsen om mødet med døden
Sendt: DR P1, I dag, Start kl. 13:03 – Slutter 13:30

Rita Nielsen, sygeplejerske på Hospits. Velkommen.

Hvad er det vigtigste for os, når vi skal dø?

Det vigtigste for os, når vi skal dø, det tror jeg, det er faktisk at vi har levet, for hvis man virkelig har levet, så er det min erfaring at så er det faktisk ikke så vanskeligt igen at dø.

(Undskyld mig. Da jeg hørte det hoppede jeg i stolen. Erfaring – behøver måske ikke at være éns egen oplevelse, jeg forstår godt hvad hun mener, og jeg er bare så glad for ordvalget.) 💡 😯

Written by Donald

Wednesday, April 12, 2017 at 12:44 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hadde hun dødd, siden hun kunne snakke om erfaring?
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Wednesday, April 12, 2017 at 12:56 UTC

    • Ja, det var også det første jeg tænkte. Jeg har tilføjet at citatet er fra indledningen til en DR.dk (Dansk Radio) udsendelse kaldet “Mennesker og Tro”, og at jeg forstår hvad hun siger. “Min erfaring” henviser naturligvis til hendes arbejde som sygeplejerske på et hospits, et hospital, hvor man hjælper folk som er terminal-patienter, d.v.s. patienter, som man ikke tror, at man kan kurere. Her har hun mødt mennesker, som er glade og tilfredse og kan se tilbage på et liv med gode oplevelser.

      Donald

      Wednesday, April 12, 2017 at 21:30 UTC

      • Det er nok så, men det blir litt rart synes jeg. 🙂
        Klem på deg 🙂

        Mormor

        Thursday, April 13, 2017 at 8:27 UTC

        • Nu snakker de sør’me norsk igen, men det gør ingenting, det lyder SÅ rart! 🙂

          AagePK

          Thursday, April 13, 2017 at 18:04 UTC

          • Det er hyggelig Aage PK at du synes det er rart 🙂 God påske 🙂

            Mormor

            Friday, April 14, 2017 at 8:36 UTC

            • He-he! 🙂 Og tak i lige måde! 🙂

              AagePK

              Friday, April 14, 2017 at 9:50 UTC

  2. Det er dog forfærdeligt, ikke så meget at hun taler om erfaring, men at hun taler om “igen at dø”. Hvad mon hun faktisk, jvf. brugen heraf, mener hermed.

    Jørgen

    Wednesday, April 12, 2017 at 15:11 UTC

  3. Altså, tro det, eller ej: jeg har prøvet. At døe, altså. Det var på Svendborg Sygehus. Der var en overlæge, en reservelæge, en sygeplejerske (hun var fra Norge og hed Aase, hun var godt nok sød!), så var der en anæstesi-sygeplejerske og en ditto do læge.
    Først præsenterede overlægen de forskellige, og hvad de skulle: ” Hende der skal komme afslappende og bedøvende væsker i din kanyle, ham der slal kontrollere, at hun gør det rigtigt, Aase skal bare se til, og reservelægen skal trykke på knappen, ok?” “Og dig,” sagde jeg så, “Skal du holde mig i hånden?” Nej, det ville han da så nødig!
    Jeg skulle nemlig udsættes for det, som hedder en dc-konvertering, dvs: at man udsætter mit hjerte for et elektrisk stød, der standser hjerteslaget. Yes: man slår dig ihjel med strøm, electrucianing, er det ikke det, det hedder, når man bliver “slået ihjel” med strøm?
    Og det blev jeg så: jeg mærkede tydeligt den kulde, der ramte min vene i højre hånd, og fulgte den, til armbøjningen: dér mistede jeg bevidstheden, og mødtes pludseligt med alle dem, der var døde før mig, men som jeg kunne huske. Det var ligesom min fødselsdag i 1953: da sad vi alle samlet om kaffebordet i Langegade 24 b, 2.sal midt for, i Slesvig: min mor, min mormor, min oldemor. Hvorfor var der kun kvinder? Det fandt jegh aldrig ud af, før Aase kaldte:” Nu kan du godt vågne!”
    Mit hjerteflimmer var dog ikke overstået, og de ville prøve en gang til. Det blev dog afbrudt: jeg var ikke egnet til den behandling: når man ikke vil konvertere, må man have ab(so)lution, og det fik jeg så, 3 x Radiofrekvensablation, i 2012, 13 og -14, og nu kører hjertet rimeligt.
    Men det er da sjovt at have på sit cv: slået ihjel, osv.

    AagePK

    Thursday, April 13, 2017 at 0:02 UTC

    • Ja, så har du prøvet mere end jeg. De gange, jeg er “gået ud” har jeg drømt meget livagtigt, fløj rundt og så alle de smukke steder hvor jeg godt kunne lide at være – på skovtur ved Mølleåen ved Springforbi! 🙂

      Jeg kan godt huske, at du har fortalt om en tur til Skelskør for en behandling, men jeg kunne ikke huske at du har været på Svendborg Sygehus for konvertering. Jeg har tit undret mig over, at mit hjerte stadig slår, det må være et trættende og ensformigt arbejde. Somme tider kan jeg mærke at det giver et ordentligt drøn, og så holder det pause (eller rettere de næste slag er meget små). Min bror siger han har fået hjerteflimmer, og jeg fortalte at du havde gjort noget ved det og at man ikke skal give op.

      Donald

      Thursday, April 13, 2017 at 0:23 UTC


Comments are closed.