Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Post Danmark har ikke råd til at dø

Post Danmark er en saga blot, men deres skiltning har de ikke haft råd til at fjerne. Billedet er taget i Torsdags (Beklager den helt hvide himmel, skyerne makkede ikke ret).

Dengang man lejede sig ind i den nedlagte kontormøbelfabrik og troede at nu skulle der tjenes penge på pakker

Der er delte meninger om hvorfor Posten ikke kunne overleve som et firma, der leverer pakker, reklamer og aviser.

Der er foreløbig ingen, som har krævet, at staten skulle støtte posten fordi man har unddraget sig post-tjenesten ved at etablere en ebox, et iøvrigt udmærket system, hvis bare man kunne blive enige om at bruge text og billeder i et format, som er i et godkendt, standardiseret format. Når man unddrager sig pligten til at sende papirbreve skulle man tro at man måtte betale en vis erstatning til dem, der havde arbejdet med at expedere papirbreve.

Der skal jo være en måde at udsende hhv. officielle, anbefalede (papir)breve, så som stævninger, indkaldelser til hospitaler og medicin fra hospitalerne, forsvarlig værnepligt, forretningskontrakter til underskrift, og breve fra udlandet osv.

Written by Donald

Monday, March 27, 2017 at 11:45 UTC

Posted in Brok

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tror ikke de bryr seg så mye om det. Penger skal ikke ødes, men spares, at folk ikke får posten sin, gjør ingenting.
    Og skulle de betale erstatning? Hm …
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Monday, March 27, 2017 at 12:32 UTC

    • Jeg er bange for at du har ret, Mormor! 🙄
      Klem på dig 🙂

      Donald

      Monday, March 27, 2017 at 14:14 UTC

  2. “ebox, et iøvrigt udmærket system”

    Det kommer vel an på, hvem der oplever det. Jeg finder det uendeligt irriterende at få en e-mail om, at der er en meddelelse til mig uden så meget som en antydning af, hvad det kan være, hvilket tvinger mig til straks at logge ind, hvilket igen tvinger mig til at bakse med NemID for at finde ud af, om det er noget, der haster. Udmærket? For hvem???

    Rasmine

    Monday, March 27, 2017 at 12:50 UTC

    • Jeg håber ikke du læste det som at papirpost var overflødig og skulle erstattes, næhæ! at Ebox er “udmærket” betyder

      1) at det er sikkert på en måde, som er svært at hacke.
      (Men jeg har hørt noget om at nogle irrelevante personer havde fået en lytteforbindelse på serveren, så det er ikke 100% sikkert, – ligesom papirpost uden anbefaling heller ikke er retsgyldigt).

      2) ebox.dk kan ikke skrive noget om hvad der står i “rudekuverten” på ebox uden at risikere at tingene bliver afsløret for trediepart, som ikke må få den slags information. Den mail du får kunne (hvis den var udenfor gmail) blive aflyttet/aflæst så nemt som ingenting af dygtige spioner/kriminelle.

      Udmærket? Nej jeg synes også det er møg irriterende. Men det er OK ud fra en sikkerheds-betragtning.
      Nej jeg kan heller ikke fordrage NemID og login, og undrer mig over at teknologi-freaks har fået så meget at skulle have sagt uden at forstå problemerne, som er både juridiske, økonomiske og menneskeligt-irriterende. !!!

      😈

      Donald

      Monday, March 27, 2017 at 14:20 UTC

      • Jeg vil hellere have papirbreve end være tvunget til at bakse med e-boks, men det skulle såmænd ikke undre mig, om man nu vil påstå, at papirbreve ikke er sikre nok. Hvor meget af den offentlige post mon egentlig har brug for den grad af sikkerhed. Jeg har i alt fald aldrig modtaget noget fra det offentlige, som det ville have været en katastrofe, at andre havde fået fingre i.

        Jeg er meget glad for min computer som arbejdsredskab, men jeg er dødtræt af at være tvunget til at bruge den til alt muligt andet.

        Rasmine

        Monday, March 27, 2017 at 15:54 UTC

        • Papirbreve var ikke så “sikre” – man kunne hævde at man ikke havde fået dem og i nogle få tilfælde var det jo også rigtigt; og som du siger var det sjældent af større vigtighed.
          Teknologi-fikserethed må bekæmpes med viden.

          Donald

          Tuesday, March 28, 2017 at 13:42 UTC

  3. Jeg synes, at e-boks er en glimrende løsning, som jeg på ingen måde kan blive irriteret over, og som jeg sagtens kan leve med i min egen hverdag, men der skal jo nogen til at klare sagerne, når jeg skal sende breve og pakker til England, hvilket jeg forhåbentlig skal i mange år endnu.
    Og herrestegudheden – det tager mig kortere tid at logge ind på Nem-ID end det tager at gå ud til postkassen, låse den op, tage hvad der måtte være, låse og gå tilbage igen og åbne kuverten 🙂
    Mon ikke det snarere er forandringsparatheden, det kniber lidt med sommetider? (Og nu bliver jeg uvenner med mange!)

    Ellen

    Monday, March 27, 2017 at 15:12 UTC

    • Uvenner? Nej mon dog, det er gode argumenter. Vi har brug for både ebox (ja, de staver det e-boks men man kan godt nøjes med at skrive ebox.dk i URL-linien) og vi har brug for papir og pakkepost, alle mine fornufts-hjernevindinger siger mig at det må kunne organiseres, så det kan betale sig. De nyheder, der har været om at PostNord brugte penge på experimenteren med andre forretningsområder, er noget man bør grave mere i.

      Donald

      Tuesday, March 28, 2017 at 13:32 UTC

  4. A ptopos Ellens bemærkning om, at det er mere besværligt med en brevkasse: For ikke særlig længe siden fik man sin post ind ad brevsprækken i sin entredør.

    Jeg synes, at forandringsparathed nærmest er blevet en religion. Man er blevet for ukritisk over for især it-baserede forandringer. Jeg har et stille håb om, at begejstringen for it-baseret forandring for forandringens skyld vil aftage med tiden.

    Rasmine

    Monday, March 27, 2017 at 16:06 UTC

    • Postkasser i Parcehusområder har været ude ved vejen i mere end 30 år. Men jeg forstår godt hvad du mener, i min barndoms lejlighed kom posten ind ad brevsprækken i døren. Senere måtte man spærre brevsprækker pga. indbrudsfare og senere igen skulle der oprettes reoler af postkasser nederst ved trappeopgangsdøren.

      Donald

      Tuesday, March 28, 2017 at 13:34 UTC

  5. Det er vist gået for hurtigt i Danmark med at afskaffe breveforsendelser.
    Netop i dag har jeg hentet medicin på sygehuset i Roskilde. Ved opringning om, at medicinen var klar til afhentning, blev jeg spurgt om, hvorvidt jeg kunne nå at hente den i dag, idet man ikke gerne ville sende den med posten, da det jo ikke var til at vide hvornår medicinen ville nå frem. Det var ikke et problem i gamle dage. Og medicinen kunne ikke sendes til ebox.
    Heldigvis har jeg stadig mulighed for at køre bil og klare opgaven, men hvordan bliver det når denne mulighed ikke eksisterer.
    Det er umådelig trist at vi har indrettet så Posten ikke fungerer.

    Jørgen

    Monday, March 27, 2017 at 18:00 UTC

    • Det er en skam, det er ærgeligt, dårligt, at du har måttet hente medicin selv – jeg ville sådan ønske at jeg var ung og kunne gå i gang med en karriere som postvæsen-reformator. Men det er her, man begynder undrende at spørge om de, der har ansat direktører i toppen af Post (og andre stats-væsener) har været for teknologi-fikserede og ikke har vidst, hvad deres handlinger medførte? Ligesom Lykketoft har fortrudt privatisering af TeleDanmark og Kbh.Havn?

      Post Giro var vist også en meget god forretning, som blev lukket af politiske årsager.

      Vi må ønske os et stats-postvæsen, som får en god start og som skal indrette sig efter brev- og pakkemængder.

      Donald

      Tuesday, March 28, 2017 at 13:40 UTC


Comments are closed.