Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vild rose – må ikke længere sælges i plantebutikker

with 7 comments

Da jeg gik ud mellem buskadserne blev jeg fanget i et baghold – det viste sig at være torne

Jeg opdagede, at der var 5 skud, høje langskud, som må være kommet sidste år uden at jeg havde opdaget det, og nu fulde af knopper. Det ligner en rod af en potterose, som jeg fik af min mor for mange år siden og som jeg lod stå i jorden ved terrassen og regnede med at den døde. Den spredte sig med rodskud. Den har forfærdelig skarpe torne.

Der er også torne på de nye skud

Jeg har ikke handsker, som er tykke nok til disse genstridige vildskud

Jeg gætter at den lille nydelige rose var podet på denne vildroserod. Just i dag hørte jeg, at man vil forbyde at der sælges roser af den invasive art (denneher er definitivt en invasiv art, den har spredt sig med rodskud over 3 meter.) Man vil holde Rosa rugosa nede langs sommerhus-kysterne, så er det jo rimeligt nok at man forbyder salg af den forfærdelige plante.

Derfor kom jeg til at tænke på, om det så kun er hvis den sælges som “hybenrose”, eller om det også er forbudt at sælge andre roser, som er podet på denne rod? Jeg fatter ikke, at man har fundet på at dyrke roser – og fatter slet ikke at man har brugt sådan nogle vilde rødder, solgt til intetanende bymennesker, som tror at man kan plante dem ud i en have.

Jeg er nødt til at klikke det sidste billede større, hvis jeg skal kunne se tornene.

Bambusserne har fået lov at stå, fordi et musikalsk bekendtskab engang sagde, at de var det smukkeste i haven – men det var dengang!

I midten af billedet kan man se 5-6 tynde lange tornede skud – midt i vildnisset.
Gad vide om jeg kan rense de her bede – det ser ret vildt ud nu

Written by Donald

Monday, April 10, 2017 at 22:34 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ingen poder/okulerer -så vidt jeg ved- på en rosa rugosa-grundstamme.
    Jeg mener, at det er rosa multiflora man bruger som grundstamme og har brugt i utallige år. Dine billeder ligner også multiflora.

    Rugosa har mere tætsiddende torne.

    natural2222

    Tuesday, April 11, 2017 at 2:53 UTC

    • OK – der findes opslag og meget information om multiflora, tak for oplysningen!

      Donald

      Tuesday, April 11, 2017 at 8:16 UTC

  2. Man skal vælge sine roser med omhu!

    Jørgen

    Tuesday, April 11, 2017 at 8:05 UTC

  3. Det handler om at plante rosen så dybt, at alle vækstpunkter under podestedet/okuleringsstedet kommer under jordoverfladen. Derved nedsættes risikoen for vildskud væsentligt.

    natural2222

    Tuesday, April 11, 2017 at 8:40 UTC

    • Kan man bruge samme metode med en fødevareminister? 🙂

      AagePK

      Wednesday, April 12, 2017 at 6:17 UTC


Leave a Reply

