Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvorfor er nogle biler legendariske

with 8 comments

Følgende indlæg skal ikke læses! Det er blot min private undren over en moderne bil i millionklassen med et retro-design, og med noget, som af de fleste experter regnes som en uheldig konstruktion: Motor bagi.

En Porsche skal være luftkølet (men har ikke været det siden 1998) og have motoren bagi – men er motoren virkelig bagi ligesom i de gamle, oprindelige Porsche-biler?

Fra Wikipedia:

Developments
1952 Porsche 356 K/9-1 Prototype

In post-war Germany, parts were generally in short supply, so the 356 automobile used components from the Volkswagen Beetle, including the engine case from its internal combustion engine, transmission, and several parts used in the suspension. The 356, however, had several evolutionary stages, A, B, and C, while in production, and most Volkswagen-sourced parts were replaced by Porsche-made parts. Beginning in 1954 the 356s engines started utilizing engine cases designed specifically for the 356.

Jeg kunne ikke finde nogen forklaring på, hvordan Porsche undgår at den bedste sællert 911 undgår at vægten er for stor bagi. Dens succes er formentlig baseret på nostalgi af en slags; der er foretaget mange ændringer – de har fx. 4 hjulstræk – men motoren ligger stadig ved bagaxelen. Har de lagt bly foran, eller har de rykket moteren længere frem, så den er en “centermotor”?

The 911 has become Porsche’s most well-known and iconic model – successful on the race-track, in rallies, and in terms of road car sales. Far more than any other model, the Porsche brand is defined by the 911. It remains in production; however, after several generations of revision, current-model 911s share only the basic mechanical configuration of a rear-engined, six-cylinder coupé, and basic styling cues with the original car.

The first Chief Executive Officer (CEO) of Porsche AG was Dr. Ernst Fuhrmann, who had been working in the company’s engine development division. […]

He planned to cease the 911 during the 1970s and replace it with the V8-front engined grand sportswagon 928. As we know today, the 911 outlived the 928 by far. Fuhrmann was replaced in the early 1980s by Peter W. Schutz, an American manager and self-proclaimed 911 aficionado.

[…]

In mid-2006, after years of the Boxster (and later the Cayenne) as the best selling Porsche in North America, the 911 regained its position as Porsche’s best-seller in the region. The Cayenne and 911 have cycled as the top-selling model since. In Germany, the 911 outsells the Boxster/Cayman and Cayenne.

[…]

The company currently [2017] produces Porsche 911, Boxster and Cayman sports cars, the Cayenne and Macan sport utility vehicles and the four-door Panamera.

Det eneste “hint” jeg kunne finde om hvordan Porsche har arbejdet med den uheldige motorplacering er flg. (i speciel artikel om Porsche 911) på Wikipedia:)

Overhangs are trimmed and the rear axle moves rearward roughly 3 in. toward the engine […]

Advertisements

Written by Donald

Thursday, March 23, 2017 at 21:32 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Porsche 996 fra 1997 var den sidste luftkølede, og motoren ligger stadig bag bagAxelen 😉 . Det giver en vægtfordeling på 38% eller 557 kg foran, og 62%, 910 kg på bagakslen. Og det var med baghjulstræk. Siden har man ved valg af materialer forsøgt at presse vægtfordelingen hen mod 50-50, men man er der ikke helt endnu. Boxter-serien har centermotor.
    Det påståes, i tyske fora, at der i nogle 911’er lå bly i forreste kofanger. Men ellers skulle en hækspoiler og velvalgte dæk, helst fra Dunlop, hjælpe på køreegenskaberne. Nogle foretrak at sætte farten ned i regnvejr, for at undgå aquaplaning.

    AagePK

    Thursday, March 23, 2017 at 22:11 UTC

    • Tak for en opsummering, så man kan forstå det. Det er forståeligt, at man har forsøgt på alle måder at skubbe motoren nærmere bagaxelen eller skubbe den Axel længere bagud – om det så kun var tre tommer (som der skrives i Wikip.)

      Ja, det ville jo ikke være dumt at lægge bly foran; om det så er fabrikanten eller sikkerhedshungrende Porsche-ejere, som har fundet på at gøre det, betyder mindre. VW beetlen og dens efterfølgere, fastback og 411, var håbløse mht. sidevindsfølsomhed, men bortset fra det dejlige primitive biler.

      Der er et “main-article” om både Boxter og 911, men måske sjuskede jeg med læsningen, jeg kunne ikke se nogen procenter og diskussion af vægtfordelingen. Måske skulle jeg have søgt på andre web-pages om Porsche.

      Ja man skulle nødig aquaplane.

      Donald

      Friday, March 24, 2017 at 20:57 UTC

    • Der står (som man kan se) 911 på bilen på billedet, men jeg har dog nu efterhånden fundet ud af at det er et “navn” som Porsche fandt var så nostalgisk-salgbart i sig selv, at de har beholdt det, skønt modellerne egentlig hedder noget andet – man sætter bare 911 foran alt og sørger for at formen har slægtskab.

      På racerbanerne byggede man en speciel 911-GT1, som havde “mid-mounted” flat 6 med 24 ventiler og dobbelt turbo.

      Donald

      Friday, March 24, 2017 at 21:06 UTC

      • Såvidt jeg har forstået, hedder bilen 911, medens de forskellige modeller så hedder noget andet, således 996, der bygges i 96-97. Oprindeligt ønskede man at afløse Porsche 356 med en 911, som blev vist på IAA Frankfurt den 12. September 1963; her røg man dog ind i et problem, fordi Peugeot havde registreret typebetegnelser med 3 cifre og et 0 i midten som et brand. Det kører de jo fortsat med.
        Udover 2 tyske fora omkring biler bruger jeg tysk wikipedia, her er der flere tyske nørder end på engelsk wiki. 😉

        AagePK

        Friday, March 24, 2017 at 21:33 UTC

        • Jeg må bruge Tysk Wikipedia noget mere. Men så meget forstår jeg fra den engelske, at den model, der hed 911 var den første stor-sællert, og at den direktør, der ville disrupte (holde op med at producere den) blev fældet af bestyrelsen, som var bestyrtet. Man slagter ikke en høne, der lægger guldæg, og den er naturligt nok lidt gumpetung, for at blive i lignelsen. It was succeeded by a modified version, internally referred to as Porsche 964 but still sold as Porsche 911, as are current models.

          Det var en direktør Fuhrman, som planlagde at standse produktionen af 911, og lave en stor V8 front-motor version, men han blev erstattet af en direktør Schutz, som var 911 afficionado.

          Det, som er mest interessant, rent teknisk, er det som du fortæller om hvad man gjorde for at afhjælpe svaghederne i konstruktionen (dvs vægtfordelingen men også selve motorkonstruktionen) med materialer. VW411 blev kendt for at “skyde” cylindrene af; de er fastspændt på krumtaphuset med stænger, som får kraftig påvirkning når motoren kører og derfor strækker de sig. Og så er den jo gal. Og Porsche forbedrede den (tåbelige, men charmerende) konstruktion med supermaterialer og fik dem til at køre lynhurtigt i 24 timer uden at brænde sammen, fantastisk! 🙂

          Jeg tabte tråden, da den engelske Wikip. begyndte at fortælle om de mange modifikationer. Porsche lagde mange kræfter i fornyelse dér, sidst i 1990’erne og hele vejen op gennem finanskrise mv, og det har givet gode resultater, både på racerbanerne og i salgsmæssigt henseende.

          Det var nyt for mig at se en splinterny LED-belyst Porsche med modelbetegnelsen 911.

          Som du siger, den kunne ikke hedde 901 (det originale projektnummer): It was initially designated as the “Porsche 901”, after its internal project number. However, Peugeot protested on the grounds that in France it had exclusive rights to car names formed by three numbers with a zero in the middle. So, instead of selling the new model with another name in France, Porsche changed the name to 911. It went on sale in 1964.

          In the 1999 international poll for the award of Car of the Century, the 911 came fifth.

          It is one of two in the top five that had remained continuously in production (the original Beetle remained in production until 2003),

          Donald

          Saturday, March 25, 2017 at 12:58 UTC

  2. Takk til Aage for oppklaring.
    Liker Porsche likevel jeg 🙂
    Klem på deg, Donald ❤

    Mormor

    Friday, March 24, 2017 at 6:29 UTC

    • Den er meget flot og meget ny, den bil, som jeg holdt bagved. Det er en underlig fornemmelse at vide at den bil foran koster en million kroner og den jeg kører i har kostet ca. 1 % af den pris!

      Donald

      Friday, March 24, 2017 at 21:04 UTC

      • Prissetting er en kunst. Antageligvis hadde du gledet deg over å kjøre en slik bil, men jeg tror ikke det er noe grunnleggende krav hos deg. Bil skal frakte personer og ting fra A til Å. Og det tror jeg jammen den bilen du kjørte, gjorde like godt.
        PS Liker fortsatt Porsche 🙂 selv med Porsches forhistorie.
        Klem på deg ❤

        Mormor

        Saturday, March 25, 2017 at 8:52 UTC


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s