Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Det må være et træskaft

Mine rustfri knive ruster i opvaskemaskinen. Og de er for tunge i den ene ende. Når man alligevel ikke kan vaske dem i opvaskemaskine, kan man lige så godt bruge nogen, der er lidt pænere.

Jeg fandt nogle andre knive, som jeg godt kan lide, især den til venstre med lyst skaft. Mutual, Hiram Wild, Sheffield, står der. Det er sikkert det, man kalder en frokostkniv. Skik og brug ved middagsborde har jo ændret sig – og jeg bruger kun middagsbordet til at spise ved, når jeg har gæster (4-5 gange om året? det er ikke meget.)

Skafterne på de mørke knive må være lavet af træ. Men hvad slags træ er det? Det ligner gribebrættet på en “billig” violin, mørkt, men ikke helt sort, og der er mange slags “ibenholz”. Jeg tror de kan blive pæne, hvis man renser og polerer skaft og klingens fod.

Længst til højre: har fået lidt olivenolie
Til venstre: Er det plastic eller hvad?

Written by Donald

Friday, April 7, 2017 at 11:37 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hva slags tre det er skal jeg ikke kunne si, men det går fint å få dem pene igjen.
    Vask og tørk godt, sett skaftet inn med olje, vær raus og la det være på en ti minutters tid. Tørk av overskytende olje og gni skaftet med en myk klut eller mykt husholdningspapir.
    Funker fint på mine 🙂
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Friday, April 7, 2017 at 11:45 UTC

    • Det lyder godt – tak for råd! Klem på dig 🙂 ❤

      Donald

      Friday, April 7, 2017 at 12:08 UTC

  2. Da jeg for mange år siden røg pibe, gned jeg den undertiden på næsen og dette næsefedt fik piben til at skinne. Måske kan man også gøre sådan med knivene. Næsen har man jo i nærheden hele tiden.

    Jørgen

    Friday, April 7, 2017 at 13:31 UTC

    • Til den sidste sætning kan man tilføje: “Forhåbentlig”.
      Jeg troede først at skafterne var af noget kunststof-agtigt noget, men det ligner træ og suger til sig som træ. Min nabos sviger-datter in spe kaldte sig pibemager (for sjov, nærmest) og lavede piber en gang imellem, og dér bruger man voks til at polere træet. Jeg har røget lidt pibe og ved godt at næsefedt også kan bruges 🙂

      Donald

      Saturday, April 8, 2017 at 19:42 UTC


Comments are closed.