Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for April 11th, 2017

Ru brædder samler støv og spindelvæv

with 4 comments

Carporten blev bygget for 20 år siden af et “byggesæt” fra Værebro Tømmerhandel. Det gik op for mig at de fleste “byggesæt” er dyrere end træ og tagsten købt efter egen indkøbsliste! så pas på med den slags.

Pænt 19mm bræt fra en annonce (XL-byg)

Men hvad der også gik op for mig var, at “ru brædder” er mange forskellige kvaliteter. Jeg har prøvet at søge på Google efter billeder af ru brædder, men der er ikke nogen, der er så ru som de brædder, som vi brugte til min carport.

Har man brugt en sløv sav? Når jeg ser savværksvideoer, saver de store save pænere (glattere) end disse brædder er savet.

Jeg har hørt at efter 20 år bør man give træbeskyttelse, selv om brædderne er trykimprægnerede.

En nabo sagde, at brædder som disse her kræver mere maling/træbeskyttelse/Gori (ingen reklame her, andre mærker er også gode). Mon merudgiften til Gori er større end besparelsen ved at bruge billige, ru brædder?

Et par brædder i carporten før børstning

De samme brædder efter fejning med kost og derefter børstning med stålbørste
afbørstnings-støv og splinter ses til højre på fodremmen

============================================================

Brædderne kan genkendes fra det ene billede til det andet på en knast, der er yderst til højre på første billede og en cementsokkel, som bærer stolpe og fodrem, – men det kunne være gjort meget bedre.

Jeg er meget glad for at have overskud til at gå i gang med vedligehold. For 3 år siden fik jeg malet en køkkenvæg, og siden da har jeg næsten ikke fået lavet andet end minimal rengøring.

Written by Donald

Tuesday, April 11, 2017 at 23:10 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with