Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Damekniv

Her kan man se billede af en damekniv og hvis man bladrer videre, mange andre kunstfærdigt forarbejdede knive: http://www.2hoff.dk/Kniv39.htm

Såkaldt “damekniv”.
Den er faktisk ganske fortrinlig til at brække rådyr med

Knivblad (blade): Materiale (material): Fjederstål
Skæfte (Shaft) Materiale (material): Fjederstål
Skede (sheat): Materiale (material): Rårand

Steen Hoffmann, Harløsevej 226,
3400 Hillerød

I Norge er en damekniv noget andet, som skal passe til “bunad” folkedragten – en lille dolk med læderskede som det fx vises her:
www.norskebunader.no

Written by Donald

Saturday, April 1, 2017 at 0:01 UTC

Posted in Ord

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej, kvindekniv fra vikingetiden. 🙂

    AagePK

    Saturday, April 1, 2017 at 16:36 UTC

    • Ja jeg synes heller ikke det lignede en urtekniv eller en bunads-kniv, som nordmændene viser på siden for ting til bunader. Kvindekniv og damekniv kunne man måske antage var en slags synonymer, eftersom de fleste damer er kvinder?

      Donald

      Saturday, April 1, 2017 at 18:46 UTC

  2. Der er gang i den. Jeg så også den viste kniv. Hvad hed damer eller kvinder i vikingetiden?

    Jørgen

    Saturday, April 1, 2017 at 18:02 UTC

    • Det siges at kvindefrigørelsen begyndte i vikingetiden …

      Donald

      Saturday, April 1, 2017 at 18:55 UTC

      • Kvindefrigørelse? Fra hvad dog: deres tankespind, Ideosynkrasi, lom at det er dem, og ikke mændene, der undertrykte i eget hjem: hvor mange mænd har ikke måtte stille deres store højtalere ned i kælderen den dag, en kvinde flyttede ind? Jeg spørger bare!
        Mine to Lowther Ace-horn står da heldigvis der, hvor de skal, her i huset støtter vi hinanden, og er begge ret frigjorte. 🙂

        AagePK

        Sunday, April 2, 2017 at 8:10 UTC

        • Jeg har hørt om Lowther Horn før, måske i forbindelse med at min skolekammerat interesserede sig for den bedst mulige gengivelse af klassisk musik, muligvis i min tid som musikmedarbejder i DR.

          Disse erindringer og den rosende omtale af frigjortheden som parallel til frigørelse (Det Danske Sprog ™ har mange finurlige nuancer) fik mig til at søge på Lowther Ace Horn og lignende og derved fandt jeg flg. billede:

          Donald

          Sunday, April 2, 2017 at 11:42 UTC

        • Selve ideen med et horn fremstår bedre af et billede af adskilte horn (men lige denne model er ikke “Lowther”)

          Der er (eller var) noget status ved at have fine HI-FI stereo-anlæg, egentlig meget parallelt til dette at have et klaver (flygel) stående i sin dagligstue. Et flygel kan være et smukt instrument, og klaver-forretninger og pianoværksteder ved udmærket godt, at polering af case/møbeloverfladen er mere vigtig end om mekanikken (hamre og dæmpere, anslags-escapement mv) har det godt.

          Donald

          Sunday, April 2, 2017 at 11:43 UTC


Comments are closed.