Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for April 7th, 2017

Det må være et træskaft

with 4 comments

Mine rustfri knive ruster i opvaskemaskinen. Og de er for tunge i den ene ende. Når man alligevel ikke kan vaske dem i opvaskemaskine, kan man lige så godt bruge nogen, der er lidt pænere.

Jeg fandt nogle andre knive, som jeg godt kan lide, især den til venstre med lyst skaft. Mutual, Hiram Wild, Sheffield, står der. Det er sikkert det, man kalder en frokostkniv. Skik og brug ved middagsborde har jo ændret sig – og jeg bruger kun middagsbordet til at spise ved, når jeg har gæster (4-5 gange om året? det er ikke meget.)

Skafterne på de mørke knive må være lavet af træ. Men hvad slags træ er det? Det ligner gribebrættet på en “billig” violin, mørkt, men ikke helt sort, og der er mange slags “ibenholz”. Jeg tror de kan blive pæne, hvis man renser og polerer skaft og klingens fod.

Længst til højre: har fået lidt olivenolie
Til venstre: Er det plastic eller hvad?

Written by Donald

Friday, April 7, 2017 at 11:37 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with ,

Min yndlings-køkkenkniv

with 4 comments

Zwilling-stål urtekniv med buet skær som på en almindelig kniv, 624 svenske kroner

Men hvis man kalder en kniv med retlinet (lige, ret, ligeret, horisontalt …) skær for en “urtekniv”, hvad kalder man så disse typer kniv? Min yndlingskniv, nederst, kan (næsten) alt, undtagen skrælle kartofler.

Den til højre, Zwilling stål højkvalitets kniv, kaldes af forretningen Zwilling Twin Cuisine Urtekniv 10 cm.

Købt i et supermarked i Holland i 1981 for næsten ingen penge

Written by Donald

Friday, April 7, 2017 at 11:29 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with